Είναι το Metaverse το μέλλον της μόδας; Οι πιο ακριβές μάρκες χτίζουν ήδη τα καταστήματά τους στο μετασύμπαν

Related

Μια συζήτηση με έναν «ηθικό χάκερ»: Αυτό είναι το πραγματικό προφίλ των ψηφιακών εγκληματιών

Το Fortune Greece συνάντησε τον Clément Domingo, έναν από τους ελάχιστους ανθρώπους ο οποίος «ζει» μέσα στο Σκοτεινό Διαδίκτυο και γνωρίζει με κάθε λεπτομέρεια πώς είναι αυτός ο άγνωστος κόσμος που αποτελεί φιλικό πεδίο δράσης για κυβερνοεγκληματίες. Αποστολή στη Μαδρίτη Ξυπνά το πρωί. Φιλά τα παιδιά του πριν το σχολείο. Πάει στη δουλειά του. Επιστρέφει

Το μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου των τηλεπικοινωνιών; Η αποτυχία αξιοποίησης του 5G

Καθώς η χορωδία χιλιάδων εταιρειών που επαινούν τα τελευταία...

Θα παντρευόσουν ένα ρομπότ; Το 80% της Gen Z λέει «ναι»

FORTUNE GREECE 05/07/2025, 19:00 SHARE Η νέα γενιά στρέφεται σε ψηφιακούς συντρόφους, με 8 στους 10 Gen Z να δηλώνουν πως θα έκαναν σχέση – ακόμη και γάμο – με τεχνητή νοημοσύνη. Το 80% των εκπροσώπων της Generation Z δηλώνει πως θα παντρευόταν μια τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας chatbots Joi AI. Επιπλέον

Μακριά από τα κινητά πιο κοντά στη μάθηση – Τι δείχνει νέα έρευνα σε 317 σχολεία

Νέα μελέτη δείχνει ότι η απαγόρευση κινητών τηλεφώνων στα...

Magenta Moments: Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης της COSMOTE TELEKOM

Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης Magenta Moments φέρνει σε όλους τους πελάτες της η COSMOTE TELEKOM .   Το Magenta Moments , που αναβαθμίζει το COSMOTE DEALS FOR YOU, φέρνει έναν νέο κόσμο προνομίων & εμπειριών , γεμάτο δώρα, διαγωνισμούς και αποκλειστικές προσφορές από ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, σε

Η Meta στηρίζει την Ελλάδα – Πράσινο φως για ενιαία ψηφιακή ηλικία ενηλικίωσης

Η Meta, μητρική των Facebook και Instagram, δηλώνει επίσημα τη στήριξή της στην ελληνική πρόταση για καθιέρωση ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.           Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της

Η Meta υπέρ του ελληνικού σχεδίου για την καθιέρωση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης

Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της ανακοίνωσε ότι στηρίζει αυτές τις προτάσεις. Στο non-paper που παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, για την προστασία των ανηλίκων από τον εθισμό στο διαδίκτυο, το

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα Newsroom ακρόαση άρθρου ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ Όλοι οι δικαιούχοι συνδρομητές ενημερώνονται για την ενεργοποίηση των δωρεάν πακέτων μέσω γραπτών μηνυμάτων (SMS) Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές της στα Σπάτα και τη Ραφήνα του Νομού Αττικής και στην Ιεράπετρα του Λασιθίου Κρήτης

Η Apple κάνει εκατομμυριούχο όποιον «σπάσει» το iPhone σου

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 18:45 SHARE epa11615092 A customer checks the new iPhone 16 model before buying at an Apple Store in Bangkok, Thailand, 20 September 2024. According to Apple Inc, the new iPhone 16 features Apple Intelligence - the new platform for artificial intelligence (AI) capability, larger display sizes, new creative capabilities as well as

Νέα πιστοποίηση ISO για το Cosmote eValue

Η Cosmote eValue, μέλος του ομίλου ΟΤΕ, είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που λαμβάνει την πιστοποίηση ISO 18295-1:2017 για Customer Contact Centers, από την TÜV Nord Ελλάδας, όπως επισημαίνει σχετική ανακοίνωση. Σημειώνεται ότι είναι η 14η πιστοποίηση ISO που λαμβάνει η Cosmote eValue (διαθέτει μεταξύ άλλων τα ISO 9001, ISO 27701, ISO 27001, ISO

Δωρεάν μαθήματα τεχνολογίας για 65+ και ΑμεΑ – Όλες οι λεπτομέρειες του νέου προγράμματος

