Εφευρίσκοντας τους αριθμούς

Related

Generation Next: Ολοκληρώθηκε ο 3ος κύκλος δωρεάν μαθημάτων STEAM για 400 εκπαιδευτικούς

Ολοκληρώθηκε ο 3ος κύκλος του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών (STEAM) που υλοποιείται στο πλαίσιο του Προγράμματος Ανάπτυξης Ψηφιακών Δεξιοτήτων Generation Next του Ιδρύματος Vodafone , υπό την επιστημονική επίβλεψη του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Τα δωρεάν μαθήματα STEAM που ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 2025 έδωσαν την ευκαιρία σε 400 εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να ενισχύσουν τις ψηφιακές

Η Meta «έκλεψε» από την Apple κορυφαίο στέλεχος του AI

FORTUNE GREECE 08/07/2025, 12:08 SHARE Meta logo and company CEO Mark Zuckerberg. December 4, 2024 Photo: Shutterstock Η Meta για να εξασφαλίσει το «ναι» του Ruoming Pang του προσέφερε πακέτο αποδοχών αξίας δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως Νέο πλήγμα στις προσπάθειες της Apple να ξεχωρίσει στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί η αποχώρηση κορυφαίου στελέχους της

Τεχνολογική επανάσταση στη βιομηχανία του θεάματος; Η AI φέρνει δισεκατομμύρια επενδύσεις

FORTUNE GREECE 07/07/2025, 20:30 SHARE Ενώ οι μεγάλοι παίκτες του Χόλιγουντ επιτίθενται νομικά στην AI, στο παρασκήνιο τη χρησιμοποιούν για να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο που γίνονται οι ταινίες, πιο φθηνά, πιο γρήγορα, πιο στοχευμένα.           Οι γίγαντες του Χόλιγουντ αντιδρούν απέναντι στην εισβολή της τεχνητής νοημοσύνης. Η Disney και η Universal

Ποιους οικονομικούς όρους αναζητά περισσότερο ο κόσμος στο ChatGPT;

ΜΑΡΙΑ ΑΚΡΙΒΟΥ 07/07/2025, 18:11 SHARE Η τεχνητή νοημοσύνη έρχεται να δώσει απαντήσεις και συμβουλές στις οικονομικές μας απορίες. Η έλευση του ChatGPT στη ζωή μας, θα έλεγε κανείς, ότι έχει δώσει τη δυνατότητα σε κάθε χρήστη να έχει δίπλα του, ανά πάσα ώρα και στιγμή, έναν προσωπικό βοηθό, ικανό να του λύσει οποιαδήποτε απορία σε

Apple: Προσφεύγει στο δικαστήριο για το πρόστιμο της ΕΕ

FORTUNE GREECE 07/07/2025, 15:41 SHARE Ποινή «άνευ προηγουμένου» χαρακτηρίζει η Apple το πρόστιμο που επέβαλε στην εταιρεία η ΕΕ, για το App Storea Η Apple άσκησε έφεση κατά του προστίμου ύψους 500 εκατ. ευρώ που της επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση, χαρακτηρίζοντας την ποινή «άνευ προηγουμένου» και τις αλλαγές που απαιτούσε η ρυθμιστική αρχή στο App

Έγκριση από το ΕΣΡ για το Cosmote Sport Start – Τυπολογίες – όλα γύρω από τα media

Οι Τυπολογίες ξεκίνησαν στις 3 Οκτωβρίου 1993 στην εφημερίδα «Το Παρόν». Επί 32 χρόνια καταγράφουν την επικαιρότητα τα όσα συμβαίνουν στα ελληνικά ΜΜΕ με 3 διαφορετικούς τρόπους. Με την έντυπη έκδοση της Κυριακής στην εφημερίδα «ΤΟ ΠΑΡΟΝ», την ηλεκτρονική έκδοση στο www.typologies.gr και την παρουσία στο twitter (@typologies), και στη σελίδα μας στο Facebook ΕΠΩΝΥΜΙΑ

