Deloitte: Παρά την αυξανόμενη επένδυση στην Τεχνητή Νοημοσύνη, οι αποδόσεις παραμένουν δύσκολο να μετρηθούν

Related

Business Monitor: Ο Σπύρος Βασιλάκος και το Εθνικό Αστεροσκοπείο οδηγούν την Ελλάδα στη νέα διαστημική εποχή

Ο Σπύρος Βασιλάκος, νέος Πρόεδρος και Διευθυντής του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και μέλος του 2% των πιο επιδραστικών επιστημόνων παγκοσμίως, υποδέχεται το Business Monitor στις ιστορικές εγκαταστάσεις του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών. Στο νέο επεισόδιο του Business Monitor με τον Τάσο Ζάχο, οι κάμερες άφησαν το στούντιο και ανέβηκαν στον… Λόφο των Νυμφών. Εκεί, στο ιστορικό

Ο Γιάννης Μαδερφάκης είναι ο πρώτος Έλληνας AI τραγουδιστής που έβγαλε τραγούδι – Δείτε το βίντεο

Ο Γιάννης Μαδερφάκης είναι ο πρώτος λαϊκός τραγουδιστής στην Ελλάδα που έχει δημιουργηθεί εξ ολοκλήρου με τεχνητή νοημοσύνη και ήδη κυκλοφόρησε το πρώτο του single με τίτλο «Θα Με Θέλεις Πίσω». Οι στίχοι, η μουσική και η παραγωγή του τραγουδιού «Θα Με Θέλεις Πίσω» ανήκουν σε πραγματικούς δημιουργούς, με την AI να αναλαμβάνει το ερμηνευτικό

Deloitte: Παρά την αυξανόμενη επένδυση στην Τεχνητή Νοημοσύνη, οι αποδόσεις παραμένουν δύσκολο να μετρηθούν

Η νέα μελέτη της Deloitte, με τίτλο «AI ROI: The paradox of rising investment and elusive returns» , δείχνει ότι, ενώ οι οργανισμοί επενδύουν μαζικά στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), τα οικονομικά οφέλη καθυστερούν να αποτυπωθούν και παραμένουν δύσκολο να απομονωθούν από άλλες επιχειρησιακές μεταβλητές. Η έρευνα, που βασίζεται σε απαντήσεις από 1.854 ανώτατα στελέχη από

Γιατί εντείνονται οι φόβοι για μια νέα φούσκα ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων στα χρηματιστήρια

Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκρηξης της τεχνητής νοημοσύνης τα τελευταία χρόνια, δεν λείπουν οι φωνές που προειδοποιούν για τη δημιουργία μιας νέας επικίνδυνης φούσκας που θυμίζει την ξέφρενη περίοδο των dot-com στα τέλη της δεκαετίας των 90s, η οποία κατέληξε σε κατάρρευση και αλυσιδωτές χρεοκοπίες. Οι τεχνολογικοί κολοσσοί διοχετεύουν πλέον εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε

Πώς να σχεδιάσετε αποτελεσματικές καμπάνιες εκπτώσεων-αστραπή (flash sale)

Οι εκπτώσεις-αστραπή (flash sale) μετατρέπουν τις αγορές σε αγώνα δρόμου προσφέροντας προσωρινές εκπτώσεις-βόμβα που ανάβουν φωτιά στις επιθυμίες των καταναλωτών ενισχύοντας το αίσθημα «το θέλω τώρα!». Οι χρονικά περιορισμένες αυτές προσφορές, που έχουν μόνο λίγες ώρες ή μέρες ζωής, ωθούν τους καταναλωτές να δράσουν γρήγορα πριν εξαφανιστεί η ευκαιρία και τραβούν την προσοχή ακόμα και