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 16:15 SHARE Με στόχο την ενίσχυση της ψηφιακής ισότητας, ξεκινά πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης για 6.400 ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία, μέσω του «Ελλάδα 2.0». Πιλοτικό πρόγραμμα για την ψηφιακή ενδυνάμωση 3.600 ατόμων ηλικίας άνω των 65 και 2.800 ατόμων με αναπηρία, συνολικής δημόσιας δαπάνης 6,8 εκατ. ευρώ εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα

Ψηφιακή ασφάλεια στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης: Μια αποκάλυψη που αλλάζει τα πάντα

Το Fortune Greece παρακολούθησε από κοντά το συνέδριο Kaspersky Horizons στη Μαδρίτη και μίλησε με τους ανθρώπους οι οποίοι ζουν καθημερινά την πραγματική εικόνα του κόσμου του cyber security. Αποστολή στη Μαδρίτη Στην εποχή των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, κάθε μέρα μας φέρνει καινούριες ανακαλύψεις, αποκαλύψεις αλλά και εκπλήξεις. Όσο κι αν ακόμα και οι πιο

Η Meta γίνεται ο πρώτος tech γίγαντας που στηρίζει το ελληνικό Kids Wallet

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 14:45 SHARE (FILES) A logo of US company's Meta is displayed during the Vivatech technology startups and innovation fair, at the Porte de Versailles exhibition center in Paris, on May 22, 2024. Social media giant Meta announced on January 7, 2025, a significant rollback of its content moderation policies, including the termination

Το case study της T-Mobile US και η στρατηγική μετάβαση της COSMOTE TELEKOM

Οι συνεργασίες, η είσοδος σε νέα retail προϊόντα και η υιοθέτηση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης τοποθετούν τον πελάτη στο επίκεντρο ενός οικοσυστήματος που αλλάζει ριζικά την εμπειρία επικοινωνίας. Και η Cosmote, χάρη στη στρατηγική υποστήριξη του ομίλου, φέρνει πρώτη στην Ελλάδα τις υπηρεσίες του αύριο: 5G slicing, τεχνητή νοημοσύνη, loyalty προγράμματα και συνέργειες. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά

Στα 1,226 δισ. ευρώ η αξία του χαρτοφυλακίου ακινήτων του ΟΤΕ

Καθώς η αγορά των ακινήτων κινείται διαρκώς με αυξητικούς ρυθμούς η αξία του χαρτοφυλακίου ακινήτων του ΟΤΕ το 2024 αυξήθηκε 6,8% και διαμορφώθηκε σε 1,226 δισ. ευρώ. Το χαρτοφυλάκιο του ΟΤΕ περιλαμβάνει περίπου 2.300 ακίνητα (200 εξ αυτών αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% της εύλογης αξίας του). Το διαχειρίζεται για λογαριασμό του Ομίλου η 100% θυγατρική

Share

Το metaverse (μετασύμπαν) που οραματίστηκε ο ιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ είναι από τα πιο φιλόδοξα πρότζεκτ στην ιστορία των social media και του ίντερνετ γενικότερα. Το πλάνο μετεξέλιξης του κολοσσού των κοινωνικών δικτύων σε Meta είτε θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ύπαρξή μας συνολικά ή θα οδηγήσει στην πλήρη αποκαθήλωση του αυτοκράτορα.

Παρά το γεγονός ότι προέρχεται από ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας, το metaverse έχει γίνει ένα από τα πιο καυτά τσιτάτα και αποτελεί την πιο πρόσφατη εμμονή του κόσμου της τεχνολογίας. Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες έχουν διοχετεύσει εκατομμύρια, ή δισεκατομμύρια, στην έρευνα και την ανάπτυξη. Αυτό καθιστά το metaverse ένα όραμα για το μέλλον στο οποίο οι CEO της τεχνολογίας όπως ο Ζούγκερμπεργκ και η Ναντέλα στοιχηματίζουν ότι θα είναι το επόμενο μεγάλο άλμα στην εξέλιξη του Διαδικτύου.

Αυτό το μεγάλο άλμα και τους νέους ορίζοντες που ανοίγουν, έχουν ήδη διαπιστώσει και οι managers των μεγαλύτερων brands παγκοσμίως είτε δαπανούν ήδη, είτε θα δαπανήσουν εκατομμύρια για να αποκτήσουν σάρκα και οστά (πόσο ειρωνικό όταν άραγε όταν μιλάμε για επαυξημένη πραγματικότητα και virtual περιβάλλον) στο μετασύμπαν. Πριν κορεστεί η αγορά, οι μάρκες πολυτελείας βιάζονται τώρα να χτίσουν την ακίνητη περιουσία τους στην εικονική σφαίρα.