COSMOTE και Vodafone στηρίζουν τους συνδρομητές στις περιοχές που πλήττονται από πυρκαγιές – Digitaltvinfo.gr – Τα πάντα για τη δορυφορική, ψηφιακή και HD TV

COSMOTE TELEKOM Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές της στα Σπάτα και τη Ραφήνα του Νομού Αττικής και στην Ιεράπετρα του Λασιθίου Κρήτης που πλήττονται από τις πυρκαγιές, και για τις αυξημένες ανάγκες επικοινωνίας τους προσφέρει: δωρεάν 1.500 λεπτά ομιλίας προς όλα τα εθνικά δίκτυα και δωρεάν απεριόριστο Internet από το κινητό για 15 ημέρες

Μια συζήτηση με έναν «ηθικό χάκερ»: Αυτό είναι το πραγματικό προφίλ των ψηφιακών εγκληματιών

Το Fortune Greece συνάντησε τον Clément Domingo, έναν από τους ελάχιστους ανθρώπους ο οποίος «ζει» μέσα στο Σκοτεινό Διαδίκτυο και γνωρίζει με κάθε λεπτομέρεια πώς είναι αυτός ο άγνωστος κόσμος που αποτελεί φιλικό πεδίο δράσης για κυβερνοεγκληματίες. Αποστολή στη Μαδρίτη Ξυπνά το πρωί. Φιλά τα παιδιά του πριν το σχολείο. Πάει στη δουλειά του. Επιστρέφει

Το μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου των τηλεπικοινωνιών; Η αποτυχία αξιοποίησης του 5G

Καθώς η χορωδία χιλιάδων εταιρειών που επαινούν τα τελευταία...

Θα παντρευόσουν ένα ρομπότ; Το 80% της Gen Z λέει «ναι»

FORTUNE GREECE 05/07/2025, 19:00 SHARE Η νέα γενιά στρέφεται σε ψηφιακούς συντρόφους, με 8 στους 10 Gen Z να δηλώνουν πως θα έκαναν σχέση – ακόμη και γάμο – με τεχνητή νοημοσύνη. Το 80% των εκπροσώπων της Generation Z δηλώνει πως θα παντρευόταν μια τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας chatbots Joi AI. Επιπλέον

Μακριά από τα κινητά πιο κοντά στη μάθηση – Τι δείχνει νέα έρευνα σε 317 σχολεία

Νέα μελέτη δείχνει ότι η απαγόρευση κινητών τηλεφώνων στα...

Magenta Moments: Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης της COSMOTE TELEKOM

Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης Magenta Moments φέρνει σε όλους τους πελάτες της η COSMOTE TELEKOM .   Το Magenta Moments , που αναβαθμίζει το COSMOTE DEALS FOR YOU, φέρνει έναν νέο κόσμο προνομίων & εμπειριών , γεμάτο δώρα, διαγωνισμούς και αποκλειστικές προσφορές από ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, σε

Η Meta στηρίζει την Ελλάδα – Πράσινο φως για ενιαία ψηφιακή ηλικία ενηλικίωσης

Η Meta, μητρική των Facebook και Instagram, δηλώνει επίσημα τη στήριξή της στην ελληνική πρόταση για καθιέρωση ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.           Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της

Η Meta υπέρ του ελληνικού σχεδίου για την καθιέρωση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης

Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της ανακοίνωσε ότι στηρίζει αυτές τις προτάσεις. Στο non-paper που παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, για την προστασία των ανηλίκων από τον εθισμό στο διαδίκτυο, το

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα Newsroom ακρόαση άρθρου ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ Όλοι οι δικαιούχοι συνδρομητές ενημερώνονται για την ενεργοποίηση των δωρεάν πακέτων μέσω γραπτών μηνυμάτων (SMS) Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές της στα Σπάτα και τη Ραφήνα του Νομού Αττικής και στην Ιεράπετρα του Λασιθίου Κρήτης

Share

Είμαστε πλέον στο τέλος ενός μαθήματος για παιδιά μεταξύ πέντε και επτά ετών που υποθέσαμε πως δεν έχουν έλθει καθόλου σε επαφή με τους αριθμούς ή που έχουν έλθει σε μια επαφή επιφανειακή, χωρίς να έχουν συνδέσει τα σύμβολα με κάτι άλλο πέρα από τις συνηθισμένες ζωγραφιές με κάτι μήλα και κάτι πορτοκάλια.

