Έρευνα Deloitte: Αισιοδοξία για τις scale – ups στην Ευρώπη, αλλά και στο ελληνικό οικοσύστημα – Οι τομείς

Related

Τεχνολογική επανάσταση στη βιομηχανία του θεάματος; Η AI φέρνει δισεκατομμύρια επενδύσεις

FORTUNE GREECE 07/07/2025, 20:30 SHARE Ενώ οι μεγάλοι παίκτες του Χόλιγουντ επιτίθενται νομικά στην AI, στο παρασκήνιο τη χρησιμοποιούν για να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο που γίνονται οι ταινίες, πιο φθηνά, πιο γρήγορα, πιο στοχευμένα.           Οι γίγαντες του Χόλιγουντ αντιδρούν απέναντι στην εισβολή της τεχνητής νοημοσύνης. Η Disney και η Universal

Ποιους οικονομικούς όρους αναζητά περισσότερο ο κόσμος στο ChatGPT;

ΜΑΡΙΑ ΑΚΡΙΒΟΥ 07/07/2025, 18:11 SHARE Η τεχνητή νοημοσύνη έρχεται να δώσει απαντήσεις και συμβουλές στις οικονομικές μας απορίες. Η έλευση του ChatGPT στη ζωή μας, θα έλεγε κανείς, ότι έχει δώσει τη δυνατότητα σε κάθε χρήστη να έχει δίπλα του, ανά πάσα ώρα και στιγμή, έναν προσωπικό βοηθό, ικανό να του λύσει οποιαδήποτε απορία σε

Apple: Προσφεύγει στο δικαστήριο για το πρόστιμο της ΕΕ

FORTUNE GREECE 07/07/2025, 15:41 SHARE Ποινή «άνευ προηγουμένου» χαρακτηρίζει η Apple το πρόστιμο που επέβαλε στην εταιρεία η ΕΕ, για το App Storea Η Apple άσκησε έφεση κατά του προστίμου ύψους 500 εκατ. ευρώ που της επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση, χαρακτηρίζοντας την ποινή «άνευ προηγουμένου» και τις αλλαγές που απαιτούσε η ρυθμιστική αρχή στο App

Έγκριση από το ΕΣΡ για το Cosmote Sport Start – Τυπολογίες – όλα γύρω από τα media

Οι Τυπολογίες ξεκίνησαν στις 3 Οκτωβρίου 1993 στην εφημερίδα «Το Παρόν». Επί 32 χρόνια καταγράφουν την επικαιρότητα τα όσα συμβαίνουν στα ελληνικά ΜΜΕ με 3 διαφορετικούς τρόπους. Με την έντυπη έκδοση της Κυριακής στην εφημερίδα «ΤΟ ΠΑΡΟΝ», την ηλεκτρονική έκδοση στο www.typologies.gr και την παρουσία στο twitter (@typologies), και στη σελίδα μας στο Facebook ΕΠΩΝΥΜΙΑ

Μια συζήτηση με έναν «ηθικό χάκερ»: Αυτό είναι το πραγματικό προφίλ των ψηφιακών εγκληματιών

Το Fortune Greece συνάντησε τον Clément Domingo, έναν από τους ελάχιστους ανθρώπους ο οποίος «ζει» μέσα στο Σκοτεινό Διαδίκτυο και γνωρίζει με κάθε λεπτομέρεια πώς είναι αυτός ο άγνωστος κόσμος που αποτελεί φιλικό πεδίο δράσης για κυβερνοεγκληματίες. Αποστολή στη Μαδρίτη Ξυπνά το πρωί. Φιλά τα παιδιά του πριν το σχολείο. Πάει στη δουλειά του. Επιστρέφει

Το μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου των τηλεπικοινωνιών; Η αποτυχία αξιοποίησης του 5G

Καθώς η χορωδία χιλιάδων εταιρειών που επαινούν τα τελευταία...

