Έρευνα ELTRUN – Cosmote: Σε πρώιμα στάδια η ψηφιακή ετοιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Related

Επίδειξη δυνατοτήτων από τη Samsung για το τι προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη σε συσκευές Galaxy

Σαν πιστοί αναγνώστες των τεχνολογικών εξελίξεων, νωρίτερα είδαμε την Samsung να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των εφαρμογών AI σε κινητά με την κυκλοφορία του Galaxy AI. Από τότε βλέπουμε πως σχεδόν κάθε εταιρεία smartphones ανακοινώνει τις δικές της σουίτες AI, αλλά οι κάτοχοι πρόσφατων συσκευών Galaxy S και Z μπορούν ήδη να τις βάλουν σε λειτουργία!Τα Galaxy…

Πιο μπροστά σε πωλήσεις η Xiaomi έναντι της Apple όσον αφορά τον μήνα Αύγουστο

“Κρύος ιδρώτας” περιλούζει τα πρόσωπα ανθρώπων της Apple, καθώς η Xiaomi διεκδίκησε τη δεύτερη θέση στον παγκόσμιο μηνιαίο όγκο πωλήσεων κατά τα δεδομένα που συνέλεξε η Counterpoint Research για τον Αύγουστο. Η κινεζική μάρκα ξεπέρασε την Apple που ήρθε στην τρίτη θέση, ενώ η Samsung διατήρησε την πρώτη θέση. Τα στοιχεία αποστολών της Xiaomi τον Αύγουστο παρέμειναν…

ESET Research: Η CosmicBeetle συμμαχεί με άλλες συμμορίες ransomware, βάζοντας στο στόχαστρο επιχειρήσεις σε Ευρώπη και Ασία.

Οι ερευνητές της ESET χαρτογράφησαν τις πρόσφατες δραστηριότητες της εγκληματικής ομάδας CosmicBeetle και βρήκαν ότι η ομάδα χρησιμοποιεί ένα νέο κακόβουλο λογισμικό, το ScRansom καθώς και ότι συνεργάζεται με άλλες συμμορίες ransomware. Η CosmicBeetle έχει διασπείρει ransomware σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), κυρίως στην Ευρώπη και την Ασία. Η έρευνα της ESET παρατήρησε ότι…

Ολοκληρώθηκε για 8η χρονιά το πρόγραμμα «Code Like a Girl» της Vodafone

Η Vodafone Ελλάδας ολοκλήρωσε για όγδοη χρονιά το πρόγραμμα ανάπτυξης κώδικα Code Like a Girl, ενδυναμώνοντας ακόμη περισσότερα νέα κορίτσια μέσα από την γνωριμία τους με τον Προγραμματισμό. Από την έναρξη του προγράμματος, έχουν εκπαιδευτεί περισσότερες από 400 έφηβες ηλικίας 14 έως 18 ετών, αποκτώντας πρακτικές γνώσεις για να ανακαλύψουν τον τομέα της τεχνολογίας και…

Alter Ego Ventures: Νέα επενδυτική εταιρεία της Alter Ego Media

Η Alter Ego Ventures, μέλος της Alter Ego Media του μεγαλύτερου ομίλου μέσων μαζικής ενημέρωσης στην Ελλάδα, ανακοινώνει την έναρξη ενός φιλόδοξου επενδυτικού σχήματος, με αρχικό προϋπολογισμό 10 εκατομμυρίων ευρώ, που θα επενδύσει σε εταιρείες με έμφαση στην τεχνολογία. Οι επενδύσεις θα είναι εστιασμένες σε νεοσύστατες και υφιστάμενες εταιρείες που καινοτομούν και διαθέτουν υψηλό αναπτυξιακό…

Έρευνα COSMOTE – ΕLTRUN 2024: Συνεχής αύξηση στην ψηφιακή ωριμότητα των ΜμΕ επιχειρήσεων στην Ελλάδα

Συνεχής αύξηση στην ψηφιακή ωριμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) παρατηρήθηκε το 2024 στη χώρα μας, σύμφωνα με την έρευνα «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα», που εκπόνησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με την COSMOTE. Όπως προκύπτει από την έρευνα, καταγράφεται αύξηση 17% στον μέσο όρο του…

