Cosmote/ΟΤΕ: Έχασαν δεδομένα 10 εκατ. ατόμων, ζητούν ακύρωση προστίμων!

Related

Έγκριση από το ΕΣΡ για το Cosmote Sport Start – Τυπολογίες – όλα γύρω από τα media

Οι Τυπολογίες ξεκίνησαν στις 3 Οκτωβρίου 1993 στην εφημερίδα «Το Παρόν». Επί 32 χρόνια καταγράφουν την επικαιρότητα τα όσα συμβαίνουν στα ελληνικά ΜΜΕ με 3 διαφορετικούς τρόπους. Με την έντυπη έκδοση της Κυριακής στην εφημερίδα «ΤΟ ΠΑΡΟΝ», την ηλεκτρονική έκδοση στο www.typologies.gr και την παρουσία στο twitter (@typologies), και στη σελίδα μας στο Facebook ΕΠΩΝΥΜΙΑ

Μια συζήτηση με έναν «ηθικό χάκερ»: Αυτό είναι το πραγματικό προφίλ των ψηφιακών εγκληματιών

Το Fortune Greece συνάντησε τον Clément Domingo, έναν από τους ελάχιστους ανθρώπους ο οποίος «ζει» μέσα στο Σκοτεινό Διαδίκτυο και γνωρίζει με κάθε λεπτομέρεια πώς είναι αυτός ο άγνωστος κόσμος που αποτελεί φιλικό πεδίο δράσης για κυβερνοεγκληματίες. Αποστολή στη Μαδρίτη Ξυπνά το πρωί. Φιλά τα παιδιά του πριν το σχολείο. Πάει στη δουλειά του. Επιστρέφει

Το μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου των τηλεπικοινωνιών; Η αποτυχία αξιοποίησης του 5G

Καθώς η χορωδία χιλιάδων εταιρειών που επαινούν τα τελευταία...

Θα παντρευόσουν ένα ρομπότ; Το 80% της Gen Z λέει «ναι»

FORTUNE GREECE 05/07/2025, 19:00 SHARE Η νέα γενιά στρέφεται σε ψηφιακούς συντρόφους, με 8 στους 10 Gen Z να δηλώνουν πως θα έκαναν σχέση – ακόμη και γάμο – με τεχνητή νοημοσύνη. Το 80% των εκπροσώπων της Generation Z δηλώνει πως θα παντρευόταν μια τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας chatbots Joi AI. Επιπλέον

Μακριά από τα κινητά πιο κοντά στη μάθηση – Τι δείχνει νέα έρευνα σε 317 σχολεία

Νέα μελέτη δείχνει ότι η απαγόρευση κινητών τηλεφώνων στα...

Magenta Moments: Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης της COSMOTE TELEKOM

Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης Magenta Moments φέρνει σε όλους τους πελάτες της η COSMOTE TELEKOM .   Το Magenta Moments , που αναβαθμίζει το COSMOTE DEALS FOR YOU, φέρνει έναν νέο κόσμο προνομίων & εμπειριών , γεμάτο δώρα, διαγωνισμούς και αποκλειστικές προσφορές από ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, σε

Η Meta στηρίζει την Ελλάδα – Πράσινο φως για ενιαία ψηφιακή ηλικία ενηλικίωσης

Η Meta, μητρική των Facebook και Instagram, δηλώνει επίσημα τη στήριξή της στην ελληνική πρόταση για καθιέρωση ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.           Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της

Η Meta υπέρ του ελληνικού σχεδίου για την καθιέρωση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης

Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της ανακοίνωσε ότι στηρίζει αυτές τις προτάσεις. Στο non-paper που παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, για την προστασία των ανηλίκων από τον εθισμό στο διαδίκτυο, το

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα Newsroom ακρόαση άρθρου ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ Όλοι οι δικαιούχοι συνδρομητές ενημερώνονται για την ενεργοποίηση των δωρεάν πακέτων μέσω γραπτών μηνυμάτων (SMS) Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές της στα Σπάτα και τη Ραφήνα του Νομού Αττικής και στην Ιεράπετρα του Λασιθίου Κρήτης