Θα παντρευόσουν ένα ρομπότ; Το 80% της Gen Z λέει «ναι»

FORTUNE GREECE 05/07/2025, 19:00 SHARE Η νέα γενιά στρέφεται σε ψηφιακούς συντρόφους, με 8 στους 10 Gen Z να δηλώνουν πως θα έκαναν σχέση – ακόμη και γάμο – με τεχνητή νοημοσύνη. Το 80% των εκπροσώπων της Generation Z δηλώνει πως θα παντρευόταν μια τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας chatbots Joi AI. Επιπλέον

Μακριά από τα κινητά πιο κοντά στη μάθηση – Τι δείχνει νέα έρευνα σε 317 σχολεία

Νέα μελέτη δείχνει ότι η απαγόρευση κινητών τηλεφώνων στα...

Magenta Moments: Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης της COSMOTE TELEKOM

Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης Magenta Moments φέρνει σε όλους τους πελάτες της η COSMOTE TELEKOM .   Το Magenta Moments , που αναβαθμίζει το COSMOTE DEALS FOR YOU, φέρνει έναν νέο κόσμο προνομίων & εμπειριών , γεμάτο δώρα, διαγωνισμούς και αποκλειστικές προσφορές από ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, σε

Η Meta στηρίζει την Ελλάδα – Πράσινο φως για ενιαία ψηφιακή ηλικία ενηλικίωσης

Η Meta, μητρική των Facebook και Instagram, δηλώνει επίσημα τη στήριξή της στην ελληνική πρόταση για καθιέρωση ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.           Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της

Η Meta υπέρ του ελληνικού σχεδίου για την καθιέρωση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης

Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της ανακοίνωσε ότι στηρίζει αυτές τις προτάσεις. Στο non-paper που παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, για την προστασία των ανηλίκων από τον εθισμό στο διαδίκτυο, το

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα Newsroom ακρόαση άρθρου ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ Όλοι οι δικαιούχοι συνδρομητές ενημερώνονται για την ενεργοποίηση των δωρεάν πακέτων μέσω γραπτών μηνυμάτων (SMS) Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές της στα Σπάτα και τη Ραφήνα του Νομού Αττικής και στην Ιεράπετρα του Λασιθίου Κρήτης

Η Apple κάνει εκατομμυριούχο όποιον «σπάσει» το iPhone σου

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 18:45 SHARE epa11615092 A customer checks the new iPhone 16 model before buying at an Apple Store in Bangkok, Thailand, 20 September 2024. According to Apple Inc, the new iPhone 16 features Apple Intelligence - the new platform for artificial intelligence (AI) capability, larger display sizes, new creative capabilities as well as

Νέα πιστοποίηση ISO για το Cosmote eValue

Η Cosmote eValue, μέλος του ομίλου ΟΤΕ, είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που λαμβάνει την πιστοποίηση ISO 18295-1:2017 για Customer Contact Centers, από την TÜV Nord Ελλάδας, όπως επισημαίνει σχετική ανακοίνωση. Σημειώνεται ότι είναι η 14η πιστοποίηση ISO που λαμβάνει η Cosmote eValue (διαθέτει μεταξύ άλλων τα ISO 9001, ISO 27701, ISO 27001, ISO

Δωρεάν μαθήματα τεχνολογίας για 65+ και ΑμεΑ – Όλες οι λεπτομέρειες του νέου προγράμματος

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 16:15 SHARE Με στόχο την ενίσχυση της ψηφιακής ισότητας, ξεκινά πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης για 6.400 ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία, μέσω του «Ελλάδα 2.0». Πιλοτικό πρόγραμμα για την ψηφιακή ενδυνάμωση 3.600 ατόμων ηλικίας άνω των 65 και 2.800 ατόμων με αναπηρία, συνολικής δημόσιας δαπάνης 6,8 εκατ. ευρώ εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα

Share

H έρευνα της Deloitte Private για τις ευρωπαϊκές Scale-Ups το 2024, αναλύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν για την ανάπτυξή τους, τις προτεραιότητες στις οποίες εστιάζουν, τα σχέδια για την επέκτασή τους αλλά και τo exit plan τους , τις επενδυτικές τους φιλοδοξίες, το προσωπικό που χρειάζονται και το επίπεδο αισιοδοξίας τους για τη μελλοντική τους ανάπτυξη.

