Η Tesla διέρχεται μια από τις πιο δύσκολες περιόδους της σύγχρονης ιστορίας της, καθώς τα καθαρά της κέρδη για το πρώτο τρίμηνο του 2025 καταγράφουν πτώση 71% σε σύγκριση με πέρυσι, υποχωρώντας στα 409 εκατομμύρια δολάρια.
Παρά την ανακοίνωση για νέα, πιο προσιτά ηλεκτρικά οχήματα και την υπόσχεση του Έλον Μασκ να μειώσει τον ρόλο του σε παράλληλα πρότζεκτ, οι αριθμοί αποτυπώνουν την πίεση που ασκείται τόσο από την επιβράδυνση των πωλήσεων όσο και από τη μεταβαλλόμενη εικόνα του ίδιου του CEO. Οι επενδυτές παραμένουν διχασμένοι, την ώρα που η εταιρεία αντιμετωπίζει αμφισβητούμενες τεχνολογικές υποσχέσεις και την αυξανόμενη επιρροή της πολιτικής στις προοπτικές της.
Τα προβληματικά στοιχεία πωλήσεων της Tesla έχουν φέρει την εταιρεία πιο κοντά στο κόκκινο από ό,τι έχει βρεθεί εδώ και χρόνια, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν, απειλώντας ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματά της έναντι άλλων παικτών EV.
Η ηλεκτρική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε καθαρά κέρδη 409 εκατομμυρίων δολαρίων σε έσοδα 19,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αφού παρέδωσε σχεδόν 337.000 EV στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας αντικατοπτρίζουν πτώση 71% σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο πέρυσι.
Το πρώτο τρίμηνο του 2025 καταγράφηκε ως το χειρότερο για τις παραδόσεις οχημάτων της Tesla τα τελευταία δύο και πλέον χρόνια, ακολουθώντας την πρώτη ετήσια πτώση πωλήσεων στην ιστορία της εταιρείας. Ωστόσο, τα συνολικά έσοδα διασώθηκαν εν μέρει χάρη στην πώληση φορολογικών πιστώσεων μηδενικών εκπομπών ύψους 595 εκατομμυρίων δολαρίων -χωρίς αυτές, η Tesla θα είχε βρεθεί αντιμέτωπη με ζημίες.
Και όμως, η μετοχή της Tesla αυξήθηκε στις μεταμεσονύκτιες συναλλαγές, καθώς οι επενδυτές έδωσαν μεγαλύτερη βαρύτητα στα σχέδια της εταιρείας να ξεκινήσει την παραγωγή ενός προσιτού EV τον Ιούνιο και στα σχόλια του CEO Έλον Μασκ ότι θα μειώσει το ρόλο του στο Τμήμα Κυβερνητικής Αποδοτικότητας για να επικεντρώσει περισσότερη προσοχή στην Tesla. Ωστόσο, ο Μασκ δεν δεσμεύτηκε ότι θα τερματίσει εντελώς το έργο του στο DOGE, σημειώνοντας ότι μπορεί να συνεχίσει με κάποια ιδιότητα μέχρι το υπόλοιπο της δεύτερης θητείας του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.
Το δημοσίευσε μια σύνοψη άλλων σχολίων του Musk που καλύπτουν τους δασμούς, τα ρομποτάξια, την τεχνητή νοημοσύνη και τα EVs, κατά τη διάρκεια της κλήσης κερδών της Tesla.
Η επιρροή του εμπορικού πολέμου στις μελλοντικές δραστηριότητες της Tesla

Σύμφωνα με το TechCrunch, η Tesla προειδοποίησε, επίσης, τους μετόχους σχετικά με το πώς ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να επηρεάσει τις δραστηριότητές της στο μέλλον. Η εταιρεία δήλωσε ότι οι δασμοί του προέδρου Τραμπ και η «αλλαγή του πολιτικού κλίματος» θα μπορούσαν να έχουν «σημαντικό αντίκτυπο στη ζήτηση για τα προϊόντα μας».
Η εταιρεία σημείωσε ότι οι σημερινοί δασμοί, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων απευθύνεται στην Κίνα, θα έχουν «σχετικά μεγαλύτερο αντίκτυπο στις δραστηριότητές μας στον τομέα της Ενέργειας σε σύγκριση με την αυτοκινητοβιομηχανία». Η Tesla δήλωσε ότι λαμβάνει μέτρα για να σταθεροποιήσει την επιχείρηση μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα και να επικεντρωθεί στη διατήρηση της υγείας της, αλλά προειδοποίησε, επίσης, τους επενδυτές ότι δεν μπορεί να πει αν θα μπορέσει να αυξήσει τις πωλήσεις της φέτος.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η Tesla εμμένει στα φιλόδοξα (αλλά μυστηριώδη) σχέδιά της γύρω από την κατασκευή πιο προσιτών μοντέλων, δηλώνοντας ότι παραμένει σε καλό δρόμο για την έναρξη της παραγωγής αυτών των οχημάτων το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Τα νέα αυτά οχήματα θα αξιοποιούν τεχνολογίες από μια πλατφόρμα επόμενης γενιάς, η οποία υποστηρίζει το ρομποτάξι, ωστόσο θα βασίζονται στην ήδη υπάρχουσα πλατφόρμα που χρησιμοποιούν τα Model Y και Model 3, όπως αναφέρεται στην επιστολή της εταιρείας προς τους μετόχους. Ως αποτέλεσμα, η παραγωγή αυτών των πιο προσιτών μοντέλων θα πραγματοποιείται στις ίδιες γραμμές παραγωγής με τα τρέχοντα μοντέλα της Tesla.
Οι πωλήσεις της Tesla αντιμετωπίζουν μια σειρά από αντίξοες συνθήκες

Η γκάμα ηλεκτρικών οχημάτων της Tesla θεωρείται παλαιωμένη, παρά τις αναβαθμίσεις που έχουν γίνει στα σεντάν και τα SUV. Το πιο πρόσφατο μοντέλο της, το Cybertruck, δεν έχει καταφέρει να πετύχει την επιτυχία που είχε προσδοκίσει ο CEO Έλον Μασκ. Παράλληλα, οι αμφιλεγόμενες πολιτικές απόψεις του, καθώς και η εμπλοκή του στη διοίκηση του Ντόναλντ Τραμπ, έχουν προκαλέσει έντονη αντίδραση, πλήττοντας το εμπορικό σήμα της Tesla.
Ταυτόχρονα, ο Μασκ έχει προσανατολίσει την εταιρεία προς τα προγράμματα ρομπότ Robotaxi και Optimus.
Έχει υποσχεθεί ότι θα ξεκινήσει μια αρχική έκδοση της υπηρεσίας Robotaxi στο Όστιν τον Ιούνιο, με άλλες πόλεις να έρχονται ενδεχομένως μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, αλλά δεν έχει δώσει πολλές λεπτομέρειες για το πώς θα λειτουργεί.
Ο Μασκ δεν έχει καταφέρει ακόμη να αποδείξει ότι τα οχήματα Tesla είναι ικανά να κινούνται αυτόνομα χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις του για την ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας. Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες από το The Information, μια εσωτερική ανάλυση της εταιρείας έδειξε ότι το πρόγραμμα Robotaxi θα είχε οικονομικές απώλειες για μεγάλο χρονικό διάστημα, ακόμη και αν ξεκινούσε να λειτουργεί.
Πέρυσι τέτοια εποχή, τα κέρδη της Tesla μειώθηκαν κατά 55% στα 1,13 δισ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο του 2024 σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023. Η Tesla δήλωσε ότι αυτό οφειλόταν σε μια παρατεταμένη στρατηγική μείωσης των τιμών των EV και σε «αρκετές απρόβλεπτες προκλήσεις» που έκοψαν το τελικό αποτέλεσμα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η Tesla κατέβαλε σημαντικές προσπάθειες να αναστρέψει την πτωτική πορεία των κερδών της, αλλά βρέθηκε αντιμέτωπη με συνεχιζόμενες πιέσεις. Στο δεύτερο τρίμηνο του 2024, η εταιρεία ανακοίνωσε κέρδη ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, καταγράφοντας μείωση 45% σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του 2023. Η πτώση αυτή οφείλεται εν μέρει σε δαπάνη αναδιάρθρωσης ύψους 622 εκατομμυρίων δολαρίων. Παρά ταύτα, το τελικό κέρδος ενισχύθηκε από τις πωλήσεις ρυθμιστικών πιστώσεων, οι οποίες ανήλθαν σε ρεκόρ 890 εκατομμυρίων δολαρίων.