Facebook και Metaverse

Τα ψηφιακά πολυκαταστήματα με τις ευλογίες Ζούκερμπεργκ

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Metaverse, Μαρκ Ζουκερμπεργκ, ανακοίνωσε τον περασμένο Οκτώβριο μέσω ενός βίντεο που δημοσίευσε τα σχέδιά τους να βοηθήσουν τις μάρκες να φτάσουν στην αγορά-στόχο τους. Η διαφήμιση στην πλατφόρμα δεν ήταν ποτέ ευκολότερη καθώς ανέβασαν την υπηρεσία που παρέχουν.

Στο βίντεο, ο CEO εθεάθη να χρησιμοποιεί τα avatar του για να δοκιμάσει ρούχα, να πληρώσει καλλιτέχνες και να παίξει χαρτιά. Το Metaverse προσφέρει μια εικονική αγορά όπου ένα άτομο μπορεί να δημιουργήσει μια περσόνα στο διαδίκτυο και να την περιποιηθεί με ρούχα ενώ θα μπορεί να παρέχει στο άβατάρ του πλήθος υπηρεσιών (πολυτελών ή μη).

Για να πάρουμε μια ιδέα για το τι έρχεται αρκεί να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με τη Morgan Stanley, οι όμιλοι πολυτελείας θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πωλήσεις περίπου 10 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μέχρι το 2030, αν και αυτό το ποσό θα μπορούσε να φτάσει τα 25 δισεκατομμύρια ευρώ στο πιο αισιόδοξο σενάριο.

Εκτός από τις άμεσες πωλήσεις – είτε από ψηφιακά είτε από φυσικά προϊόντα που συνδέονται με ένα παιχνίδι – η συμμετοχή στο metaverse μπορεί να βοηθήσει τα μεγαθήρια να προσεγγίσουν νέους και μικρότερους σε ηλικία πελάτες. Αυτό είναι κρίσιμο, επειδή οι γενιές Y και Z θα αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 70% της παγκόσμιας αγοράς πολυτελείας έως το 2025, σύμφωνα με την Bain & Co.

Πινακίδα με μάρκες εταιρειών

Μία ολόκληρη οικονομία ελάχιστου κόστους

Δεδομένου ότι η εμπλεκόμενη αγορά είναι απλώς εικονική, οι πρώτες ύλες είναι ψηφιακές. Η εργασία για τις συλλογές δεν είναι αμελητέα αλλά δεν χρειάζεται να υπάρχει βιομηχανία και γραμμή παραγωγής από πίσω, πράγμα που σημαίνει ότι η εικονική συλλογή που κυκλοφορεί από γνωστά brands στην εικονική σφαίρα έχει σχεδόν 100% κέρδος. Στον πραγματικό κόσμο, το ύφασμα που χρησιμοποιείται και η κατασκευή του προϊόντος κοστίζει χρήματα και χρειάζονται ακόμη και μέρες για να τελειώσει.

Μια βρετανική start-up με το όνομα Dematerialised, η οποία ιδρύθηκε από την Karinna Nobbs, αποκαλεί τη νέα καινοτομία στο Metaverse το ψηφιακό πολυκατάστημα των ονείρων σας. Πουλάνε μόνο εικονικές πολυτέλειες και τίποτα άλλο. Είναι βασικά μια αγορά για ρούχα και αξεσουάρ που θα υπάρχουν μόνο στην εικονική σφαίρα. Το πρώτο αντικείμενο που πουλήθηκε στην εικονική αγορά στις 12 Δεκεμβρίου 2020, ήταν ένα ασημί πουλόβερ που πωλήθηκε για 137 δολάρια το καθένα. Σε μόλις τρεις ώρες εξαντλήθηκαν οι 1.212 ψηφιακές αποδόσεις του προϊόντος.

Το Dematerialized συνεργάστηκε επίσης με έναν ολλανδικό οίκο εικονικής ραπτικής που ονομάζεται Fabricant, όπου οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν αποκλειστική ενδυμασία για τα ψηφιακά τους avatar στις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η εν λόγω συνεργασία με την Fabricant είχε ως αποτέλεσμα την πιο ακριβή πώληση που έγινε ποτέ στο κατάστημα με τιμή σχεδόν 12.000 δολάρια για ένα μόνο ρούχο.

Ποιες μάρκες δραστηριοποιούνται ήδη στο εικονικό σύμπαν

Οι γνωστές μάρκες έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν αυτή τη νέα ευκαιρία. Η Gucci μόλις κυκλοφόρησε τις ψηφιακές της συλλογές στην εικονική αγορά με τα επώνυμα προϊόντα και τα ρούχα της στο Roblox με τους δημιουργούς avatar Giphy και Zepeto. Αναφέρθηκε ότι η Gucci πουλούσε περισσότερες ψηφιακές τσάντες από το φυσικό της κατάστημα, κάτι που λέει πολλά για τις δυνατότητες της οικονομίας της Metaverse.