Η έρευνα διεξήχθη σε 388 Scale-Ups από την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο, την Ολλανδία και την Ελβετία. Οι ερωτηθέντες ήταν Founders ή co-Founders, και CFOs από διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένων του software, του fintech, του mobility, της βιωσιμότητας, των μέσων επικοινωνίας και ψυχαγωγίας, του ηλεκτρονικού εμπορίου, των επικοινωνιών και δικτύωσης, της τεχνολογίας τροφίμων και της αγροβιοτεχνολογίας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι συνεντεύξεις, που συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση, με στελέχη κορυφαίων επενδυτικών funds από κάθε χώρα, οι οποίες περιέχουν σημαντικά συμπεράσματα για τις τοπικές αγορές και τις εκτιμήσεις τους για το μέλλον του ευρύτερου οικοσυστήματος. Για την Ελλάδα τις σκέψεις της αναπτύσσει η CEO της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Επενδύσεων, Αντιγόνη Λυμπεροπούλου.

Για τις περιοχές της Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής (ΕΜΕΑ) οι τομείς που βλέπουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη είναι οι software, fintech, hardware, περιβαλλοντική τεχνολογία, και επιστήμες για την υγεία και την υγειονομική περίθαλψη, ενώ καθοριστικοί παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξή τους είναι η νομοθεσία, η καταναλωτική ζήτηση και η ευαισθητοποίηση σχετικά με τη βιωσιμότητα.

Προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές Scale-Ups

Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι ευρωπαϊκές Scale-Ups δυσκολεύονται να κλείσουν συμφωνίες και να αποκτήσουν νέους πελάτες, με το φαινόμενο να είναι πιο έντονο στο Ηνωμένο Βασίλειο. Πρόσθετες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν είναι η ρευστότητα, η χρηματοδότηση καθώς και η προσέλκυση του κατάλληλου «ταλέντου» για τη στελέχωση του προσωπικού τους.

Οι ΗΠΑ αποτελούν την κορυφαία επιλογή των Scale-Ups για διεθνή επέκταση, παρά τις πολιτισμικές και ρυθμιστικές προκλήσεις.

Η πλειονότητα των Scale-Ups επιλέγει ή καταφέρνει να επεκτείνει τις δραστηριότητές της είτε σε τοπικό επίπεδο είτε σε γειτονικές χώρες. Ωστόσο, οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν η κορυφαία τους επιλογή για επέκταση, παρά τις προκλήσεις που προκύπτουν από τις διαφορές που υπάρχουν σε πολιτισμικό και ρυθμιστικό επίπεδο αλλά και το συνεπαγόμενο κόστος.

Η κυβερνητική υποστήριξη αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την ανάπτυξη των Scale-Ups

Η κυβερνητική υποστήριξη είναι κρίσιμος παράγοντας για την ανάπτυξη των Scale-Ups, όπως φαίνεται στην ελληνική αγορά, με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ωστόσο, σε αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου υπάρχει μικρότερη κρατική παρέμβαση, οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς τις ΗΠΑ. Η τάση αυτή, υποδεικνύει την ανάγκη για αυξημένη κυβερνητική υποστήριξη προκειμένου να διατηρηθεί η καινοτομία εντός της χώρας.

Αισιόδοξες οι ευρωπαϊκές Scale-Ups για την ανάπτυξή τους στο μέλλον

Οι Scale-Ups στην Ελλάδα, το Βέλγιο, την Ελβετία, την Ολλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο εκφράζουν αισιοδοξία για την πορεία της ανάπτυξής τους, με την πλειοψηφία να προγραμματίζει αύξηση του προσωπικού τους και να αναζητά ενεργά επιπλέον χρηματοδότηση.

Ανάγκη για μεγαλύτερη ενότητα και συνεργασία

Η προώθηση στενότερης συνεργασίας και η ενίσχυση των διασυνοριακών δεσμών θα μπορούσαν να ωφελήσουν σημαντικά τις επιχειρήσεις και να ενισχύσουν την καινοτομία σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Επιχειρηματικές προτεραιότητες

Οι τρεις πρώτες προτεραιότητες της Ελλάδας ευθυγραμμίζονται και πάλι με αυτές του Βελγίου, δηλαδή η απόκτηση νέων πελατών, η είσοδος σε νέες αγορές και οι συνεργασίες. Στο Βέλγιο και την Ελλάδα, η χρηματοδότηση από νέους επενδυτές και οι κρατικές επιχορηγήσεις ως εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης έχουν μεγαλύτερη απήχηση μεταξύ των Scale-Ups σε σύγκριση με τις άλλες χώρες.