Έρευνα ELTRUN – Cosmote: Σε πρώιμα στάδια η ψηφιακή ετοιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Ενισχυμένο παρουσιάζεται την τελευταία διετία το επίπεδο της ψηφιακής ετοιμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη χώρα μας, όμως, ακόμη έχουν πολύ δρόμο να διανύσουν ώστε να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ψηφιακές τεχνολογίες. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της έρευνας «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα», που εκπόνησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου…

DIY Ransomware: Μεγαλύτερη απειλή οι ερασιτέχνες εγκληματίες στον κυβερνοχώρο χάρη σε τυποποιημένο κώδικα

Η Παγκόσμια Ομάδα Έρευνας και Ανάλυσης της Kaspersky (GReAT) δημοσίευσε μια έκθεση που περιγράφει τις πρόσφατες επιθέσεις ransomware με χρήση κώδικα που έχει διαρρεύσει. H έρευνα ρίχνει φως στα εργαλεία και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται τόσο από οργανωμένες ομάδες ransomware όσο και από μεμονωμένους δράστες. Με τεράστια ποικιλία εργαλείων και δειγμάτων στη διάθεσή τους, εγκληματικές…

Η τέχνη των επιδόσεων: Ένα πανόραμα υψηλής ακρίβειας σε Ultra-wide

Η Porsche Design και η AGON by AOC, ένα από τα κορυφαία brand gaming οθονών και αξεσουάρ πληροφορικής παγκοσμίως, ανακοινώνουν την πιο πρόσφατή συνεργασία τους: την οθόνη gaming, Porsche Design AOC AGON PRO PD34. Αυτή η νέα κυρτή QD–OLED οθόνη gaming 34” (86,36 cm) συνδυάζει την υπεροχή του concept της Porsche Design με την τεχνογνωσία…

Αυξάνεται ο αριθμός των συνδρομητών Cosmote TV και Nova

Οι Τυπολογίες ξεκίνησαν στις 3 Οκτωβρίου 1993 στην εφημερίδα «Το Παρόν». Επί 27 χρόνια καταγράφουν την επικαιρότητα τα όσα συμβαίνουν στα ελληνικά ΜΜΕ με 3 διαφορετικούς τρόπους. Με την έντυπη έκδοση της Κυριακής στην εφημερίδα «Το Παρόν» «Το Παρόν» , την ηλεκτρονική έκδοση στο www.typologies.gr και την παρουσία στο twitter (@typologies), και στη σελίδα μας…

Είδαμε στη Βαρκελώνη τα νέα HUAWEI GT 5 series!

Όπως σας είχαμε ενημερώσει ήδη, το Myphone.gr αυτές τις μέρες βρίσκεται στη Βαρκελώνη και ο λόγος δεν ήταν άλλος από το μεγάλο launch event της HUAWEI, το οποίο πριν λίγο ολοκληρώθηκε και μας “αποκάλυψε” τα νέα HUAWEI WATCH GT 5 Series, HUAWEI WATCH D2 και HUAWEI WATCH Ultimate Green, αλλά και τα MatePad Pro 12,2”…

Ιδού το HUAWEI Watch D2, το πρώτο smartwatch που μετρά την αρτηριακή πίεση 24/7!

Όπως σας είχαμε ενημερώσει ήδη, το Myphone.gr αυτές τις μέρες βρίσκεται στη Βαρκελώνη και ο λόγος δεν ήταν άλλος από το μεγάλο launch event της HUAWEI, το οποίο πριν λίγο ολοκληρώθηκε και μας “αποκάλυψε” τα νέα HUAWEI WATCH GT 5 Series, HUAWEI WATCH D2 και HUAWEI WATCH Ultimate Green, αλλά και τα MatePad Pro 12,2”…

Τα νέα HUAWEI MatePad μόλις παρουσιάστηκαν στη Βαρκελώνη!