AWS: Xάνει πελάτες AI λόγω περιορισμών χωρητικότητας και απόδοσης

FORTUNE GREECE 24/11/2025, 19:30 SHARE Καθυστερήσεις, latency και ανεπαρκής χωρητικότητα οδήγησαν μεγάλους πελάτες — από την Epic Games έως τη Thomson Reuters — σε Google Cloud και άλλους ανταγωνιστές, προκαλώντας δεκάδες εκατομμύρια σε χαμένη ή καθυστερημένη έσοδα. Το AWS Bedrock βρέθηκε σε “κρίσιμη έλλειψη χωρητικότητας”, ωθώντας εταιρείες όπως Epic Games, Atlassian και Vitol να μεταφέρουν

Ο Έλον Μασκ εντείνει την «AI Chip» επίθεση: Προσλαμβάνει μηχανικούς και ηγείται προσωπικά των σχεδιαστικών συναντήσεων 

FORTUNE GREECE 24/11/2025, 17:30 SHARE Elon Musk, the CEO of Tesla, SpaceX, PayPal, OpenAI, and Twitter, is a media personality. New York, US - 04 Apr 2025 Photo: Shutterstock Η Tesla στοχεύει σε ετήσια παραγωγή νέων AI chips, με τον Musk να συμμετέχει δύο φορές την εβδομάδα στις τεχνικές συσκέψεις και να αναζητά κορυφαίους μηχανικούς

Black Friday προσφορές και προτάσεις σε COSMOTE TELEKOM και ΓΕΡΜΑΝΟ

Αρχική » Business » Black Friday προσφορές και προτάσεις σε COSMOTE TELEKOM και ΓΕΡΜΑΝΟ Δωρεάν συσκευές στα προγράμματα της COSMOTE TELEKOM και 15% €πιστροφή για αγορές με κάρτες Eurobank. Oι Black Friday προσφορές ξεκίνησαν στην COSMOTE TELEKOM και στον ΓΕΡΜΑΝΟ . Έως και την 1 η Δεκεμβρίου , σε όλα τα φυσικά καταστήματα, αλλά και

Γιάννα Ανδρονοπούλου στο CEO Initiative 2025: H Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αλλάξει ριζικά την εμπειρία του ασθενούς

FORTUNE GREECE 24/11/2025, 15:58 SHARE Ο ριζικός μετασχηματισμός του τομέα της υγείας μέσω της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η ψηφιακή εποχή διαμορφώνει νέες προϋποθέσεις για ένα σύστημα υγείας πιο προσβάσιμο, αποτελεσματικό και ανθρωποκεντρικό. Η σύμπραξη της εθνικής στρατηγικής για την ψηφιακή υγεία με τη δυναμική συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα αποτελεί τον καταλύτη για αυτή τη μετάβαση. Στο

Ανησυχία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων στην Ευρώπη μετά τις νέες προτάσεις για ψηφιακή απορρύθμιση

Καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να αναβιώσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημά της και καταργεί κανονιστικές ρυθμίσεις, η Κομισιόν έχει στρέψει την προσοχή της σε ένα από τα πιο ισχυρά και πρωτοποριακά αποκτήματά της – το Digital Rulebook, αναφέρει απόσπασμα του κειμένου του European Newsroom που συντάχθηκε από κοινού από τα ευρωπαϊκά πρακτορεία ειδήσεων AFP, ANSA, BTA

Ισχύς παρόμοια με εκείνη των πυρηνικών όπλων θα αποκτήσουν οι χώρες που θα ηγηθούν στον κλάδο του AI, λέει Ρώσος ειδικός

Κορυφαίο στέλεχος της τεχνητής νοημοσύνης στη Ρωσία δήλωσε στο Reuters πως οι χώρες που θα φανούν ικανές να ηγηθούν της τεχνολογίας θα αποκτήσουν εκτεταμένη επιρροή, ανάλογη με εκείνη που προσφέρουν τα πυρηνικά όπλα, χαρίζοντάς τους υπεροχή στον 21ο αιώνα. Ο Αλεξάντρ Βεντιάχιν, πρώτος αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Sberbank, η οποία έχει εξελιχθεί από παραδοσιακό πιστωτή

Share

Η νέα μελέτη της Deloitte, με τίτλο «AI ROI: The paradox of rising investment and elusive returns», δείχνει ότι, ενώ οι οργανισμοί επενδύουν μαζικά στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), τα οικονομικά οφέλη καθυστερούν να αποτυπωθούν και παραμένουν δύσκολο να απομονωθούν από άλλες επιχειρησιακές μεταβλητές.