Το ελληνικό οικοσύστημα Scale-Ups – ΒΑΣΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ:

• Ένας από τους σημαντικότερους μοχλούς ανάπτυξης των Scale-Ups είναι τα κυβερνητικά προγράμματα στήριξής τους, ιδιαίτερα αυτά που προωθούν τη δημιουργία μία σταθερής εθνικής χρηματοδότησης από VC funds.

• Οι βασικές προκλήσεις για τις Scale-Ups της ελληνικής αγοράς φαίνεται να είναι η μειωμένη/καθυστερημένη προσέλκυση νέων πελατών, οι ταμειακές τους ροές, η εύρεση χρηματοδότησης, η ρευστότητα καθώς και η προσέλκυση του κατάλληλου «ταλέντου».

• Από την άλλη πλευρά, βασικές προτεραιότητες στις οποίες επικεντρώνονται είναι η προσέλκυση νέων πελατών, η είσοδος σε νέες αγορές και η επίτευξη στρατηγικών συνεργασιών.

• Τα value investments από εταιρείες μπορούν να ανοίξουν πόρτες για στρατηγικές συνεργασίες που θα προωθήσουν την ανάπτυξη και επέκταση των Scale-Ups. Για τον λόγο αυτό οι ελληνικές Scale-Ups (και όχι μόνο) αναζητούν ενεργά στρατηγικούς συνεργάτες.

• Η Ελλάδα και η Μεγάλη Βρετανία δείχνουν μια σχετικά υψηλή τάση να σχεδιάζουν στρατηγική εξόδου (exit strategy) σε ποσοστό 42% και 54% αντίστοιχα, πάντα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες.

• Ενδιαφέρον προκαλεί επίσης ότι οι ελληνικές όπως και οι ολλανδικές Scale-Ups φαίνεται να επηρεάζονται λιγότερο από την τρέχουσα οικονομική κατάσταση συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα.

Απόσπασμα του Κωνσταντίνου Βαΐτσα, Head of Innovation της Deloitte

Ο Κωνσταντίνος Βαΐτσας, Head of Innovation της Deloitte, τόνισε τον κρίσιμο ρόλο των Scale-Ups στην οικονομία της Ελλάδας, επισημαίνοντας τη συμβολή τους στην καινοτομία, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την οικονομική ανάπτυξη. Αναγνώρισε ότι η συνεχής ανάπτυξη και επέκταση των μικρότερων επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερης σημασίας για μια οικονομία, καθώς δημιουργεί τις βάσεις για μελλοντικές επενδύσεις και δημιουργία των εταιρειών του αύριο. Ωστόσο, υπάρχουν και προκλήσεις οι οποίες θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ταχεία ανάπτυξη των scale-ups, τις αποτιμήσεις και τις στρατηγικές εξόδου τους. Τέλος σημειώνει πως μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν αλλά η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη θα έρθει αν παραμείνουν απόλυτα επικεντρωμένες στην απόκτηση νέων πελατών, στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και στην εύρεση κεφαλαίων για γρήγορη ανάπτυξη και ξεκλείδωμα νέων αγορών.

Η Έρευνα ξεκίνησε το 2020 στο Βέλγιο, στις πρώτες μέρες της πανδημίας COVID-19, με στόχο την κατανόηση του πώς εξελίσσεται και αντιμετωπίζει κοινωνικοοικονομικά γεγονότα το τοπικό οικοσύστημα. Αφού υιοθετήθηκε από την Ολλανδία το 2022, φέτος είναι η πρώτη φορά που η έρευνα διεξάγεται σε 5 ευρωπαϊκές χώρες – Βέλγιο, Ελλάδα, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, και Ελβετία. Ο στόχος παραμένει να αποκτηθούν πληροφορίες για την πορεία ανάπτυξης των Scale-Ups, τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, τις μελλοντικές προτεραιότητες, τους τομείς εστίασης και, συνοπτικά, την αισιοδοξία τους για το μέλλον.