Τα ψευδή νέα και οι απάτες δεν αποτελούν σημερινό φαινόμενο, όμως με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, σίγουρα τέτοια περιστατικά έχουν αυξηθεί κατά πολύ. Η AI έχει ΄΄βοηθήσει΄΄ σε αυτό, καθώς η δημιουργία άκρως ρεαλιστικών, αλλά, ψεύτικων πολυμέσων μπορεί να γίνει πολύ εύκολα. Πώς όμως τα παραπάνω μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά γεγονότα, όπως οι εκλογές ενός κράτους; Το 2024 αποτελεί χρονιά εκλογών για πολλά κράτη, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο. Επιπλέον, θα διεξαχθούν και οι Ευρωεκλογές. Επομένως, η χρονιά είναι πολύ σημαντική και ενδέχεται να καθορίσει την πολιτική ταυτότητα χωρών.
Ήδη, από τις αρχές του έτους, έχουν γίνει προσπάθειες εξαπάτησης ψηφοφόρων. Τον Ιανουάριο, κάτοικοι του New Hampshire των ΗΠΑ δέχτηκαν ένα τηλεφώνημα που τους προέτρεπε να μην πάνε να ψηφίσουν στον πρώτο γύρο εκλογών. Η φωνή που άκουσαν στην άλλη πλευρά ήταν του προέδρου Biden. Έγινε γρήγορα αντιληπτό πως η κλήση ήταν απάτη και η φωνή δημιουργήθηκε μέσω AI, ώστε να αποτρέψει του Δημοκρατικούς να προσέλθουν στις κάλπες του πρώτου γύρου.
Το ανησυχητικό κομμάτι της υπόθεσης είναι το πόσο εύκολα μπορούν οι απατεώνες να εξαπατήσουν τους πολίτες σε ποικίλα ζητήματα. Το τηλεφώνημα του υποτιθέμενου προέδρου αποτελεί προϊόν deepfake. Ο όρος αναφέρεται συχνότερα στη δημιουργία ψεύτικου βίντεο μέσω AI. Στην ουσία, τα βίντεο είναι αναληθή, απεικονίζουν δηλαδή κάτι που δεν έχει συμβεί, όμως, φαίνονται άκρως ρεαλιστικά. Οι νέες τεχνολογίες έδωσαν την ευκαιρία σε πολλούς απατεώνες να τις χρησιμοποιήσουν για προσωπικό τους όφελος. Οι απάτες θα είναι πιο ρεαλιστικές με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος θυματοποίησης.
Στην εποχή που οι κίνδυνοι αυξάνονται, οι Αρχές και οι εκάστοτε εταιρίες τεχνολογίας προσπαθούν να συμβαδίσουν με τις εξελίξεις. Εταιρίες όπως η Meta και η Microsoft ανταποκρίθηκαν αργά σε βίντεο προπαγάνδας που είχαν ως στόχο τον επηρεασμό των εκλογών, παρά τη σχετική νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που απαιτεί από τις εταιρίες κοινωνικής δικτύωσης την πάταξη απόπειρας χειραγώγησης των εκλογών. Από την άλλη, η OpenAI επιχειρεί τη δημιουργία κρυπτογραφικής υδατογράφησης, το ΄΄σταμπάρισμα΄΄ ουσιαστικά ότι το συγκεκριμένο πολυμέσο είναι προϊόν AI και όχι κάτι αληθινό.
Ωστόσο, ίσως αυτά τα μικρά βήματα να μην επαρκούν για την αποφασιστική αντιμετώπιση της απειλής, τουλάχιστον στο κοντινό μέλλον. Και πόσo μάλλον όταν επίκεινται εκλογές. Όταν, δε, η διάδοση των deepfakes γίνονται σε ομάδες συνομιλιών ή μέσω τηλεφωνικών κλήσεων, τότε η αντιμετώπιση κάθε ψευδούς πληροφορίας γίνεται ακόμα δυσκολότερη. Πώς, λοιπόν, μπορούμε να προστατευτούμε από μια πιθανή απάτη; Πολλοί ειδικοί προτείνουν να μην εμπιστευόμαστε εύκολα ό,τι ακούμε ή διαβάζουμε στο διαδίκτυο. Επιπλέον, τονίζουν πως ίσως η παραπάνω προσπάθεια απάτης να αποδείξει στον κόσμο πως ο κίνδυνος είναι υπαρκτός και απαιτείται μεγάλη προσοχή από όλους. Όμως, όσο οι ιθύνοντες δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτά τα φαινόμενα, ο κίνδυνος εξαπάτησης πολιτών θα αυξάνεται.
Πηγές:
https://www.npr.org/2024/02/08/1229641751/ai-deepfakes-election-risks-lawmakers-tech-companies-artificial-intelligence
https://edition.cnn.com/2024/01/24/politics/deepfake-politician-biden-what-matters/index.html
Ονομάζομαι Ραφαήλ Αδαμίδης και είμαι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, καθώς και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος της Εγκληματολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Είμαι εθελοντής αρθρογράφος στο Διεθνές Ινστιτούτο Κυβερνοασφάλειας (CSI Institute).