Όπως σας είχαμε ενημερώσει ήδη, το Myphone.gr αυτές τις μέρες βρίσκεται στη Βαρκελώνη και ο λόγος δεν ήταν άλλος από το μεγάλο launch event της HUAWEI, το οποίο πριν λίγο ολοκληρώθηκε και μας “αποκάλυψε” τα νέα HUAWEI WATCH GT 5 Series, HUAWEI WATCH D2 και HUAWEI WATCH Ultimate Green, αλλά και τα MatePad Pro 12,2”…

Η Huawei εμπνέει με καινοτόμα προϊόντα συνδυάζοντας τη μόδα και την δημιουργικότητα

19 Σεπτεμβρίου, στο “HUAWEI Innovative Product Launch” στην Βαρκελώνη, η Huawei παρουσίασε πολυαναμενόμενα προϊόντα, με την προσέγγιση “Fashion Edge” για wearables όπως τα HUAWEI WATCH GT 5 Series, HUAWEI WATCH D2 και HUAWEI WATCH Ultimate Green. Ανακοινώθηκαν επίσης τα tablet HUAWEI MatePad Pro 12,2” και HUAWEI MatePad 12 X, με νέα άποψη για φορετή εμπειρία…

HUAWEI Watch D2: Ένα δώρο… ζωής που καταγράφει ακόμα και την αρτηριακή πίεση!

Ετοιμαστείτε να αλλάξετε την εικόνα που είχατε για τα πιεσόμετρα, καθώς το υπερσύγχρονο smartwatch της HUAWEI, μπορεί να αντικαταστήσει, μεταξύ άλλων, ακόμα και αυτήν τη συσκευή. Το πολυτάλαντο D2 είναι ικανό να χαρίσει αναλυτική εποπτεία της υγείας των αγαπημένων σας προσώπων, ξεκινώντας από τον εαυτό σας! Με μια πρώτη ματιά, το HUAWEI Watch D2 είναι…

Share

Ενισχυμένο παρουσιάζεται την τελευταία διετία το επίπεδο της ψηφιακής ετοιμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη χώρα μας, όμως, ακόμη έχουν πολύ δρόμο να διανύσουν ώστε να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ψηφιακές τεχνολογίες.

Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της έρευνας «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα», που εκπόνησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με την Cosmote, η οποία παρουσιάστηκε χθες. Όπως προκύπτει από την έρευνα, καταγράφεται αύξηση 17% στον μέσο όρο του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας σε σχέση με το 2022, ενώ η διαχείριση σχέσεων με πελάτες, η αποτελεσματική επικοινωνία και η βελτίωση της εμπειρίας πελάτη είναι τα κυριότερα οφέλη από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών.

Όσον αφορά στους ανασταλτικούς παράγοντες στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, ψηλά στη λίστα βρέθηκαν οι περιορισμένοι χρηματοοικονομικοί πόροι και η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης του προσωπικού. Ωστόσο, αναφορικά με τους πόρους, αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο το 25% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αξιοποίησε σχετικές επιχορηγήσεις ή επιδοτήσεις που έχουν δρομολογηθεί τα τελευταία χρόνια!

Η έρευνα διεξήχθη πανελλαδικά τον Μάιο του 2024 σε συνέχεια προηγούμενων αντίστοιχων ερευνών το 2022 και το 2020. Καταγράφει την ψηφιακή ωριμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους της αγοράς (εμπόριο, μεταποίηση, επαγγελματίες-επιστήμονες, τουρισμός-εστίαση, κατασκευαστικές-οικοδομικές εταιρείες, υπηρεσίες).

1726774144792-456729518-Cosmote1.jpg

Ψηφιακά συστήματα και υποδομές

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, στον τομέα της ψηφιακής παρουσίας και επικοινωνίας, η αξιοποίηση των ιστοσελίδων παραμένει σε υψηλά επίπεδα, σημειώνοντας οριακή μείωση της τάξης του 8% σε σχέση με το 2022, ενώ σταθερά υψηλό παραμένει το ποσοστό των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δημιούργησε την ιστοσελίδα του με τη βοήθεια εξειδικευμένης εταιρείας.

