Δέκα πολιτείες μήνυσαν την Google την Τετάρτη, κατηγορώντας τον γίγαντα της αναζήτησης ότι διεξήγαγε ένα παράνομο μονοπώλιο ψηφιακής διαφήμισης και στρατολόγησε την αντίπαλη Facebook Inc. FB 0,04% σε μια φερόμενη συμφωνία για εξαργύρωση δημοπρασιών διαφημίσεων που πήραν το όνομά τους από χαρακτήρες “Star Wars”.
Η καταγγελία, που κατατέθηκε στο περιφερειακό δικαστήριο των ΗΠΑ στο Τέξας, ισχυρίζεται ότι το Facebook εμφανίστηκε το 2017 ως ισχυρός νέος αντίπαλος της Google, αμφισβητώντας την καθιερωμένη κυριαρχία της μονάδας Alphabet Inc. στις διαδικτυακές διαφημίσεις. Η Google απάντησε ξεκινώντας μια συμφωνία στην οποία το Facebook θα περιορίσει τις ανταγωνιστικές του κινήσεις, σε αντάλλαγμα για εγγυημένη ειδική μεταχείριση σε δημοπρασίες διαφημίσεων που εκτελούνται από την Google, ισχυρίζεται η αγωγή.
Το εσωτερικό κωδικό όνομα της Google για την υποτιθέμενη συμφωνία στο Facebook αναφέρεται σε χαρακτήρες από το Star Wars, σύμφωνα με την αγωγή, η οποία αποκάλυψε τις λεπτομέρειες. Ένα άτομο εξοικειωμένο με αυτό το θέμα είπε ότι το όνομα κωδικού ήταν “Jedi Blue”, μετά τους ιππότες Jedi franchise του sci-fi.
«Η Google είναι ένα μονοπώλιο τρισεκατομμυρίων δολαρίων κατάχρηση κατάχρησης της μονοπωλιακής της δύναμης, προχωρώντας στο βαθμό που ωθεί τα ανώτερα στελέχη του Facebook να συμφωνήσουν σε ένα συμβατικό σχέδιο που υπονομεύει την καρδιά της [ανταγωνιστικής διαδικασίας]», ο Γενικός Εισαγγελέας του Τέξας Ken Paxton, ο οποίος ηγήθηκε της κοστούμι, είπε σε μια δήλωση.
Οι κατηγορίες άνοιξαν ένα νέο μέτωπο κριτικής και για τους δύο τεχνολογικούς γίγαντες, καθένας από τους οποίους αντιμετωπίζει ομοσπονδιακές αντιμονοπωλιακές αγωγές που κατατέθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες.
Το Facebook αρνήθηκε να σχολιάσει. Η Google αρνήθηκε να συμμετάσχει σε αντιανταγωνιστική συμπεριφορά και επανέλαβε τη στάση της ότι δραστηριοποιείται σε πολύ ανταγωνιστικές αγορές.
«Οι ισχυρισμοί τεχνολογίας διαφημίσεων του Γενικού Εισαγγελέα Paxton είναι άνευ αξίας, ωστόσο προχώρησε παρά όλα τα γεγονότα. Έχουμε επενδύσει σε υπερσύγχρονες υπηρεσίες τεχνολογίας διαφημίσεων που βοηθούν τις επιχειρήσεις και ωφελούν τους καταναλωτές », δήλωσε εκπρόσωπος της Google την Τετάρτη. «Θα υπερασπιστούμε έντονα τον εαυτό μας από τους αβάσιμους ισχυρισμούς του στο δικαστήριο».
Ο εκπρόσωπος είπε ότι ο ισχυρισμός σχετικά με το Facebook δεν είναι ακριβής και ότι η εταιρεία δεν λαμβάνει ειδικά δεδομένα.
Εννέα άλλοι γενικοί εισαγγελείς, όλοι οι Ρεπουμπλικάνοι όπως ο κ. Paxton, προσχώρησαν στην αγωγή. Απουσιάζουν αξιοσημείωτα οι Δημοκρατικοί που είχαν αρχικά προσχωρήσει στο Τέξας για την έναρξη διμερούς κρατικής έρευνας για την Google το περασμένο φθινόπωρο, αν και είναι πιθανό περισσότερα κράτη να μπορέσουν να συμμετάσχουν στη μήνυση αργότερα. Μια ξεχωριστή, διμερής ομάδα πολιτικών γενικών εισαγγελέων ετοιμάζει μια άλλη αντιμονοπωλιακή υπόθεση εναντίον της Google, η οποία αναμένεται να στοχεύσει την επιχείρησή της αναζήτησης και θα μπορούσε να κατατεθεί μόλις την Πέμπτη.