Η Apple κάνει εκατομμυριούχο όποιον «σπάσει» το iPhone σου

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 18:45 SHARE epa11615092 A customer checks the new iPhone 16 model before buying at an Apple Store in Bangkok, Thailand, 20 September 2024. According to Apple Inc, the new iPhone 16 features Apple Intelligence - the new platform for artificial intelligence (AI) capability, larger display sizes, new creative capabilities as well as

Νέα πιστοποίηση ISO για το Cosmote eValue

Η Cosmote eValue, μέλος του ομίλου ΟΤΕ, είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που λαμβάνει την πιστοποίηση ISO 18295-1:2017 για Customer Contact Centers, από την TÜV Nord Ελλάδας, όπως επισημαίνει σχετική ανακοίνωση. Σημειώνεται ότι είναι η 14η πιστοποίηση ISO που λαμβάνει η Cosmote eValue (διαθέτει μεταξύ άλλων τα ISO 9001, ISO 27701, ISO 27001, ISO

Δωρεάν μαθήματα τεχνολογίας για 65+ και ΑμεΑ – Όλες οι λεπτομέρειες του νέου προγράμματος

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 16:15 SHARE Με στόχο την ενίσχυση της ψηφιακής ισότητας, ξεκινά πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης για 6.400 ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία, μέσω του «Ελλάδα 2.0». Πιλοτικό πρόγραμμα για την ψηφιακή ενδυνάμωση 3.600 ατόμων ηλικίας άνω των 65 και 2.800 ατόμων με αναπηρία, συνολικής δημόσιας δαπάνης 6,8 εκατ. ευρώ εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα

Ψηφιακή ασφάλεια στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης: Μια αποκάλυψη που αλλάζει τα πάντα

Το Fortune Greece παρακολούθησε από κοντά το συνέδριο Kaspersky Horizons στη Μαδρίτη και μίλησε με τους ανθρώπους οι οποίοι ζουν καθημερινά την πραγματική εικόνα του κόσμου του cyber security. Αποστολή στη Μαδρίτη Στην εποχή των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, κάθε μέρα μας φέρνει καινούριες ανακαλύψεις, αποκαλύψεις αλλά και εκπλήξεις. Όσο κι αν ακόμα και οι πιο

Η Meta γίνεται ο πρώτος tech γίγαντας που στηρίζει το ελληνικό Kids Wallet

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 14:45 SHARE (FILES) A logo of US company's Meta is displayed during the Vivatech technology startups and innovation fair, at the Porte de Versailles exhibition center in Paris, on May 22, 2024. Social media giant Meta announced on January 7, 2025, a significant rollback of its content moderation policies, including the termination

Το case study της T-Mobile US και η στρατηγική μετάβαση της COSMOTE TELEKOM

Οι συνεργασίες, η είσοδος σε νέα retail προϊόντα και η υιοθέτηση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης τοποθετούν τον πελάτη στο επίκεντρο ενός οικοσυστήματος που αλλάζει ριζικά την εμπειρία επικοινωνίας. Και η Cosmote, χάρη στη στρατηγική υποστήριξη του ομίλου, φέρνει πρώτη στην Ελλάδα τις υπηρεσίες του αύριο: 5G slicing, τεχνητή νοημοσύνη, loyalty προγράμματα και συνέργειες. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά

Share

Με απόφασή της που δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 2022, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 9.250.000 ευρώ στην Cosmote και τον όμιλο ΟΤΕ.

Η έρευνα της ΑΠΔΠΧ, που αφορούσε το περιστατικό υποκλοπής προσωπικών δεδομένων άνω των 10 εκατ. χρηστών τον Σεπτέμβριο του 2020, διαπίστωσε σειρά παραβάσεων τόσο της ελληνικής νομοθεσίας για την προστασία προσωπικών δεδομένων στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, όσο και του ευρωπαϊκού Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ ή αλλιώς GDPR). 

Ανάμεσα στις παραβάσεις, που διαπιστώθηκαν απο την ανεξάρτητη Αρχή, αναφέρονται:

  • η έλλειψη ορθής εφαρμογής της διαδικασίας ανωνυμοποίησης, 
  • η πλημμελής διεξαγωγή εκτίμησης αντικτύπου, 
  • καθώς και ευπάθειες σε σχέση με τα μέτρα ασφάλειας. 