Στο δικό μας μάθημα έχουν συνδέσει μέχρι στιγμής τα σύμβολα με χειροπιαστά σύνολα, ακόμη και με το κενό σύνολο, και είμαστε σε ένα σταυροδρόμι σχετικά με το τι θα πρέπει να γίνει παρακάτω.

Επιστημονική υποστήριξη

Πριν όμως προχωρήσουμε, η αναγνώστρια ή ο αναγνώστης θα έχει ίσως την αμφιβολία αν όλα αυτά τα προηγούμενα έχουν και κάποια κατάφαση από ανθρώπους της επιστήμης. Για τον λόγο αυτόν παραθέτουμε κάποια σύντομα αποσπάσματα από δυο βιβλία σχετικά με την έννοια του αριθμού. Στο βιβλίο «Από πού προέρχονται τα Μαθηματικά» (εκδόσεις Liberal Books) των Λακόφ και Νούνιεζ, στο κεφάλαιο για την «ενσώματη αριθμητική» (αυτή ακριβώς καλλιεργείται με τη μέθοδο που αναπτύξαμε στα προηγούμενα), αφού ξεκαθαριστεί ότι «πληθικός αριθμός» είναι ο αριθμός που ορίζει πόσα αντικείμενα υπάρχουν σε μια συλλογή (=ένα σύνολο) (στη μέθοδο γίνεται αισθητός από το πλήθος των κουμπιών σε κάθε φακελάκι), αναφέρεται ότι: «…ο σχηματισμός μιας συλλογής ή μιας στοίβας αντικειμένων απαιτεί την εννοιοποίηση αυτής της συλλογής ως περιέκτη – δηλαδή ως μιας φραγμένης περιοχής του χώρου με ένα εσωτερικό, και ένα εξωτερικό σύνορο – είτε φυσικού είτε φανταστικού. Οταν εννοιοποιούμε τους αριθμούς ως συλλογές, προβάλλουμε τη λογική των συλλογών στους αριθμούς (σημ. συντ.: και όχι ανάποδα, πρώτα να μαθαίνουμε τα ονόματα των αριθμών και μετά να ψάχνουμε για παραδείγματα). Κατ’ αυτόν τον τρόπο, εμπειρίες όπως η ομαδοποίηση, που συσχετίζεται με απλούς αριθμούς, παρέχει περαιτέρω λογική δομή σε μια διευρυμένη έννοια του αριθμού».

Εμπειρική αναγνώριση

Επίσης ο καθηγητής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι Κάλεμπ Εβερετ στο βιβλίο του «Numbers and the Making of Us» γράφει σε ένα σημείο: «Δεν έχουμε την έννοια του 6, του 7 και του 8 να χοροπηδούν μέσα στο μυαλό μας περιμένοντας να γίνουν ταμπέλες. Για να εφεύρουμε τους αριθμούς (σημ. συντ.: εννοώντας μάλλον ότι ο καθένας τους «εφευρίσκει» όταν νιώθει για πρώτη φορά την ανάγκη τους, όπως τεχνητά προκαλείται στα παιδιά με τη μέθοδο που περιγράψαμε) πρέπει εμπειρικά να αναγνωρίσουμε ότι οι ποσότητες αυτές υπάρχουν (και το αναγνωρίζουμε δημιουργώντας αυτές τις συλλογές αντικειμένων μέσα στα φακελάκια)».