Σταθερή -2 στις 3 επιχειρήσεις- παραμένει και η επικοινωνία μέσω τηλεφωνικών κέντρων, με τις επιχειρήσεις που τα χρησιμοποιούν να έχουν στραφεί σε λύσεις cloud, αυξημένες κατά 70% σε σχέση με το 2022. Μειωμένη κατά 31% εμφανίζεται η χρήση εργαλείων τηλεδιάσκεψης, ως αποτέλεσμα της επιστροφής των εργαζομένων στα γραφεία μετά την περίοδο του Covid 19.

Αυξημένη, ωστόσο, κατά 29% είναι η χρήση εναλλακτικών μορφών επικοινωνίας με τους πελάτες, με το Viber να βρίσκεται πρώτο στην προτίμηση των εταιρειών και το TikTok να παρουσιάζει σημαντική άνοδο.

Στον τομέα των ψηφιακών συναλλαγών και προώθησης, αμετάβλητο παραμένει το ποσοστό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που διαθέτουν e-shop (1 στις 4). Ωστόσο, αυξημένες κατά 37,5% από το 2022 είναι οι επιχειρήσεις που πραγματοποιούν πάνω από το 10% των πωλήσεων τους ηλεκτρονικά σε ποσοστό 55%, γεγονός που υποδεικνύει την αύξηση της χρήσης και της εξοικείωσης με τα e-shops από τις μικρομεσαίες. Αυξητικές τάσεις σημειώνονται συγκριτικά με το 2022, στη χρήση digital campaigns και social media ως μέσων προώθησης, αύξηση 27% και 20% αντίστοιχα.

Το 2024, καταγράφηκε άνοδος (59% από 55% το 2022) στην αξιοποίηση διοικητικών συστημάτων διαχείρισης πόρων (ERP) ή διαχείρισης σχέσεων με πελάτες (CRM), με σημαντική αύξηση στη χρήση ERP και CRM λύσεων βασισμένων στο Cloud ( +58% και +86% αντίστοιχα).

Παράλληλα, ελαφρώς αυξημένη παρατηρείται η χρήση τεχνολογιών ΙοΤ (12% από 4% το 2022) και σημαντικά αυξημένη η χρήση τεχνικών Data Analytics (43% από 25% το 2022). Ωστόσο, παρά την αύξηση της χρήσης, η αξιοποίησή των προχωρημένων αυτών ψηφιακών τεχνολογιών παραμένει περιορισμένη, καθώς 1 στις 10 χρησιμοποιεί IοT κυρίως για απλές εφαρμογές, ενώ πάνω από τις μισές μικρομεσαίες που χρησιμοποιούν Data Analytics δηλώνουν πως δεν αξιοποιούν τα δεδομένα για να κατανοήσουν καλύτερα τους πελάτες τους και να λάβουν καλύτερες αποφάσεις για την επιχείρησή τους. Περιορισμένη είναι προς το παρόν και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης από 1 στις 8 μικρομεσαίες επιχειρήσεις με 8 στις 10, ωστόσο, να δηλώνουν πρόθυμες να χρησιμοποιήσουν στο μέλλον εργαλεία Generative AI.

Σταθερό παραμένει το ενδιαφέρον για τις ψηφιακές υποδομές, με τις μικρομεσαίες να συνεχίζουν να θεωρούν τη ψηφιακή ασφάλεια ως ένα θέμα μείζονος σημασίας, με 8 στις 10 να χρησιμοποιούν ήδη κάποια λύση, με την συντριπτική πλειοψηφία ωστόσο (96%) να περιορίζεται σε βασικές λύσεις ψηφιακής ασφάλειας όπως antivirus. Επίσης, 2 στις 3 επιχειρήσεις χρησιμοποιούν servers, με σημαντική αύξηση 58% στη χρήση servers βασισμένων στο cloud.

Cosmote2.jpg

Δείκτης ψηφιακής ετοιμότητας

Ο Δείκτης Ψηφιακής Ετοιμότητας αποτυπώνει τον βαθμό ψηφιακής ωριμότητας των μικρομεσαίων με βάση την υιοθέτηση και χρήση 10 σημαντικών ψηφιακών συστημάτων και υποδομών για κάθε επιχείρηση.

