Ανάχωμα στην κρίση του νέου κορωνοϊού και στο κλείσιμο των καταστημάτων αποτέλεσε – και – για την αγορά της μόδας το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ήδη, σήμερα, σχεδόν το ένα τέταρτο (24,5%) του κύκλου εργασιών της συνολικής αγοράς μόδας στην Ελλάδα πραγματοποιείται online.
Προσέγγισε το €1 δισ. ευρώ ο κύκλος εργασιών της online μόδας το 2020 – Το ένα τέταρτο των πωλήσεων του κλάδου γίνεται onlineΜάλιστα, το ποσοστό αυτό όχι μόνο δεν θα ακολουθήσει φθίνουσα πορεία τα επόμενα χρόνια, αλλά θα διευρυνθεί. Σύμφωνα με τις προβλέψεις το 27% των συνολικών πωλήσεων ειδών μόδας στην Ελλάδα θα προέρχεται από το online κανάλι το 2023.
Σύμφωνα με την ετήσια ανασκόπηση του GLAMI, το 2020 ο κύκλος εργασιών της online αγοράς μόδας στη χώρα μας κινήθηκε ελαφρά κάτω από το €1 δισ. Το ηλεκτρονικό εμπόριο μόδας αυξήθηκε με αλματώδη ρυθμό το 2020 (+54,96%) σε σύγκριση με το 2019, όταν το αναμενόμενο ποσοστό αύξησης ήταν 5%.
Η προσδοκώμενη αύξηση του online εμπορίου μόδας για το 2021 είναι +15%, με κύκλο εργασιών που θα ξεπεράσει το €1 δισ. και θα κυμανθεί στα επίπεδα του €1,094 δισ. Το νούμερο αυτό αναμένεται να αυξηθεί σε €1,34 δισ. το 2023.
Η πανδημία του COVID-19, όπως ήταν αναμενόμενο, επηρέασε δυσμενώς τη συνολική την αγορά ειδών μόδας (online και φυσικά καταστήματα), η οποία είδε μείωση της τάξης του -20%.
Άνοδος του online καναλιού
Η καμπύλη GMV (Gross Merchandise Volume), δηλαδή ο παραγόμενος τζίρος στα συνεργαζόμενα ηλεκτρονικά καταστήματα μέσω του GLAMI, ακολουθεί ακριβώς την εξέλιξη της πανδημίας.
Από τον Ιανουάριο έως και τον Μάρτιο του 2020, όπου παράλληλα με το τέλος των χειμερινών εκπτώσεων έφτασαν και τα πρώτα νέα για κρούσματα Covid19 στην Ευρώπη, παρατηρήθηκε το πρώτο “μούδιασμα” της αγοράς. Οι παραγγελίες ήταν χαμηλότερες του αναμενόμενου και μάλιστα, τον Μάρτιο ήταν και οι χαμηλότερες μηνιαίες της χρονιάς.
Από εκείνο το σημείο και έπειτα καταγράφεται ταχεία ανάκαμψη με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου.
Μετά από την χαλάρωση των μέτρων την καλοκαιρινή περίοδο και το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων, σημειώθηκε μικρή μείωση στο online κανάλι.
Ωστόσο, από τον Οκτώβριο και μετά και παράλληλα με το δεύτερο lockdown, οι πωλήσεις αυξήθηκαν. Μάλιστα, τον Δεκέμβριο σημειώθηκαν πωλήσεις 4,5 φορές περισσότερες από την αρχή του χρόνου. Συνολικά, οι πωλήσεις των τελευταίων 4 μηνών του έτους ήταν μεγαλύτερες από το σύνολο των προηγούμενων 8 μηνών.
Μόνιμη αλλαγή;
Το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων για μήνες, οδήγησε χιλιάδες καταναλωτές να δοκιμάσουν για πρώτη φορά την εμπειρία των online αγορών. Δεν είναι τυχαίο ότι το 9% των Ελλήνων αγόρασε για πρώτη φορά προϊόντα μόδας online κατά την περίοδο της πρώτης καραντίνας.
Στο μεταξύ, το 50% των καταναλωτών απαντά ότι ανακάλυψε νέα ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς και τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών στη διάρκεια των lockdowns. Όπως τονίζουν, μάλιστα, οι καταναλωτές έχουν σκοπό να αυξήσουν την online δαπάνη τους για προϊόντα μόδας.