Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) παραμένει στο επίκεντρο της στρατηγικής των επιχειρήσεων, με το 99% των διευθυντικών στελεχών να δηλώνει ότι σκοπεύει να επενδύσει σε λύσεις AI το 2024. Παράλληλα, το 97% θεωρεί την άμεση ενσωμάτωση του Generative AI (GenAI) κρίσιμη για τη λειτουργία των εταιρειών.
Ωστόσο, η έρευνα “Workforce Index 2024” της Salesforce αποκαλύπτει μια ανησυχητική τάση: για πρώτη φορά, οι ρυθμοί υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης παρουσιάζουν στασιμότητα, ειδικά στις αγορές των ΗΠΑ και της Γαλλίας, ενώ το ενδιαφέρον των εργαζομένων για την AI μειώθηκε παγκοσμίως κατά 6%.
Το 99% των διευθυντικών στελεχών δηλώνει ότι σκοπεύει να επενδύσει σε λύσεις AI
Οι προκλήσεις για την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης σχετίζονται – σύμφωνα με την έρευνα – με την αβεβαιότητα, τις ελλείψεις στην εκπαίδευση και την κοινωνική αποδοχή. Μόλις το 7% των εργαζομένων δηλώνει AI expert, ενώ το 61% έχει αφιερώσει λιγότερες από 5 ώρες σε εκπαίδευση.
Παράλληλα, το 30% απαντά ότι δεν έχει λάβει καμία εκπαίδευση στη χρήση εργαλείων AI. Η αμφιβολία σχετικά με το πότε είναι αποδεκτή η χρήση AI δημιουργεί, επίσης, ανησυχίες. Το 48% των εργαζομένων δηλώνει πως δεν αισθάνεται άνετα να ενημερώσει τον προϊστάμενό του ότι χρησιμοποιεί εργαλεία AI, φοβούμενος ότι θα θεωρηθεί αργόσχολος (46%) ή λιγότερο ικανός (46%).
Οι αντιλήψεις των εργαζομένων
Παρά τις προκλήσεις, το 76% των εργαζομένων ενδιαφέρεται να γίνει AI expert, παρακινούμενο κυρίως από τις τάσεις του κλάδου και τους προσωπικούς στόχους. Οι εργαζόμενοι βλέπουν την τεχνητή νοημοσύνη ως ένα μέσο, που θα μπορούσε να απελευθερώσει χρόνο για ουσιαστικές δραστηριότητες, όπως η μάθηση και η ανάπτυξη δεξιοτήτων. Ωστόσο, ανησυχούν ότι η AI θα μπορούσε να αυξήσει τη γραφειοκρατία και τον φόρτο εργασίας τους.
Ένα ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας είναι ότι η εκπαίδευση στην τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί κοινή ευθύνη εταιρειών και εργαζομένων, σύμφωνα με το 70% των συμμετεχόντων στην έρευνα. Οι επιχειρήσεις καλούνται να επενδύσουν σε προγράμματα εκπαίδευσης και να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον συνεργασίας, όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να ανταλλάσσουν ιδέες και εμπειρίες σχετικά με τη χρήση AI.
Η ενίσχυση της διαφάνειας και η καλλιέργεια εμπιστοσύνης μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων είναι κρίσιμες για την επιτυχία της τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο.
Προοπτικές για το AI
Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, η τεχνητή νοημοσύνη παραμένει βασικός πυλώνας καινοτομίας, με τις επενδύσεις να ενισχύονται και τα διευθυντικά στελέχη να αναζητούν λύσεις για την ενσωμάτωσή της. Παρά τη στασιμότητα στους ρυθμούς υιοθέτησης, οι ευκαιρίες για επιχειρήσεις και εργαζομένους είναι μεγάλες, αρκεί να ξεπεραστούν τα εμπόδια της εκπαίδευσης και της κοινωνικής αποδοχής.
Η πρόκληση για τις εταιρείες είναι να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ των φιλοδοξιών για την τεχνητή νοημοσύνη και της πρακτικής εφαρμογής της, διασφαλίζοντας ότι οι επενδύσεις τους μετατρέπονται σε ουσιαστικά οφέλη για τον οργανισμό και τους εργαζομένους.