Όταν οι μηχανές ακούν και διαβάζουν αυτά που λένε οι εταιρείες

Related

Θα παντρευόσουν ένα ρομπότ; Το 80% της Gen Z λέει «ναι»

FORTUNE GREECE 05/07/2025, 19:00 SHARE Η νέα γενιά στρέφεται σε ψηφιακούς συντρόφους, με 8 στους 10 Gen Z να δηλώνουν πως θα έκαναν σχέση – ακόμη και γάμο – με τεχνητή νοημοσύνη. Το 80% των εκπροσώπων της Generation Z δηλώνει πως θα παντρευόταν μια τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας chatbots Joi AI. Επιπλέον

Μακριά από τα κινητά πιο κοντά στη μάθηση – Τι δείχνει νέα έρευνα σε 317 σχολεία

FORTUNE GREECE 05/07/2025, 14:02 SHARE Teenage boys using smartphone in living room. (Photo by Sam Edwards/CAIA IMAGE/SCIENCE P / NEW / Science Photo Library via AFP) Photo: AFP Νέα μελέτη δείχνει ότι η απαγόρευση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία της Ολλανδίας οδήγησε σε αυξημένη συγκέντρωση, καλύτερη κοινωνική αλληλεπίδραση και ενισχυμένη σχολική απόδοση. Απαγόρευση κινητών και άλλων

Magenta Moments: Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης της COSMOTE TELEKOM

Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης Magenta Moments φέρνει σε όλους τους πελάτες της η COSMOTE TELEKOM .   Το Magenta Moments , που αναβαθμίζει το COSMOTE DEALS FOR YOU, φέρνει έναν νέο κόσμο προνομίων & εμπειριών , γεμάτο δώρα, διαγωνισμούς και αποκλειστικές προσφορές από ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, σε

Παναθηναϊκός – Νόρτζελαντ (5/7, 15:00, Cosmote Sport 1HD): Δεύτερο «πράσινο» τεστ τριών… ημιχρόνων

STOIXIMAN SUPERLEAGUE Ο Παναθηναϊκός συνεχίζει την καλοκαιρινή του προετοιμασία στο Μπαντ Χάρινγκ της Αυστρίας, όπου πραγματοποιεί το βασικό στάδιο των προπονήσεών του ενόψει της νέας σεζόν. Η αναμέτρηση με τη Νόρτζελαντ είναι προγραμματισμένη να διεξαχθεί στο γήπεδο «Kaiserwinkl Arena Kössen» στις 15:00 (Cosmote Sport 1 HD), σε έναν σαφώς πιο «νορμάλ» αγωνιστικό χώρο σε σχέση με το

Η Meta στηρίζει την Ελλάδα – Πράσινο φως για ενιαία ψηφιακή ηλικία ενηλικίωσης

Η Meta, μητρική των Facebook και Instagram, δηλώνει επίσημα τη στήριξή της στην ελληνική πρόταση για καθιέρωση ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.           Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της

Η Meta υπέρ του ελληνικού σχεδίου για την καθιέρωση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης

Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της ανακοίνωσε ότι στηρίζει αυτές τις προτάσεις. Στο non-paper που παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, για την προστασία των ανηλίκων από τον εθισμό στο διαδίκτυο, το

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα Newsroom ακρόαση άρθρου ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ Όλοι οι δικαιούχοι συνδρομητές ενημερώνονται για την ενεργοποίηση των δωρεάν πακέτων μέσω γραπτών μηνυμάτων (SMS) Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές της στα Σπάτα και τη Ραφήνα του Νομού Αττικής και στην Ιεράπετρα του Λασιθίου Κρήτης

Η Apple κάνει εκατομμυριούχο όποιον «σπάσει» το iPhone σου

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 18:45 SHARE epa11615092 A customer checks the new iPhone 16 model before buying at an Apple Store in Bangkok, Thailand, 20 September 2024. According to Apple Inc, the new iPhone 16 features Apple Intelligence - the new platform for artificial intelligence (AI) capability, larger display sizes, new creative capabilities as well as

Νέα πιστοποίηση ISO για το Cosmote eValue

Η Cosmote eValue, μέλος του ομίλου ΟΤΕ, είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που λαμβάνει την πιστοποίηση ISO 18295-1:2017 για Customer Contact Centers, από την TÜV Nord Ελλάδας, όπως επισημαίνει σχετική ανακοίνωση. Σημειώνεται ότι είναι η 14η πιστοποίηση ISO που λαμβάνει η Cosmote eValue (διαθέτει μεταξύ άλλων τα ISO 9001, ISO 27701, ISO 27001, ISO

Δωρεάν μαθήματα τεχνολογίας για 65+ και ΑμεΑ – Όλες οι λεπτομέρειες του νέου προγράμματος

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 16:15 SHARE Με στόχο την ενίσχυση της ψηφιακής ισότητας, ξεκινά πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης για 6.400 ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία, μέσω του «Ελλάδα 2.0». Πιλοτικό πρόγραμμα για την ψηφιακή ενδυνάμωση 3.600 ατόμων ηλικίας άνω των 65 και 2.800 ατόμων με αναπηρία, συνολικής δημόσιας δαπάνης 6,8 εκατ. ευρώ εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα

Ψηφιακή ασφάλεια στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης: Μια αποκάλυψη που αλλάζει τα πάντα

Το Fortune Greece παρακολούθησε από κοντά το συνέδριο Kaspersky Horizons στη Μαδρίτη και μίλησε με τους ανθρώπους οι οποίοι ζουν καθημερινά την πραγματική εικόνα του κόσμου του cyber security. Αποστολή στη Μαδρίτη Στην εποχή των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, κάθε μέρα μας φέρνει καινούριες ανακαλύψεις, αποκαλύψεις αλλά και εκπλήξεις. Όσο κι αν ακόμα και οι πιο

Η Meta γίνεται ο πρώτος tech γίγαντας που στηρίζει το ελληνικό Kids Wallet

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 14:45 SHARE (FILES) A logo of US company's Meta is displayed during the Vivatech technology startups and innovation fair, at the Porte de Versailles exhibition center in Paris, on May 22, 2024. Social media giant Meta announced on January 7, 2025, a significant rollback of its content moderation policies, including the termination

Πιστοποίηση ISO από TÜV NORD Ελλάδας για την εξυπηρέτηση πελατών της Cosmote eValue

Η Cosmote eValue είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που ανέπτυξε Σύστημα Διαχείρισης και Πιστοποιείται με το συγκεκριμένο Διεθνές Πρότυπο, γεγονός που καθιστά τη διαδικασία ιδιαίτερα σημαντική, τόσο για τον κλάδο των υπηρεσιών εξυπηρέτησης πελατών, όσο και για τη συνολική ενίσχυση της ποιότητας στις επιχειρησιακές λειτουργίες των Contact Centres στη χώρα μας. Η Πιστοποίηση αυτή

Το case study της T-Mobile US και η στρατηγική μετάβαση της COSMOTE TELEKOM

Οι συνεργασίες, η είσοδος σε νέα retail προϊόντα και η υιοθέτηση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης τοποθετούν τον πελάτη στο επίκεντρο ενός οικοσυστήματος που αλλάζει ριζικά την εμπειρία επικοινωνίας. Και η Cosmote, χάρη στη στρατηγική υποστήριξη του ομίλου, φέρνει πρώτη στην Ελλάδα τις υπηρεσίες του αύριο: 5G slicing, τεχνητή νοημοσύνη, loyalty προγράμματα και συνέργειες. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά

Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές σε Σπάτα, Ραφήνα και Ιεράπετρα

Σε έμπρακτη υποστήριξη των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα και Ιεράπετρα, που πλήττονται από πυρκαγιές, προχωρά η COSMOTE TELEKOM. Για τις αυξημένες ανάγκες επικοινωνίας των παραπάνω συνδρομητών, η εταιρεία προσφέρει δωρεάν 1.500 λεπτά ομιλίας προς όλα τα εθνικά δίκτυα και δωρεάν απεριόριστο internet από το κινητό για 15 ημέρες. Διακαιούχοι είναι όλοι οι συνδρομητές κινητής

Share

Ένα από τα βασικά πράγματα που κάνουν οι επιχειρήσεις είναι να μιλούν και να γράφουν. Και αυτό είναι μια κρίσιμη πλευρά του πώς επικοινωνούν με τους επενδυτές, ιδίως όταν θέλουν να τους προσελκύσουν.

Μάλιστα, οι επιχειρήσεις παράγουν πια έναν πολύ μεγάλο όγκο λόγου. Εάν δούμε το πόσα κείμενα και στοιχεία πρέπει να δημοσιοποιήσουν κάθε χρόνο, ιδίως αυτές που είναι εισηγμένες σε μεγάλα διεθνή χρηματιστήρια, θα δούμε πραγματικά μεγάλη παραγωγή κειμένων. Κάποια είναι υποχρεωτικά, κάποια περισσότερο εθιμικά. Από τις υποχρεωτικές καταθέσεις στοιχείων για την κατάσταση των επιχειρήσεων, μέχρι τους ετήσιους ή εξαμηνιαίους απολογισμούς, τις αναλυτικές λογιστικές καταστάσεις, τις εισηγήσεις σε γενικές συνελεύσεις, τα ειδικά έντυπα παραμονές δημόσιας εγγραφής ή αύξησης μετοχικού κεφαλαίου,  έως φυσικά τα δελτία τύπου και τις συνεντεύξεις ή ομιλίες των στελεχών των εταιρειών. Ο όγκος τους μάλιστα μεγαλώνει και στο πλαίσιο της διαρκούς προσπάθειας να τροφοδοτείται διαρκώς το επενδυτικό κοινό με πληροφορία αλλά και επειδή οι ρυθμιστικές αρχές των κεφαλαιαγορών ζητούν ολοένα και περισσότερα στοιχεία στις υποχρεωτικές δηλώσεις και ανακοινώσεις των επιχειρήσεων, ιδίως ως προς τη ρητή και σαφή επισήμανση όλων των παραγόντων κινδύνου.

Τα κείμενα αυτά προφανώς και ενδιαφέρουν τους επενδυτές, ενώ αποτελούν και αντικείμενο των διαφόρων αναλυτών που προσπαθούν μέσα από τα στοιχεία που παρατίθενται αλλά και τα κείμενα που τα συνοδεύουν να διαγνώσουν τις πραγματικές προοπτικές μιας εταιρείας και το εάν αποτελεί όντως επενδυτική ευκαιρία ή όχι.

Μόνο που στην εποχή μας θα πρέπει να διευρύνουμε κάπως την έννοια των αναγνωστών. Γιατί δεν είναι απαραίτητα άνθρωποι. Πλέον ολοένα και περισσότερο με τη μελέτη αυτών των κειμένων ασχολούνται συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, εξειδικευμένα στην ανάλυση φυσικών γλωσσών που αναζητούν μέσα από την επεξεργασία όλου αυτού του όγκου λόγου να διαγνώσουν οικονομικές τάσεις και να άρα να εντοπίσουν τυχόν επενδυτικές ευκαιρίες.

Η ανάλυση των οικονομικών στοιχείων ήταν κάτι που ούτως ή άλλως γινόταν και με τη χρήση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης. Αυτό που είναι αποτελεί νέα εξέλιξη τα τελευταία χρόνια είναι ότι αυτό επεκτείνεται και σε όλα τα άλλα κείμενα των επιχειρήσεων

Οι επενδυτικές επιλογές στην εποχή των αλγορίθμων και της τεχνητής νοημοσύνης

Όλα αυτά έχουν να κάνουν και με μια σε εξέλιξη επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι κεφαλαιαγορές. Ούτως ή άλλως, η ικανότητα πρόβλεψης τάσεων, ακόμη και μέσα από περίπλοκους υπολογισμούς και εκτιμήσεις ήταν βασική πλευρά της λειτουργίας των αγορών εδώ και δεκαετίες και οι αναλυτές χρησιμοποιούσαν ολοένα και μεγαλύτερη υπολογιστική δύναμη για μπορούν να τρέχουν όλο και πιο περίπλοκα μοντέλα με σκοπό να μεγιστοποιήσουν την απόδοση και να ελαχιστοποιήσουν το ρίσκο.

Όμως, πλέον έχουμε ένα σύνολο από πρακτικές που έχουν πολύ περισσότερο να κάνουν με την τεχνητή νοημοσύνη καθαυτή. Πρακτικές όπως οι συναλλαγές μέσω αλγόριθμων (algorithmic trading), όπου στη βάση μερικών βασικών εντολών ένα πρόγραμμα υπολογιστή τρέχει με ιδιαίτερα γρήγορο ρυθμό συναλλαγές, δημιουργώντας κέρδη σε ταχύτητα και συχνότητα που θα ήταν αδύνατη εάν μιλούσαμε για έναν άνθρωπο, ή οι ρομποτικοί σύμβουλοι, όπου έχουμε ψηφιακές πλατφόρμες που προσφέρουν αυτοματοποιημένες και καθοδηγούμενες από αλγόριθμους υπηρεσίες χρηματοοικονομικού προγραμματισμού, αλλάζουν άρδην την εικόνα των αγορών και των συναλλαγών.

Σε όλα αυτά προστίθεται ολοένα και περισσότερο το στοιχείο της μηχανικής εκμάθησης, δηλαδή τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που διαρκώς «μαθαίνουν» στη βάση των προηγούμενων στοιχείων και έτσι προσαρμόζονται διαρκώς στις πραγματικές δυναμικές και επιτροπή καλύτερη πρόβλεψη τάσεων.

Προσοχή: οι μηχανές ακούνε και διαβάζουν

Η επέκταση της χρήσης συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης στις συναλλαγές και στην εκτίμηση τάσεων, σήμαινε ότι χρειαζόταν αυτό να συμπεριλάβει και όλων των ειδών τα κείμενα και τις ανακοινώσεις των επιχειρήσεων Αυτό δεν αφορά απλώς τα οικονομικά στοιχεία που περιλαμβάνονται σε αυτά, αλλά και τα ίδια τα κείμενα. Άλλωστε, τα ίδια τα οικονομικά στοιχεία και το τι περιλαμβάνουν οι λογιστικές καταστάσεις δεν έχουν αλλάξει εδώ και δεκαετίες. Ωστόσο, με τα κείμενα τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Οι περισσότεροι άνθρωποι που ασχολούνται με τις αγορές ξέρουν ότι ενίοτε αυτά τα κείμενα φαντάζουν μάλλον βαρετά. Είναι γεμάτα από υποχρεωτικές γνωστοποιήσεις και διαρκείς  νομικές επικλήσεις που μάλλον δεν προσφέρουν πολλά. Και βέβαια είναι και κείμενα «δημοσίων σχέσεων», γραμμένα συχνά με τρόπο που να προσφέρουν μια εικόνα της επιχείρησης πολύ πιο κολακευτική από την πραγματική. Το ίδιο ισχύει και για τις συνεντεύξεις ή τις τηλεδιασκέψεις με επενδυτές όπου τα στελέχη των επιχειρήσεων σχολιάζουν τις επιδόσεις τους ή αναλύουν μελλοντικά σχέδια.

Όμως, αρκετοί πιστεύουν ότι πλέον αποτελούν και έναν πραγματικό θησαυρό στοιχείων. Αρκεί να βάλεις τις μηχανές να ασχοληθούν με αυτά. Ο τομέας της επεξεργασίας φυσικών γλωσσών (natural language processing) είναι ένας από τους πιο αναπτυσσόμενους στην τεχνητή νοημοσύνη. Ουσιαστικά, η επιδίωξη είναι μέσα από μορφές μηχανικής εκμάθησης τα υπολογιστικά συστήματα να μπορούν να αναγνωρίσουν και να εκτιμήσουν όλη την περιπλοκότητα της ανθρώπινης γλώσσας. Τα συστήματα NLP έτσι υπόσχονται την επεξεργασία τεράστιων όγκων δεδομένων που μέχρι τώρα δεν αποτελούσαν απαραίτητα πεδίο τέτοιας ανάλυσης. Ο στόχος είναι να μπορέσουν να εντοπίσουν μια τάση, μια κρίσιμη πληροφορία που να μπορεί να μετατραπεί σε επενδυτική επιλογή, να διαβάσουν «πίσω από τις γραμμές». Και αυτό να το κάνουν όσο πιο γρήγορα μπορούν ώστε να μπορούν να το συνδυάσουν με τα σύγχρονα αυτοματοποιημένα συστήματα συναλλαγών στη βάση αλγορίθμων.

Και αυτό μπορεί να εξηγήσει γιατί έχει αυξηθεί κατακόρυφα ο αριθμός των εταιρικών δηλώσεων στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς τις οποίες έχουν «κατεβάσει» μηχανικά και ρομποτικά συστήματα: από 360.861 το 2003 σε 165.318.719 το 2016, σύμφωνα με μια έρευνα.

Οι μηχανές που ακούν τα συναισθήματα των κεντρικών τραπεζιτών

Ένα μεγάλο μέρος των επενδυτικών συναλλαγών έχει να κάνει με τη διαρκή αναζήτηση «σημαδιών» ή στοιχείων που να μπορούν. Για παράδειγμα οι ομιλίες των κεντρικών τραπεζιτών πάντα επηρεάζουν τις αγορές. Μια ομιλία που αποπνέει έναν θετικό τόνο και είναι αισιόδοξη ως προς βασικές τάσεις της οικονομίας θα δημιουργήσει και ανάλογο κλίμα στις αγορές που θα ανέβουν.

Όμως, ο θετικός αυτός τόνος δεν αφορά μόνο το περιεχόμενο των ομιλιών αυτών, αλλά ακόμη και τον ίδιο τον τόνο της φωνής. Την επίδραση αυτή διαισθητικά την γνωρίζαμε από παλιά. Όμως, πλέον έχουμε τη δυνατότητα να αναλύσουμε και το περιεχόμενο των κειμένων αλλά και τον ίδιο τον τόνο της φωνής. Δηλαδή, να μετρήσουμε τον τρόπο που επηρεάζονται οι αγορές από τέτοιες παραμέτρους.

Αυτό στηρίζεται σε συστήματα βαθιάς μηχανικής εκμάθησης πάνω στην εκτίμηση του θετικού η αρνητικού τόνου της εκφοράς του ανθρώπινου λόγου. Τρεις ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ, το Πανεπιστήμιο του Ρίντινγκ και το Πανεπιστήμιο του Μπίρμινχαμ, κατάφεραν με αυτόν τον τρόπο να υπολογίσουν ότι εάν ο τόνος μιας συνέντευξης κεντρικού τραπεζίτη μετατοπιστεί από αρνητικό σε θετικό πρόσημο, τότε θα υπάρξει σαφής και μετρήσιμη άνοδος σε βασικές αγορές. Και αυτό το δοκίμασαν έχοντας ως υλικό τα ηχητικά από συνεντεύξεις του Μπεν Μπέρνακε, της Τζάνετ Γέλεν και του Τζερόμ Πάουελ, δηλαδή των τριών τελευταίων διοικητών της FED.

Οι εταιρείες καλό είναι να προσέχουν τι λένε

Όλες αυτές τις τάσεις έχουν και μια αντίστροφη συνέπεια. Ολοένα και περισσότερο τόσο οι εταιρείες στις δηλώσεις και ανακοινώσεις τους, όσο και τα στελέχη τους όταν μιλάνε, προσέχουν τι και πώς το λένε ακριβώς επειδή γνωρίζουν ότι τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης θα αναλύσουν αυτό που θα πουν. Αυτό φτάνει ακόμη και στο σημείο να αναζητούν συνώνυμες εκφράσεις που θα παρουσίαζαν γεγονότα ως λιγότερο αρνητικά.

Ωστόσο, οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι στο τέλος είναι μάλλον δύσκολο να «ξεγελάσεις» τον αλγόριθμο, ιδίως από τη στιγμή που τα συστήματα επεξεργασίας φυσικών γλωσσών, διαρκώς μαθαίνουν και άρα γίνονται πιο ικανά να διακρίνουν αυτό που πραγματικά ισχύει πίσω από την εταιρική «ιδιόλεκτο».