Με βάση τα ευρήματα της έρευνας καταγράφεται πρόοδος της τάξης του 17%, στο μέσο όρο του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας, σε σχέση με το 2022, από 4,49/10 σε 5,24/10 το 2024. Συγκριτικά με το μέσο όρ του δείκτη της αντίστοιχης έρευνας του 2020 (4,06/10), η πρόοδος αυτή αγγίζει το 29% σε βάθος τετραετίας. Σύμφωνα με την έρευνα, το 39% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα βρίσκεται ακόμη στα δυο πρώτα στάδια του δείκτη (Elementary και Basic), ενώ το 33% κατατάσσεται ήδη στα δύο προχωρημένα στάδια (Advanced και Ideal), με τις μικρομεσαίες που ανήκουν στo προχωρημένο στάδιο (Advanced), χρήση 7-9 ψηφιακών εργαλείων, να σημειώνουν αύξηση, από 12% το 2020, σε 18% το 2022, φτάνοντας το 32% το 2024. Δηλαδή είχαμε τριπλασιασμό των ποσοστών σε μια τετραετία.

Cosmote3.jpg

Οφέλη και εμπόδια

Ποσοτικά οφέλη και μάλιστα σε σημαντικά ποσοστά κατέγραψαν οι μικρομεσαίες από την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, με 7 στις 10 να διαπιστώνουν αύξηση πωλήσεων (69%) και μείωση κόστους (58%). Επιπλέον, από το 69% που δήλωσαν ικανοποιητική αύξηση πωλήσεων, το 38% διαπίστωσαν αυξήσεις ακόμα και πάνω από 20% (31% αύξηση σε σχέση με το 2022). Αντίστοιχα από το 58% που δήλωσαν ικανοποιητική μείωση κόστους από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών, το 26% διαπίστωσαν μειώσεις ακόμα και πάνω από 20% (63% αύξηση σε σχέση με το 2022).

Και στις τρεις έρευνες των ετών 2020, 2022, και 2024, προκύπτουν σημαντικά οφέλη από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών. Παράλληλα, όπως επισημάνθηκε, διαπιστώνεται σαφής συσχέτιση μεταξύ του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας και των αποκομιζόμενων οφελών, με τις επιχειρήσεις που διαθέτουν υψηλότερο δείκτη να απολαμβάνουν περισσότερα πλεονεκτήματα.

Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί πως μπορεί το μέγεθος των επιχειρήσεων να επηρεάζει θετικά την ψηφιακή τους ετοιμότητα αλλά δεν παίζει σημαντικό ρόλο στα επιχειρηματικά οφέλη από τις ψηφιακές τεχνολογίες. Άρα ακόμη και πολύ μικρές επιχειρήσεις (1-10 άτομα) μπορούν να βελτιώσουν την λειτουργία και την ανταγωνιστικότητά τους, υπό την προϋπόθεση ότι θα αξιοποιήσουν τα ψηφιακά εργαλεία που απαντούν στις ανάγκες τους.

Από την άλλη πλευρά, τα κύρια εμπόδια στην αξιοποίηση και χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών είναι η έλλειψη χρηματοοικονομικών πόρων (44%), η ελλιπής υποστήριξη από τους προμηθευτές τεχνολογίας (36%), η έλλειψη ενημέρωσης (34%), και η ελλιπής εκπαίδευση του προσωπικού (27%). Αναφορικά με τις ψηφιακές δεξιότητες, ενώ το 50% των μικρομεσαίων δηλώνουν ότι οι υπάλληλοι και ιδιοκτήτες δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις για τη σωστή αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, μόνο το 30% δηλώνουν ότι παρακολουθούν σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα.

Παρά τη σημαντική αύξηση του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας από το 2020 σε 2022 και 2024, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αξιοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των διαθέσιμων ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών. Άρα, ενώ υπάρχει πρόοδος, υπάρχει ακόμη περιθώριο για περαιτέρω ενίσχυση της ψηφιακής υιοθέτησης, καταλήγει η έρευνα.