Η έρευνα, που βασίζεται σε απαντήσεις από 1.854 ανώτατα στελέχη από την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή και σε 24 εις βάθος συνεντεύξεις, δείχνει ότι σε μία στις δέκα επιχειρήσεις ο CEO έχει πλέον την κύρια ευθύνη για τη στρατηγική AI, ενώ όλο και περισσότεροι οργανισμοί αντιλαμβάνονται το AI όχι απλώς ως τεχνολογική αναβάθμιση, αλλά ως στρατηγική επιταγή που επανακαθορίζει το επιχειρησιακό τους μοντέλο.

Οι επενδύσεις αυξάνονται, αλλά οι αποδόσεις καθυστερούν

Σύμφωνα με τα ευρήματα:
• 85% των οργανισμών αύξησαν τις επενδύσεις τους στο AI το τελευταίο έτος, ενώ 91% σκοπεύουν να τις αυξήσουν εκ νέου μέσα στους επόμενους 12 μήνες.
• Παρόλα αυτά, η απόδοση επένδυσης (ROI) σε μια τυπική εφαρμογή AI επιτυγχάνεται συνήθως μέσα σε 2 έως 4 χρόνια, έναντι μόλις 7–12 μηνών για άλλες τεχνολογικές επενδύσεις.
• Μόνο 6% των οργανισμών πέτυχαν απόδοση μέσα σε λιγότερο από ένα έτος, ενώ μόλις 13% είδαν αποτέλεσμα εντός 12 μηνών. 

Δύο διαφορετικές τεχνολογίες με διαφορετικούς χρονικούς ορίζοντες

Η Deloitte αναγνωρίζει δύο κύριους τύπους AI εφαρμογών:

• Το Generative AI, που δημιουργεί νέο περιεχόμενο (κείμενο, κώδικα, εικόνες) βάσει υπαρχόντων δεδομένων, παρουσιάζει ταχύτερη απόδοση: 15% των οργανισμών ήδη καταγράφουν μετρήσιμα αποτελέσματα, ενώ 38% αναμένουν ROI μέσα σε έναν χρόνο.

Agentic AI, που βασίζεται σε αυτόνομα συστήματα και σύνθετες διαδικασίες με ελάχιστη ανθρώπινη παρέμβαση, απαιτεί περισσότερο χρόνο και πολυπλοκότητα: μόνο 10% των επιχειρήσεων βλέπουν σήμερα ουσιαστική απόδοση, ενώ οι περισσότερες προσδοκούν αποτελέσματα μέσα στα επόμενα 1 έως 5 χρόνια.

Η Έκθεση της Deloitte επισημαίνει ότι η ενσωμάτωση του AI στις λειτουργίες ενός οργανισμού δεν είναι μια απλή αναβάθμιση τεχνολογίας, αλλά μια ριζική μεταμόρφωση του επιχειρησιακού μοντέλου, συγκρίσιμη με τη μετάβαση από την ατμοκίνηση στην ηλεκτρική ενέργεια. Η επιτυχία απαιτεί μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, ανασχεδιασμό ροών εργασίας και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού. Η πλήρης αξία του προκύπτει μόνο όταν οι οργανισμοί αλλάξουν ουσιαστικά τον τρόπο που λειτουργούν.

