«Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε δίκτυα και υπηρεσίες περισσότερο από τον ανταγωνισμό προκειμένου να προσφέρουμε κορυφαίες ταχύτητες, εμπειρίες και αξιοπιστία. Ετσι χτίζονται οι μελλοντικές επιδόσεις». Αυτό εξηγεί μιλώντας αποκλειστικά στην «Καθημερινή» ο Κρίστιαν Ιλεκ, Chief Financial Officer και μέλος του Συμβουλίου Διεύθυνσης του ομίλου Telekom, της μητρικής εταιρείας της Cosmote, που βρέθηκε στην Αθήνα στο πλαίσιο προγραμματισμένης επίσκεψης εργασίας.
«Είμαστε αισιόδοξοι για τις προοπτικές της Ελλάδας και είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με την επένδυσή μας εδώ», σημειώνει, επισημαίνοντας πως η Cosmote «είναι πολύ σημαντική για εμάς». Αλλωστε, όπως αναφέρει, έχει την 3η μεγαλύτερη συνεισφορά στα λειτουργικά κέρδη του ομίλου, ο οποίος δραστηριοποιείται παγκοσμίως σε περισσότερες από 50 χώρες, μετά τις ΗΠΑ και τη Γερμανία. Σημειώνεται ότι η Telekom εξυπηρετεί κοντά στα 300 εκατ. πελάτες σε περίπου 50 χώρες, απασχολεί 200.000 εργαζομένους, κυρίως στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, και το 2023 τα έσοδά της ανήλθαν σε 112 δισ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά της κέρδη (EBITDA AL) διαμορφώθηκαν στα 40,5 δισ. Δηλώνει, λοιπόν, ιδιαίτερα ικανοποιημένος από τις επιδόσεις της ομάδας της Cosmote η οποία πέτυχε απόδοση κεφαλαίου 12,1% το 2023 και έχει θέσει στόχο να ξεπεράσει το 15% έως το 2027.
Ο Κρίστιαν Ιλεκ εμμέσως πλην σαφώς προαναγγέλλει νέες συνεργασίες, όπως η πρόσφατη με τη Netflix, ενώ δηλώνει έτοιμος να βοηθήσει μικρομεσαίες επιχειρήσεις αλλά και Δημόσιο για να ξεκινήσουν ή να επιταχύνουν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.
– Ποια είναι τα πλάνα για την ανάπτυξη του ομίλου κατά την επόμενη τριετία;
– Υπάρχουν πολλοί παράγοντες για την επιτάχυνση της ανάπτυξής μας. Πριν από δύο εβδομάδες παρουσιάσαμε στο Capital Markets Day τα μεσοπρόθεσμα πλάνα τριετίας. Στην καρδιά του DNA μας και των πρόσφατων επιτυχιών μας βρίσκεται η στρατηγική του «flywheel» όπως την ονομάζουμε: επενδύουμε περισσότερα από τον ανταγωνισμό μας. Αυτό οδηγεί σε κορυφαία δίκτυα. Τα κορυφαία δίκτυα οδηγούν σε κορυφαία εμπειρία πελατών και με τη σειρά τους σε μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Και αν το συνδυάσουμε με τους στόχους αποδοτικότητας, που έχουμε πάντα στην εταιρεία, τότε έχουμε εξαιρετικά οικονομικά αποτελέσματα, τα οποία επανεπενδύονται στην επιχείρηση. Αυτό ισχύει σε όλες τις αγορές μας, είτε στη Γερμανία είτε στις ΗΠΑ είτε στην Ελλάδα. Παρόλο που πετύχαμε ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα, επενδύουμε στα θεμέλια της μελλοντικής μας ανάπτυξη. Με τα καλύτερα δίκτυα σε όλες τις αγορές, είμαστε καλά τοποθετημένοι για επιτάχυνση της ανάπτυξής μας. Επιπλέον, θα εκμεταλλευτούμε τις πολλαπλές ευκαιρίες που προκύπτουν από την τεχνητή νοημοσύνη και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Πιστεύουμε ότι αυτό θα οδηγήσει σε σημαντική βελτίωση της αποδοτικότητάς μας, αλλά και σε ακόμα καλύτερη εμπειρία του πελάτη.