Ο έλεγχος είχε προέλθει ως αποτέλεσμα ενημέρωσης από την πλευρά των Cosmote/ΟΤΕ προς την ΑΠΔΠΧ ότι, τον Σεπτέμβριο του 2020, άγνωστοι χάκαραν το σύστημά τους οδηγώντας σε διαρροή αρχείου «το οποίο περιείχε δεδομένα κλήσεων συνδρομητών για το χρονικό διάστημα 1/9/2020 – 5/9/2020».

Ο έλεγχος είχε προέλθει ως αποτέλεσμα ενημέρωσης από την πλευρά των Cosmote/ΟΤΕ προς την ΑΠΔΠΧ ότι, τον Σεπτέμβριο του 2020, άγνωστοι χάκαραν το σύστημά τους οδηγώντας σε διαρροή αρχείου «το οποίο περιείχε δεδομένα κλήσεων συνδρομητών για το χρονικό διάστημα 1/9/2020 – 5/9/2020».

Η Αρχή αναφέρει πως η διαρροή αφορούσε δεδομένα «για το σύνολο των συνδρομητών» της Cosmote.

Όπως αναφέρει η ετήσια έκθεση της ΑΠΔΠΧ για το 2020, η διαρροή αφορούσε το σύνολο των συνδρομητών της εταιρείας, αλλά και πολλών εκατομμυρίων χρηστών άλλων παρόχων, που συνομιλούσαν με συνδρομητές του δικτύου της Cosmote ή είχαν κάνει χρήσει του δικτύου της μεσω υπηρεσιών roaming.

Πέρα από το συγκεκριμένο περιστατικό, η έκθεση της Αρχής έφερε στο φως ότι πραγματοποιήθηκαν άλλες τέσσερις παραβιάσεις, με αποτέλεσμα απώλεια μεγάλου όγκου δεδομένων της Cosmote, για τις οποίες η Αρχή σημειώνει ότι «δεν κατέστη εφικτό να εντοπιστεί το είδος των δεδομένων που διαβιβάστηκαν».

Cosmote/ΟΤΕ: Ζητούν ακύρωση των προστίμων

Ο Όμιλος ΟΤΕ αποτελεί την μεγαλύτερη εταιρεία τεχνολογίας στην Ελλάδα. Κύριος μέτοχος του ομίλου είναι η Deutsche Telekom με ποσοστό 50,9%, ενώ συμμετέχει και το ελληνικό Δημόσιο με 7,2%. Η Cosmote ανήκει κατά 100% στον όμιλο ΟΤΕ.

Σε πρόσφατη επικοινωνία με την ΑΠΔΠΧ, το Solomon πληροφορήθηκε ότι ο όμιλος ΟΤΕ και η Cosmote έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) προσβάλλοντας την εις βάρος τους απόφαση της Αρχής. Η συζήτηση της προσφυγής εκκρεμεί για τις 16 Μαΐου 2023. 

Όπως αποσαφηνίζουν από πλευράς τους, μετά από διευκρινιστικά ερωτήματα του Solomon, «ο ΟΤΕ και η COSMOTE έχουν καταβάλει το σύνολο των προστίμων που τους επιβλήθηκε και δεν έχουν ασκήσει αιτήσεις αναστολής» σχετικά με αυτά.

Ωστόσο, έχουν προσφύγει στο ΣτΕ προσβάλλοντας με αίτηση ακυρώσεως την απόφαση της ΑΠΔΠΧ, υποστηρίζοντας πως η απόφαση:

  • στηρίζεται σε εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή διατάξεων του νόμου για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, του GDPR και της Οδηγίας 2002/58/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και την προστασία της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, 
  • δεν έχει νόμιμη αιτιολογία,
  • και παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας όσον αφορά στα επιβληθέντα πρόστιμα.

Η πλευρά των Cosmote/ΟΤΕ διευκρίνισε επίσης ότι έλαβαν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση του περιστατικού, και, «από την πρώτη στιγμή, ενημέρωσαν και συνεργάζονται με τις αρμόδιες Αρχές».

Δεν παρείχαν, ωστόσο, κάποια άλλη πληροφορία για το εάν υπάρχουν νέα στοιχεία σε σχέση με το ποιοι διενήργησαν την παραβίαση του συστήματός τους και για ποιους λόγους. 

Κατά τη διάρκεια της διερεύνησης του περιστατικού, η Cosmote είχε ισχυριστεί ότι, σύμφωνα με τα μέτρα προστασίας που είχε λάβει και με βάση την κοινή εμπειρία, μπορεί με μεγάλη βεβαιότητα να υποστηριχθεί ότι έχουν ληφθεί όλα τα κατάλληλα μέτρα ώστε η ύλη που διέρρευσε «να μην μπορεί αντικειμενικά να επαναταυτοποιηθεί λαμβάνοντας υπόψη αντικειμενικούς παράγοντες, όπως τα έξοδα και ο χρόνος που η διαδικασία επαναταυτοποίησης θα απαιτούσε». 

Τα δεδομένα, σύμφωνα με την εταιρεία, τηρούνταν για την «εξυπηρέτηση αιτημάτων συνδρομητών που αντιμετωπίζουν προβλήματα/βλάβες στο δίκτυο κινητής τηλεφωνίας» και την «εξαγωγή στατιστικών συμπερασμάτων, τα οποία αξιοποιούνται για τον βέλτιστο σχεδιασμό του δικτύου κινητής τηλεφωνίας».

ΑΠΔΠΧ: Το συνολικό πρόστιμο θα μπορούσε να είναι 14 φορές υψηλότερο

Στην απόφασή της για την υπόθεση, η ΑΠΔΠΧ αναφέρεται στα πρόστιμα που δύνανται να επιφέρουν οι παραβάσεις που διαπίστωσε.

Σε ορισμένες περιπτώσεις (Παράβαση του άρθρου 25 παρ. 1 του GDPR σε σχέση με την ορθή εφαρμογή της διαδικασίας ανωνυμοποίησης) το πρόστιμο φτάνει έως το 2% «του συνολικού παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών του προηγούμενου οικονομικού έτους».

Ενώ σε άλλες (Παράβαση της αρχής της διαφάνειας άρθρο 5 παρ. 1 α) GDPR και των άρθρων 13 και 14 του GDPR σε σχέση με το εμπλουτισμένο αρχείο) έως και το 4% του αντίστοιχου κύκλου εργασιών.

Η ΑΠΔΠΧ διαπίστωσε ότι κατά το 2019, δηλαδή το έτος που προηγήθηκε του χακαρίσματος, «ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε σε 3,258 δισεκατομμύρια ευρώ».

Επομένως, όπως διευκρίνισε στο Solomon η Αρχή, «το μέγιστο ύψος του προστίμου θα μπορούσε να είναι 130,32 εκατομμύρια ευρώ εν όψει των παραβάσεων των άρ. 13 και 14 του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ). Επισημαίνεται ότι το ύψος της εκάστοτε κύρωσης ακολουθεί τα κριτήρια του άρ. 83 παρ. 2 του ΓΚΠΔ».

Όσον αφορά την Cosmote, σύμφωνα με την Αρχή, «στο βαθμό που η ελεγχόμενη δραστηριότητα εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 3471/2006 (π.χ. για το ιδιαίτερα σοβαρό περιστατικό παραβίασης που αφορά τα δεδομένα των συνδρομητών της) το μέγιστο πρόστιμο περιορίζεται στις 150.000 ευρώ, καθώς εφαρμόζεται ακόμα ο ν. 2472/1997 ως προς το ύψος των προστίμων».

Η Αρχή είχε επισημάνει αυτή την ανακολουθία στο νομικό πλαίσιο, ήδη από τον Ιανουάριο του 2020 (σελ 26 στον σύνδεσμο), σε ενημερωτικό σημείωμα. 

Σε αυτό, αναφέρεται ρητά το ενδεχόμενο «ιδιαίτερα σοβαρές παραβάσεις π.χ. περιστατικό παραβίασης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα σε πάροχο υπηρεσιών ηλεκτρονικής επικοινωνίας, να αντιμετωπίζονται με το εξαιρετικά πεπαλαιωμένο σύστημα κυρώσεων του 1997», που εισήχθη 26 χρόνια πριν.

wearesolomon