[embedded content]

Τα avatar είναι η εικονική ενσάρκωση του ατόμου στην εικονική σφαίρα. Σχεδόν κάθε προϊόν που μπορεί να αγοραστεί στον πραγματικό κόσμο είναι διαθέσιμο στην εικονική σφαίρα. Αφού ένας αγοραστής αγοράσει με επιτυχία κάτι από την αγορά, θα του δοθούν μερικά NFT (μη ανταλλάξιμες μάρκες) που μπορούν να ανταλλάσσονται με κάποια πραγματικά χρήματα. Επί του παρόντος, τρεις μάρκες πολυτελείας έχουν εισέλθει στο Metaverse, η Louis Vuitton, η Gucci και η Balenciaga.

[embedded content]

Όπως και η Louis Vuitton, η Burberry επιχειρεί στο μετασύμπαν, σκοπεύοντας να προσφέρει στους πελάτες της μια ευχάριστη εμπειρία που πλησιάζει αυτή του πραγματικού κόσμου. Η μάρκα πρόσφατα συνεργάστηκε με το βιντεοπαιχνίδι Honor of Kings, φέρνοντας σχέδια Burberry στο παιχνίδι.

Με σκοπό να παραμείνει μέσα στο παιχνίδι και κορυφαίος έμπορος λιανικής, η Nike έκανε μια βαθιά βουτιά στο metaverse δημιουργώντας ψηφιακές εμπειρίες πλήρως επικεντρωμένες στο χρήστη που συνδέονται με τη φυσική της προσφορά. Η εταιρεία προσέλαβε ακόμη και διευθυντή της Metaverse Engineering. Η εταιρεία έχει χρησιμοποιήσει εργαλεία επαυξημένης πραγματικότητας (AR) για να συνδυάσει καινοτομίες μόδας, ψυχαγωγίας και gaming.

Εικονικό σύμπαν

Ακόμα και το ΝΒΑ είδε τις νέες προοπτικές

Εκτός από τις μάρκες πολυτελείας, η κορυφαία λίγκα μπάσκετ στον κόσμο και ένα από τα πλέον ισχυρά brand, το NBA αναμένεται να μπει και στον εικονικό κόσμο. Οι ιθύνοντές του άλλωστε είναι γνωστό ότι είναι εξαιρετικά ικανοί να καταγράφουν τις αναδυόμενες τάσεις.

Αξιοποιώντας την παλιά καταναλωτική συμπεριφορά που θέλει να τους ανθρώπους να συλλέγουν κάρτες και να τις εμπορεύονται μαζί με κάθε είδους αναμνηστικά, διαπίστωσαν ότι αυτό μπορεί να είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για το NBA. Το εικονικό βασίλειο έχει ήδη καινοτομήσει και έχει προχωρήσει σε μια νέα εποχή με τα NFT. Τα NFT είναι τα μη ανταλλάξιμα ψηφιακά νομίσματα. Αποτελούν μια μοναδική και μη εναλλάξιμη μονάδα data που αποθηκεύονται σε ένα block-chain, μια μορφή ψηφιακού λογιστικού βιβλίου. Τα NFT μπορούν να συσχετιστούν με ψηφιακά αρχεία, όπως φωτογραφίες, βίντεο και ήχος.

Αν και η τρέχουσα αγορά είναι πολλά υποσχόμενη για πολλές επωνυμίες όσον αφορά την κερδοφορία, υπάρχει πολύ μικρή εγγύηση για τη μακροπρόθεσμη αξία των περιουσιακών στοιχείων που αποκτώνται στην αγορά.

Facebook και Metaverse

Εν κατακλείδι τα παραπάνω παραδείγματα δείχνουν ότι, με το metaverse, το μάρκετινγκ δεν θα είναι πλέον αυτό που είχαμε συνηθίσει. Αντίθετα, θα αποτελεί μία νέα πρόκληση, ευχάριστη για κάποιους και οι έμποροι θα δεσμεύονται μόνο από τη δημιουργικότητα και τους πόρους τους.

Για τους καταναλωτές, αυτό σημαίνει ότι μπορούν να περιμένουν κάποιες ιδιαίτερες εμπειρίες στο μετασύμπαν κατά τα επόμενα χρόνια, αυξάνοντας δυνητικά την αφοσίωση στην επωνυμία για όσους τολμήσουν να επενδύσουν σοβαρά στο metaverse.

- -