– Πώς αξιολογείτε την πορεία της θυγατρικής σας, Cosmote, στην Ελλάδα αλλά και τις προοπτικές της χώρας εν γένει;
– Η στρατηγική της Cosmote είναι σε μεγάλο βαθμό εναρμονισμένη με τη στρατηγική της Telekom. Υπερ-επενδύει ώστε να παρέχει τα μεγαλύτερα και καλύτερα δίκτυα στην Ελλάδα, για να οδηγήσει την ελληνική κοινωνία στην εποχή του Gigabit – ειδικά με το FTTH και το 5G. Η διοικητική ομάδα είναι πολύ προσηλωμένη σε αυτή την αποστολή και η Cosmote είναι αδιαμφισβήτητος ηγέτης τόσο στο 5G όσο και στις οπτικές ίνες. Στο FTTH, έχουμε ήδη περάσει το 1,5 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις, και στοχεύουμε σε 3 εκατ. μέχρι το 2027. Στο 5G, καλύπτουμε πάνω από το 99% του πληθυσμού και έχουμε ήδη λανσάρει το Cosmote 5G+, το πρώτο 5G Stand Alone δίκτυο στην Ελλάδα. Είμαστε αισιόδοξοι για τις προοπτικές της Ελλάδας και είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με την επένδυσή μας στη χώρα. Η Cosmote είναι πολύ σημαντική για το χαρτοφυλάκιό μας και έχετε υπόψη ότι είναι η τρίτη μεγαλύτερη σε συνεισφορά στο αποτύπωμά μας σε επίπεδο προσαρμοσμένου EBITDA AL.
Τρίτη σε συνεισφορά λειτουργικών κερδών της Telekom παγκοσμίως η ελληνική θυγατρική.
– Ποιος είναι ο προϋπολογισμός του μεσοπρόθεσμου επενδυτικού σας προγράμματος στην Ελλάδα και τι περιλαμβάνει;
– Λεπτομέρειες σχετικά με τη στρατηγική κατανομής κεφαλαίου του ομίλου δεν μπορούμε να αναφέρουμε. Ωστόσο, μπορώ να σας πω ότι η Cosmote είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε υποδομές τηλεπικοινωνιών και νέων τεχνολογιών στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία. Εχουμε σχεδιάσει και ήδη υλοποιούμε επενδυτικό πλάνο 3 δισ. ευρώ σε δίκτυα οπτικών ινών μέχρι το τέλος του 2027, ενώ η κάλυψη 5G μας θα παραμείνει η κορυφαία στην αγορά.
– Το μέγεθος της Telekom σας επιτρέπει να κάνετε συμφωνίες όπως η πρόσφατη με την OpenAI στις ΗΠΑ και το Netflix στην Ευρώπη, η οποία λανσαρίστηκε στη χώρα μας από την Cosmote TV. Μπορούμε να περιμένουμε περισσότερες τέτοιες κινήσεις;
– Το μέγεθός μας μάς επιτρέπει να έχουμε περισσότερες ευκαιρίες συνεργασίας από οποιονδήποτε άλλο. Οι συνεργασίες αποτελούν μέρος της επιτυχίας της Telekom. Στοχεύουμε στα καλύτερα και πιο καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες. Αυτό απαιτεί στενή συνεργασία με ηγέτες στους αντίστοιχους τομείς, όπως είμαστε εμείς στον τομέα των τηλεπικοινωνιών. Google, Apple, SpaceX, Perplexity, OpenAI, Nvidia και Netflix είναι μόνο μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα που μπορώ να αναφέρω. Αξιοποιώντας τη συνολική ισχύ του ομίλου μας και των συνεργατών μας, συνεχίζουμε να αναπτύσσουμε προϊόντα και υπηρεσίες που εμπνέουν τους πελάτες μας σήμερα και στο μέλλον. Αυτό ισχύει για όλες τις χώρες όπου έχουμε παρουσία, συμπεριλαμβανομένης της Cosmote και των Ελλήνων πελατών μας.
– Οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν σχετικά μέτριο επίπεδο καινοτομίας και χαμηλό επίπεδο ψηφιακής ωριμότητας. Δεδομένου ότι αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, βλέπετε ευκαιρίες σε αυτόν τον τομέα;
– Σε όλες τις αγορές μας βλέπουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: σε εκείνες που υιοθετούν την ψηφιακή τεχνολογία και σε εκείνες που δυσκολεύονται με την εφαρμογή της. Το ίδιο ισχύει και για την Ελλάδα, όπου η ενσωμάτωση προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών όπως το IoT και η Τ.Ν. στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις παραμένει χαμηλή. Αλλά αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν πολλές ευκαιρίες. Η Cosmote έχει επιδείξει με αρκετά έργα ότι μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ειδικά του δημόσιου τομέα στην Ελλάδα. Προσφέροντας κορυφαίες υπηρεσίες στο cloud, την κυβερνοασφάλεια και την τεχνητή νοημοσύνη, υποστηριζόμενη από υπερσύγχρονα δίκτυα σταθερής και κινητής, είναι έτοιμη να βοηθήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις, από τις πολύ μικρές μέχρι τους μεγάλους οργανισμούς.
Εντυπωσιακή απόδοση κεφαλαίου πετυχαίνει η Cosmote
– Πώς σκοπεύετε να εκμεταλλευτείτε τις αναδυόμενες τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη, το edge computing και το cloud;
– Είμαστε προσηλωμένοι στην αξιοποίηση αυτών των ευκαιριών. Θα σας πω μερικά παραδείγματα: Χρησιμοποιούμε την τεχνητή νοημοσύνη για να προβλέπουμε τη συμπεριφορά των πελατών και να διαμορφώνουμε τη χωρητικότητα του δικτύου ανάλογα. Αυτό μας επιτρέπει να προσφέρουμε αποδοτική και αξιόπιστη συνδεσιμότητα. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει εξαιρετικά εξατομικευμένες υπηρεσίες για όλους. Στη Γερμανία η καταχώριση μιας νέας αίτησης FTTH (ολοκληρωμένο δίκτυο οπτικών ινών) χρειαζόταν 300 δευτερόλεπτα. Δημιουργώντας έναν μηχανισμό τεχνητής νοημοσύνης, μειώσαμε τον χρόνο στα 9 δευτερόλεπτα. Πρέπει λοιπόν να κάνουμε την τεχνητή νοημοσύνη πρακτική. Από την άλλη, το Edge και το cloud computing μας επιτρέπουν να προσαρμόζουμε τα δίκτυά μας σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον, μειώνοντας την καθυστέρηση (latency), ενισχύοντας την απόδοσή τους και αυξάνοντας την ασφάλεια. Επίσης, αυτή η αρχιτεκτονική δικτύου μας επιτρέπει να μεγαλώνουμε το δίκτυό μας πιο γρήγορα και πιο αποδοτικά σε σχέση με το παρελθόν. Τέλος, έχουμε μεταφέρει στο cloud το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης από το δίκτυο και το ΙΤ και βλέπουμε τα οφέλη.
Οι νέες τεχνολογίες επιτρέπουν να μεγαλώνουμε το δίκτυό μας πιο γρήγορα και πιο αποδοτικά σε σχέση με το παρελθόν.
– Οσοι ασχολούνται με τις τηλεπικοινωνίες διαπιστώνουν σημαντική υστέρηση της ευρωπαϊκής αγοράς σε σχέση με αυτή των Ηνωμένων Πολιτειών. Τι πρέπει να κάνει η Ευρώπη για να ανακτήσει την ανταγωνιστικότητά της;
– Ως Telekom, έχουμε πολύ ισχυρή παρουσία και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Δύο αγορές που δεν θα μπορούσαν να είναι πιο διαφορετικές: Από τη μία οι ΗΠΑ είναι μια ομογενοποιημένη αγορά, με μία κοινή Αρχή, με πάνω από 300 εκατ. κατοίκους, που εξυπηρετούνται κυρίως από τρεις παρόχους, και ένα περιβάλλον φιλικό προς τους επενδυτές. Από την άλλη έχουμε την εξαιρετικά κατακερματισμένη Ευρωπαϊκή Ενωση, που επικεντρώνεται περισσότερο στην προστασία των πελατών. Περίπου 450 εκατ. κάτοικοι εξυπηρετούνται από μεγάλο αριθμό παρόχων. Εχουμε ευρωπαϊκή ρύθμιση, έχουμε εθνική ρύθμιση και όλα αυτά δημιουργούν ένα περίπλοκο πλαίσιο. Στην έκθεσή του «Το μέλλον της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης», ο Mάριο Ντράγκι παρέχει εις βάθος ανάλυση αλλά και συστάσεις για το πώς η Ευρώπη μπορεί να ανακτήσει το προβάδισμά της σε σύγκριση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες χώρες, όπως η μείωση της γραφειοκρατίας και ένα περιβάλλον πιο φιλικό προς τους επενδυτές.
– Εχετε τα μεγαλύτερα δίκτυα FTTH και 5G στην Ευρώπη. Υπάρχουν ωστόσο ανησυχίες σχετικά με την απόδοση επένδυσης (ROI) για τον κλάδο σας. Ποια είναι η άποψή σας και πόσο καιρό εκτιμάτε ότι θα χρειαστεί για να δείτε ουσιαστική απόδοση της επένδυσης;
– Σε αντίθεση με τους περισσότερους παρόχους τηλεπικοινωνιών, έχουμε καταφέρει να καλύψουμε το κόστος κεφαλαίου μας σε όλες τις αγορές μας. Αναμένουμε ότι η απόδοση των επενδύσεών μας θα βελτιωθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, το FTTH έχει ξεκάθαρα μακροπρόθεσμη απόδοση. Ειδικά στη Γερμανία όπου τα κόστη είναι υψηλά, και ήδη διαθέτουμε ένα υψηλής ποιότητας δίκτυο VDSL. Στο 5G, η συγχώνευση με τη Sprint στις ΗΠΑ μας παρείχε μια μοναδική ευκαιρία, την οποία αξιοποιήσαμε στο μέγιστο. Εδώ στην Ελλάδα πάντως η ομάδα της Cosmote πέτυχε εντυπωσιακή απόδοση κεφαλαίου 12,1% το 2023 και έχει θέσει φιλόδοξο στόχο να ξεπεράσει το 15% έως το 2027.
Οι πράσινοι στόχοι
– Πώς αντιμετωπίζει η Telekom τις προκλήσεις για τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, τόσο του ίδιου όσο και των συνεργατών του;
― Εχουμε θέσει πολύ σαφείς στόχους. Εως το τέλος του 2025, θέλουμε να είμαστε κλιματικά ουδέτεροι όσον αφορά τις εκπομπές που ελέγχουμε άμεσα ή έμμεσα. Μέχρι το 2040, θέλουμε να επιτύχουμε μηδενικό αποτύπωμα σε όλη την αλυσίδα αξίας, από την παραγωγή εξοπλισμού που χρησιμοποιούμε, μέχρι τη χρήση προϊόντων από τους πελάτες μας. Οι κύριοι μοχλοί για την επίτευξη αυτών των στόχων περιλαμβάνουν την αποδοτική χρήση ενέργειας –όπως με τη μετάβαση σε τεχνολογίες ενεργειακής απόδοσης για τη λειτουργία δικτύων και κέντρων δεδομένων– και την αγορά ενέργειας μόνον από ανανεώσιμες πηγές. Είμαστε στην ευχάριστη θέση όμως να έχουμε ήδη μειώσει την κατανάλωση ενέργειας, παρά την αύξηση της χρήσης δεδομένων, τα τελευταία χρόνια.
– Μπορείτε να μας εξηγήσετε πώς το brand της Telekom έφτασε να είναι στα 10 κορυφαία σε αξία παγκοσμίως και πρώτο στον κλάδο;
― Καταφέραμε να αναπτύξουμε ένα brand που είναι εύκολα αναγνωρίσιμο και εύκολο να συνδεθείς μαζί του. Ολα έχουν να κάνουν με τη συνέπεια, ένα σαφές μήνυμα συμπερίληψης, εξαιρετικά προϊόντα και πελατοκεντρικότητα. Εχουμε συνέπεια στον τρόπο που προσεγγίζουμε τους πελάτες και νομίζω ότι μια μάρκα εκτιμάται πάντα από το τι προσφέρει. Επομένως, πρέπει να προσφέρουμε καλύτερα προϊόντα, καλύτερες υπηρεσίες και όσα υποσχόμαστε, ώστε οι άνθρωποι να λένε, «Ναι. Εμπιστεύομαι αυτή τη μάρκα».