Ανεπαρκείς υποδομές ως βασικό εμπόδιο
Τα κυριότερα εμπόδια δεν προκύπτουν από την ίδια την τεχνολογία, αλλά από αδύναμες υποδομές δεδομένων: μία στις τέσσερις επιχειρήσεις αναφέρει τις ανεπαρκείς υποδομές δεδομένων, την ποιότητα των δεδομένων, τα κατακερματισμένα συστήματα και τη δυσκολία στη διαχείριση του οργανωσιακού μετασχηματισμού που απαιτεί η υιοθέτηση του AI, ως βασικά εμπόδια για την απόδοση. Ταυτόχρονα, η επένδυση σε ισχυρά data foundations αποτελεί έναν από τους κύριους λόγους αύξησης του προϋπολογισμού. Η εφαρμογή αρχών “Trustworthy AI” και η σύνδεση των τεχνολογικών επιλογών με τους επιχειρησιακούς στόχους διασφαλίζει επίσης βιώσιμα αποτελέσματα.

Οι παραδοσιακοί δείκτες ROI δεν αποτυπώνουν την πλήρη αξία του AI
Η αξία του AI συχνά δύσκολα μπορεί να αποτιμηθεί μεμονωμένα, καθώς ενσωματώνεται σε ευρύτερες αλλαγές του επιχειρησιακού μοντέλου. Πολλά από τα οφέλη της —όπως η αυξημένη ικανοποίηση των εργαζομένων ή η βελτιωμένη εμπειρία πελατών— είναι άυλα και δεν αποτυπώνονται επαρκώς στα παραδοσιακά οικονομικά μοντέλα.

Μετασχηματισμός καθοδηγούμενος από το C-suite
Στους οργανισμούς με υψηλές αποδόσεις, το AI αποτελεί σαφή προτεραιότητα της εταιρικής στρατηγικής (63%) και σχεδόν πάντα τελεί υπό την άμεση εποπτεία της διοίκησης (97%). Αυτή η προσέγγιση εξασφαλίζει συνοχή, δέσμευση και αποτελεσματική επένδυση.

Διαφοροποιημένη μέτρηση και υποχρεωτική εκπαίδευση ως συστατικά επιτυχίας
Οι πιο επιτυχημένοι οργανισμοί αποφεύγουν μια ενιαία μεθοδολογία μέτρησης, με το 85% να εφαρμόζει διαφορετικά πλαίσια ROI ανάλογα με τον τύπο AI (π.χ. generative ή agentic). Παράλληλα, θεωρούν τη γνώση γύρω από το AI (“AI fluency”) θεμελιώδη δεξιότητα, με το 40% να πιστεύει ότι η εκπαίδευση είναι απαραίτητη για τη δημιουργία μιας ικανής ομάδας εργασίας.

Οι 5 πρακτικές που ξεχωρίζουν τους ΑΙ Leaders

Για να αξιολογήσει την επιτυχία των επιχειρήσεων, η Deloitte δημιούργησε έναν Δείκτη Απόδοσης AI ROI (AI ROI Performance Index), που συνδυάζει τέσσερις διαστάσεις: άμεση οικονομική απόδοση, αύξηση εσόδων από AI, μείωση κόστους λειτουργίας και ταχύτητα επίτευξης αποτελεσμάτων.

Μόνο 1 στις 5 επιχειρήσεις εντάσσεται στην κατηγορία των AI ROI Leaders: Τέτοιοι θεωρούνται οι οργανισμοί που αντιμετωπίζουν το AI ως οργανωσιακό μετασχηματισμό, επενδύουν σ’ αυτό με συνέπεια και μετρούν την επιτυχία πέρα από τους κλασικούς οικονομικούς δείκτες, υιοθετώντας πέντε κρίσιμες πρακτικές:

  1. Ανασχεδιάζουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο μέσω στρατηγικής αξιοποίησης του AI. 95% των AI ROI Leaders διαθέτουν πάνω από 10% του τεχνολογικού τους προϋπολογισμού στο AI. 
  2. Κάνουν στοχευμένες επενδύσεις, διαθέτοντας αυξημένο ποσοστό του προϋπολογισμού τους για τεχνολογία.
  3. Έχουν ανθρωποκεντρική προσέγγιση, με το AI να ενδυναμώνει και όχι να αντικαθιστά το ανθρώπινο δυναμικό. Το 83% των AI RΟΙ Leaders πιστεύουν ότι το Agentic AI επιτρέπει στους εργαζομένους να αφιερώνονται σε πιο δημιουργικές και στρατηγικές εργασίες.
  4. Χρησιμοποιούν εξατομικευμένα μοντέλα μέτρησης του ROI: 85% εφαρμόζουν προσαρμοσμένα πλαίσια αξιολόγησης ανάλογα με το είδος της τεχνολογίας (generative ή agentic AI). 
  5. Εφαρμόζουν καθολική εκπαίδευση και ενίσχυση του «AI fluency» σε όλα τα επίπεδα του οργανισμού. 

Όπως καταλήγει η μελέτη, το μέλλον των επιχειρήσεων ανήκει σε όσους επενδύουν στρατηγικά, με υπομονή και συνέπεια: Καθώς το AI ωριμάζει, οι οργανισμοί επαναπροσδιορίζουν τι σημαίνει “απόδοση”.
Ήδη το 65% δηλώνει ότι το AI αποτελεί μέρος της εταιρικής στρατηγικής, αναγνωρίζοντας ότι οι αποδόσεις δεν είναι πάντα άμεσες ή χρηματοοικονομικές.

Η πραγματική αξία του AI θα αποτυπωθεί με την πάροδο του χρόνου — όχι μόνο σε δείκτες κόστους και παραγωγικότητας, αλλά και στην ικανότητα των επιχειρήσεων να καινοτομούν, να αντέχουν και να αναπτύσσονται βιώσιμα.

Η Κατερίνα Γλαβά, Engineering, AI and Data Leader της Deloitte Ελλάδος σχολίασε σχετικά: «Τα ευρήματα δείχνουν ξεκάθαρα ότι η αξία του AI δεν αποτυπώνεται μόνο στους αριθμούς, αλλά στη στρατηγική ωριμότητα των επιχειρήσεων που το υιοθετούν. Οι οργανισμοί που βλέπουν το AI ως μοχλό μετασχηματισμού και όχι απλώς ως τεχνολογική αναβάθμιση είναι εκείνοι που καταφέρνουν να δημιουργήσουν βιώσιμη απόδοση και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Το ζητούμενο δεν είναι πια “αν” θα επενδύσουμε στο AI, αλλά “πώς” θα το ενσωματώσουμε σε κάθε πτυχή της λειτουργίας και της κουλτούρας μας».

Μπορείτε να βρείτε την έρευνα εδώ

Ο Γιάννης Μαδερφάκης είναι ο πρώτος Έλληνας AI τραγουδιστής που έβγαλε τραγούδι – Δείτε το βίντεο

Ο Γιάννης Μαδερφάκης είναι ο πρώτος λαϊκός τραγουδιστής στην Ελλάδα που έχει δημιουργηθεί εξ ολοκλήρου με τεχνητή νοημοσύνη και ήδη κυκλοφόρησε το πρώτο του single με τίτλο «Θα Με Θέλεις Πίσω». Οι στίχοι, η μουσική και η παραγωγή του τραγουδιού «Θα Με Θέλεις Πίσω» ανήκουν σε πραγματικούς δημιουργούς, με την AI να αναλαμβάνει το ερμηνευτικό

Γιατί εντείνονται οι φόβοι για μια νέα φούσκα ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων στα χρηματιστήρια

Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκρηξης της τεχνητής νοημοσύνης τα τελευταία χρόνια, δεν λείπουν οι φωνές που προειδοποιούν για τη δημιουργία μιας νέας επικίνδυνης φούσκας που θυμίζει την ξέφρενη περίοδο των dot-com στα τέλη της δεκαετίας των 90s, η οποία κατέληξε σε κατάρρευση και αλυσιδωτές χρεοκοπίες. Οι τεχνολογικοί κολοσσοί διοχετεύουν πλέον εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε