TikTok: Η ψυχολογία πίσω από τον εθισμό

Related

Θα παντρευόσουν ένα ρομπότ; Το 80% της Gen Z λέει «ναι»

FORTUNE GREECE 05/07/2025, 19:00 SHARE Η νέα γενιά στρέφεται σε ψηφιακούς συντρόφους, με 8 στους 10 Gen Z να δηλώνουν πως θα έκαναν σχέση – ακόμη και γάμο – με τεχνητή νοημοσύνη. Το 80% των εκπροσώπων της Generation Z δηλώνει πως θα παντρευόταν μια τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας chatbots Joi AI. Επιπλέον

Μακριά από τα κινητά πιο κοντά στη μάθηση – Τι δείχνει νέα έρευνα σε 317 σχολεία

FORTUNE GREECE 05/07/2025, 14:02 SHARE Teenage boys using smartphone in living room. (Photo by Sam Edwards/CAIA IMAGE/SCIENCE P / NEW / Science Photo Library via AFP) Photo: AFP Νέα μελέτη δείχνει ότι η απαγόρευση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία της Ολλανδίας οδήγησε σε αυξημένη συγκέντρωση, καλύτερη κοινωνική αλληλεπίδραση και ενισχυμένη σχολική απόδοση. Απαγόρευση κινητών και άλλων

Magenta Moments: Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης της COSMOTE TELEKOM

Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης Magenta Moments φέρνει σε όλους τους πελάτες της η COSMOTE TELEKOM .   Το Magenta Moments , που αναβαθμίζει το COSMOTE DEALS FOR YOU, φέρνει έναν νέο κόσμο προνομίων & εμπειριών , γεμάτο δώρα, διαγωνισμούς και αποκλειστικές προσφορές από ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, σε

Παναθηναϊκός – Νόρτζελαντ (5/7, 15:00, Cosmote Sport 1HD): Δεύτερο «πράσινο» τεστ τριών… ημιχρόνων

STOIXIMAN SUPERLEAGUE Ο Παναθηναϊκός συνεχίζει την καλοκαιρινή του προετοιμασία στο Μπαντ Χάρινγκ της Αυστρίας, όπου πραγματοποιεί το βασικό στάδιο των προπονήσεών του ενόψει της νέας σεζόν. Η αναμέτρηση με τη Νόρτζελαντ είναι προγραμματισμένη να διεξαχθεί στο γήπεδο «Kaiserwinkl Arena Kössen» στις 15:00 (Cosmote Sport 1 HD), σε έναν σαφώς πιο «νορμάλ» αγωνιστικό χώρο σε σχέση με το

Η Meta στηρίζει την Ελλάδα – Πράσινο φως για ενιαία ψηφιακή ηλικία ενηλικίωσης

Η Meta, μητρική των Facebook και Instagram, δηλώνει επίσημα τη στήριξή της στην ελληνική πρόταση για καθιέρωση ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.           Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της

Η Meta υπέρ του ελληνικού σχεδίου για την καθιέρωση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης

Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της ανακοίνωσε ότι στηρίζει αυτές τις προτάσεις. Στο non-paper που παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, για την προστασία των ανηλίκων από τον εθισμό στο διαδίκτυο, το

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα Newsroom ακρόαση άρθρου ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ Όλοι οι δικαιούχοι συνδρομητές ενημερώνονται για την ενεργοποίηση των δωρεάν πακέτων μέσω γραπτών μηνυμάτων (SMS) Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές της στα Σπάτα και τη Ραφήνα του Νομού Αττικής και στην Ιεράπετρα του Λασιθίου Κρήτης

Η Apple κάνει εκατομμυριούχο όποιον «σπάσει» το iPhone σου

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 18:45 SHARE epa11615092 A customer checks the new iPhone 16 model before buying at an Apple Store in Bangkok, Thailand, 20 September 2024. According to Apple Inc, the new iPhone 16 features Apple Intelligence - the new platform for artificial intelligence (AI) capability, larger display sizes, new creative capabilities as well as

Νέα πιστοποίηση ISO για το Cosmote eValue

Η Cosmote eValue, μέλος του ομίλου ΟΤΕ, είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που λαμβάνει την πιστοποίηση ISO 18295-1:2017 για Customer Contact Centers, από την TÜV Nord Ελλάδας, όπως επισημαίνει σχετική ανακοίνωση. Σημειώνεται ότι είναι η 14η πιστοποίηση ISO που λαμβάνει η Cosmote eValue (διαθέτει μεταξύ άλλων τα ISO 9001, ISO 27701, ISO 27001, ISO

Δωρεάν μαθήματα τεχνολογίας για 65+ και ΑμεΑ – Όλες οι λεπτομέρειες του νέου προγράμματος

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 16:15 SHARE Με στόχο την ενίσχυση της ψηφιακής ισότητας, ξεκινά πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης για 6.400 ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία, μέσω του «Ελλάδα 2.0». Πιλοτικό πρόγραμμα για την ψηφιακή ενδυνάμωση 3.600 ατόμων ηλικίας άνω των 65 και 2.800 ατόμων με αναπηρία, συνολικής δημόσιας δαπάνης 6,8 εκατ. ευρώ εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα

Ψηφιακή ασφάλεια στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης: Μια αποκάλυψη που αλλάζει τα πάντα

Το Fortune Greece παρακολούθησε από κοντά το συνέδριο Kaspersky Horizons στη Μαδρίτη και μίλησε με τους ανθρώπους οι οποίοι ζουν καθημερινά την πραγματική εικόνα του κόσμου του cyber security. Αποστολή στη Μαδρίτη Στην εποχή των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, κάθε μέρα μας φέρνει καινούριες ανακαλύψεις, αποκαλύψεις αλλά και εκπλήξεις. Όσο κι αν ακόμα και οι πιο

Η Meta γίνεται ο πρώτος tech γίγαντας που στηρίζει το ελληνικό Kids Wallet

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 14:45 SHARE (FILES) A logo of US company's Meta is displayed during the Vivatech technology startups and innovation fair, at the Porte de Versailles exhibition center in Paris, on May 22, 2024. Social media giant Meta announced on January 7, 2025, a significant rollback of its content moderation policies, including the termination

Πιστοποίηση ISO από TÜV NORD Ελλάδας για την εξυπηρέτηση πελατών της Cosmote eValue

Η Cosmote eValue είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που ανέπτυξε Σύστημα Διαχείρισης και Πιστοποιείται με το συγκεκριμένο Διεθνές Πρότυπο, γεγονός που καθιστά τη διαδικασία ιδιαίτερα σημαντική, τόσο για τον κλάδο των υπηρεσιών εξυπηρέτησης πελατών, όσο και για τη συνολική ενίσχυση της ποιότητας στις επιχειρησιακές λειτουργίες των Contact Centres στη χώρα μας. Η Πιστοποίηση αυτή

Το case study της T-Mobile US και η στρατηγική μετάβαση της COSMOTE TELEKOM

Οι συνεργασίες, η είσοδος σε νέα retail προϊόντα και η υιοθέτηση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης τοποθετούν τον πελάτη στο επίκεντρο ενός οικοσυστήματος που αλλάζει ριζικά την εμπειρία επικοινωνίας. Και η Cosmote, χάρη στη στρατηγική υποστήριξη του ομίλου, φέρνει πρώτη στην Ελλάδα τις υπηρεσίες του αύριο: 5G slicing, τεχνητή νοημοσύνη, loyalty προγράμματα και συνέργειες. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά

Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές σε Σπάτα, Ραφήνα και Ιεράπετρα

Σε έμπρακτη υποστήριξη των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα και Ιεράπετρα, που πλήττονται από πυρκαγιές, προχωρά η COSMOTE TELEKOM. Για τις αυξημένες ανάγκες επικοινωνίας των παραπάνω συνδρομητών, η εταιρεία προσφέρει δωρεάν 1.500 λεπτά ομιλίας προς όλα τα εθνικά δίκτυα και δωρεάν απεριόριστο internet από το κινητό για 15 ημέρες. Διακαιούχοι είναι όλοι οι συνδρομητές κινητής

Share

Το TikTok είναι η πιο δημοφιλής εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης αυτή τη στιγμή, που προσφέρεται στους χρήστες της σαν μία αστείρευτη πηγή ελκυστικού περιεχομένου, προσαρμοσμένου στα ενδιαφέροντά τους σε σχεδόν εξωπραγματικό βαθμό.

Η ευχέρεια στην πλοήγηση, σε συνδυασμό με τον εξαιρετικά απλό σχεδιασμό του, έχει διευκολύνει την εξάπλωση του TikTok σε όλες, σχεδόν, τις ηλικιακές ομάδες. Οι προτάσεις παρακολούθησης υλικού βασισμένου στη διαδικτυακή δραστηριότητα των χρηστών, όμως, είναι που εγγυώνται την απασχόλησή τους για ώρες επί ωρών, δίνοντάς τους μία αρκετά αξιόπιστη λύση στην ανία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Είναι, όμως, τόσο απλά τα πράγματα; Πρόσφατες μελέτες αποδεικνύουν πως ο πάταγος που έχει κάνει το TikTok στον κόσμο των social media, βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την ανθρώπινη ψυχολογία – και, επομένως, πως η χρήση του TikTok ενδεχομένως να κρύβει κινδύνους για άτομα νεαρής ηλικίας. Πώς ακριβώς συμβαίνει κάτι τέτοιο;

Ο εθιστικός σχεδιασμός του TikTok και η ψυχολογία του χρήστη

Το TikTok έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως το πλέον εθιστικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης, με κάποιους, μάλιστα, να το παρομοιάζουν με το κρακ κοκαΐνης! Πώς, όμως, η δημοφιλής εφαρμογή καταφέρνει να κρατά τους χρήστες της απόλυτα προσηλωμένους στο περιεχόμενο που τους προτείνει; Το εν λόγω φαινόμενο αποδίδεται κατά βάση στην ιδιαίτερα προσεγμένη εμπειρία του χρήστη, η οποία είναι ενδελεχώς σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο ώστε εκείνος να μην μπορεί να σταματήσει να παρακολουθεί βίντεο. Μεταξύ άλλων, στην εφαρμογή του TikTok παρατηρείται η χρήση ενός αλγορίθμου που γνωρίζει πολύ καλά τις προτιμήσεις του χρήστη, καθώς και του ιδιαίτερα ευφυούς συνδυασμού των εξής λειτουργιών:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

  • Της λειτουργίας πλήρους οθόνης κατά τη διάρκεια αναπαραγωγής βίντεο, που πρακτικά κάνει το χρήστη να ξεχνά πως έχει την επιλογή να βγει από την εφαρμογή.
  • Της άμεσης φόρτωσης του επόμενου βίντεο, το περιεχόμενο του οποίου εξακολουθεί να ανταποκρίνεται στη δραστηριότητα του εκάστοτε χρήστη. Η εφαρμογή, με αυτό τον τρόπο, τροφοδοτεί το χρήστη με περιεχόμενο που πιθανότατα τον ενδιαφέρει, μειώνοντας τις πιθανότητες διακοπής της παρακολούθησης.
  • Της σύντομης διάρκειας των βίντεο, που είναι ό,τι πρέπει για χρήστες που δυσκολεύονται να εστιάσουν ή από επιλογή αρνούνται να δεσμευτούν σε περιεχόμενο μεγάλης διάρκειας.
  • Της εξαιρετικά απλοϊκής πλοήγησης, που χρειάζεται μία μόλις κίνηση με το χέρι για να αλλάξει βίντεο, το λεγόμενο swipe.

social media εικονίδια σε υπολογιστή

Η αίσθηση του ανήκειν εν μέσω απομόνωσης

Το να ανήκει κανείς σε μία κοινωνική ομάδα με έντονη ομοιογένεια στα ενδιαφέροντα και τις αντιλήψεις είναι ένα από τα πιο χρήσιμα εργαλεία που χρησιμοποιούν τα brands την σήμερον ημέρα για να προσελκύσουν το κοινό τους, και το TikTok δεν αποτελεί εξαίρεση.

Την περίοδο που ο πλανήτης προσπαθούσε να προστατευτεί από την επέλαση της νόσου COVID-19, το TikTok εκμεταλλεύτηκε το momentum του, πρώτον με τα dance challenges που χάρισαν στους χρήστες τα ψήγματα διαδικτυακής κοινωνικοποίησης που χρειάζονταν εν μέσω απομόνωσης και, δεύτερον, με τη διαρκή δημοσίευση περιεχομένου με το οποίο οι χρήστες ταυτίζονται σε ασύλληπτο βαθμό. Η καθημερινότητα όλων μας, εξάλλου, ήταν παρεμφερής κατά την περίοδο της καραντίνας, και το TikTok φρόντισε να αδράξει την ευκαιρία αυτή, προσεγγίζοντας το κοινό του.

Η επιρροή από διασημότητες και influencers

Είτε πρόκειται για μία σειρά καλλυντικών, είτε για μία εφαρμογή, όταν ένα πρόσωπο με αμέτρητους φανς εκφράζει έμπρακτα τη στήριξή του σε ένα brand, τότε η απήχηση του brand τείνει να εκτοξεύεται στα ύψη. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται κατ’ εξακολούθηση και με το TikTok, με τον κόσμο των λαοφιλών celebrities και influencers να δημοσιεύει ολοένα και περισσότερο περιεχόμενο, το οποίο κάνει με τη σειρά του το γύρο του ίντερνετ. Κάπως έτσι, η ύπαρξη του TikTok έγινε γνωστή σε κάθε σημείο του ορίζοντα και κάθε ηλικιακή ομάδα. Ας το παραδεχτούμε, λίγα είναι, πλέον, τα πράγματα που δε γνωρίζουμε για το TikTok.

γυναίκα βγάζει βίντεο στο tiktok να χορεύει

Τα challenges και το αίσθημα της αποδοχής

Ένα από τα πλέον συνήθη επιχειρήματα των σκληρότερων επικριτών τόσο του TikTok αυτού καθαυτού, όσο και του ίντερνετ εν γένει, είναι εκείνο που αντιτίθεται στην κουλτούρα της υποκατάστασης της κοινωνικής αποδοχής από την υψηλή απήχηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Τα dance challenges του TikTok αποτελούν, κατά πολλούς, τρανταχτό παράδειγμα της εσωτερικευμένης ερμήνευσης των likes και followers, ως αντανάκλαση της προσωπικής αξίας του κάθε ανθρώπου. Η υψηλή δημοτικότητα των dance challenges αποτελεί, κατ’ άλλους, απόρροια του λεγόμενου FOMO (fear of missing out ή, ελληνιστί, “ο φόβος του να μη χάσεις αυτό που συμβαίνει”), που έχει, άλλωστε, πολλάκις συνδεθεί με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Πηγές: onezero.medium.com, www.vice.com, www.vox.com