Η υπόθεση του Τέξας περιέχει ισχυρισμούς που δεν εξετάζονται λεπτομερώς σε αγωγή του Υπουργείου Δικαιοσύνης που κατατέθηκε στις 20 Οκτωβρίου εναντίον της Google. Το ομοσπονδιακό κοστούμι επικεντρώθηκε στην κορυφαία επιχείρηση αναζήτησης της Google, ισχυριζόμενος ότι διατηρεί την ιδιότητά της ως πύλη στο διαδίκτυο μέσω ενός παράνομου ιστού αποκλειστικών και αλληλοσυνδεόμενων επιχειρηματικών συμφωνιών που κλείνουν τους ανταγωνιστές.
Η καταγγελία της Τετάρτης ξεκινά περισσότερο από μια δεκαετία, ισχυριζόμενη ότι η Google ανέπτυξε ήσυχα και υπερασπίστηκε την κυριαρχία της στην αγορά ψηφιακών διαφημίσεων, ξεκινώντας με την εξαγορά της εταιρείας διαφημίσεων τεχνολογίας DoubleClick το 2008.
Πολλές από τις κατηγορίες αφορούν το λογισμικό τεχνολογίας διαφημίσεων της Google, το οποίο χρησιμοποιείται για την αγορά και πώληση διαφημίσεων σε ιστότοπους σε ολόκληρο τον ιστό. Η Google κατέχει το κυρίαρχο εργαλείο σε κάθε σύνδεσμο στην πολύπλοκη αλυσίδα μεταξύ διαδικτυακών εκδοτών και διαφημιζόμενων, προσφέροντάς του μοναδική δύναμη στη δημιουργία εσόδων από ψηφιακό περιεχόμενο. Διαθέτει επίσης βασικές πλατφόρμες για την προσέγγιση καταναλωτών, όπως το YouTube.
Το κοστούμι υπό την ηγεσία του Τέξας κατηγορεί την Google ότι δεσμεύει παράνομα αυτά τα προϊόντα μεταξύ τους, αξιοποιώντας τη δύναμή της σε ένα μέρος της διαφημιστικής αλυσίδας για να αναγκάσει τους εκδότες ή τους διαφημιστές να χρησιμοποιήσουν ένα άλλο εργαλείο που ανήκει στην Google.
Οι ισχυρισμοί επαναλαμβάνουν τις ανησυχίες του παρελθόντος από εταιρείες τεχνολογίας διαφήμισης και εκδότες ειδήσεων. Λένε ότι η Google δημιούργησε ένα σύστημα γεμάτο συγκρούσεις συμφερόντων, στο οποίο χρησιμοποίησε το ανώτερο πλεονέκτημα δεδομένων και τη δεσπόζουσα θέση του στην αγορά για να προτιμήσει τα δικά της εργαλεία και να κατευθύνει χρήματα στις δικές του ιδιότητες.
Η Google «χρησιμοποιεί τώρα την τεράστια δύναμή της στην αγορά για να εξαγάγει έναν πολύ υψηλό φόρο ύψους [ΑΠΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΜΕΝΟ] τοις εκατό των δολαρίων διαφημίσεων που διαφορετικά ρέει στους αμέτρητους διαδικτυακούς εκδότες και παραγωγούς περιεχομένου όπως διαδικτυακές εφημερίδες, ιστότοπους μαγειρικής και ιστολόγια που επιβιώνουν πωλώντας διαφημίσεις στους ιστότοπούς τους και εφαρμογές », λέει η αγωγή.
Η αγωγή ισχυρίστηκε ότι αυτό το πρόσθετο κόστος «βαρύνει τελικά τους Αμερικανούς καταναλωτές μέσω υψηλότερων τιμών και χαμηλότερης ποιότητας στα αγαθά, τις υπηρεσίες και τις πληροφορίες που παρέχουν αυτές οι επιχειρήσεις».
Η καταγγελία στοχεύει επίσης στην Google ότι φέρεται να επηρεάζει μια πρωτοβουλία για την ανάπτυξη ιστοσελίδων για κινητές συσκευές, γνωστές ως Accelerated Mobile Pages, για να αναγκάσει αποτελεσματικά τους εκδότες να υιοθετήσουν μια μορφή που θα δυσχέραινε τη χρήση εναλλακτικών τεχνολογιών διαφημίσεων σε αυτές τις σελίδες