Και, τέλος, σημαντικό ρόλο στην ταυτοποίηση αυτή ανάμεσα στις συλλογές αντικειμένων και τις «επιγραφές» που αντιστοιχούν στους πληθικούς τους αριθμούς παίζουν η διαδοχική αύξηση του πλήθους των αντικειμένων κατά ένα και η μέθοδος της ένα προς ένα αντιστοίχισης, που θα πρέπει στα πρώτα βήματα να χρησιμοποιούνται (και να τονίζονται) όσο γίνεται πιο συχνά. Διότι πέρα από την αντίληψη του μεγέθους ενός πλήθους ατόμων ή αντικειμένων, ο άνθρωπος προχώρησε και στη νοητική διεργασία της (απ)αρίθμησης. Αυτό ήταν ένα τεράστιο βήμα στη νοητική πρόοδο του ανθρώπινου είδους που βοηθήθηκε πολύ και από την ύπαρξη των 5 + 5 δακτύλων του χεριού μας. Και είναι πολύ καλό να βρίσκουμε ευκαιρίες για παρακίνηση των παιδιών να τα χρησιμοποιούν επίσης στις πρώτες τους επαφές με τους αριθμούς.

Πνευματική Γυμναστική

  1. Σε ένα γήπεδο ποδοσφαίρου πριν από τη σέντρα πρέπει να στρίψουν το νόμισμα για να διαλέξουν τέρματα, αλλά το νόμισμα που έχουν και δείχνει ή κεφάλι ή γράμματα ξέρουν πως δεν είναι ακριβώς δίκαιο. Ευνοεί κάπως περισσότερο τη μία πλευρά του. Δεν έχουν άλλο νόμισμα διαθέσιμο. Υπάρχει τρόπος να βγει αποτέλεσμα που να είναι δίκαιο;
  2. Οταν οι δείκτες του ρολογιού δείχνουν ακριβώς 6 μια αράχνη αρχίζει να προχωρεί στην περιφέρεια ενός ρολογιού αντίθετα από τη φορά των δεικτών. Συναντά κάποια στιγμή τον λεπτοδείκτη, εκεί κάνει στροφή 180 μοιρών και συνεχίζει να περπατά περιφερειακά (με τη φορά των δεικτών πλέον) μέχρι να συναντήσει ξανά τον λεπτοδείκτη. Αυτή η δεύτερη διαδρομή διήρκεσε 20 λεπτά. Ποια ώρα έδειχναν οι δείκτες του ρολογιού τη στιγμή της δεύτερης συνάντησης της αράχνης με τον λεπτοδείκτη;

Οι απαντήσεις των προηγούμενων κουίζ

  1.  Σε ένα χωριό είχαμε ανθρωποφάγους δαίμονες και να κοιμάται βαθιά ένας άνθρωπος. Τα δεδομένα ήταν: α) Ενας δαίμονας μπορεί να φάει τον κοιμώμενο αλλά τότε ναρκώνεται και ο ίδιος, β) Οι δαίμονες επίσης μπορούν να τρώνε άλλους δαίμονες όταν είναι σε νάρκη αλλά τότε ναρκώνονται. Είναι αρκετά έξυπνοι ώστε να σκεφθούν πότε τους συμφέρει να φάνε τον άνθρωπο. Στην αρχή υπήρχαν στο χωριό 65 δαίμονες και 1 κοιμώμενος άνθρωπος. Τι θα συμβεί στη συνέχεια; Ξεκινούμε από την περίπτωση που ήταν 1 δαίμονας και ένας 1 κοιμώμενος άνθρωπος. Τρώει ο δαίμονας τον άνθρωπο, πέφτει σε νάρκη αλλά ξέρει πως δεν κινδυνεύει να τον φάει κάποιος άλλος. Αντίθετα, αν είναι 2 οι δαίμονες, όποιος τολμήσει να φάει τον άνθρωπο ξέρει ότι στη συνέχεια θα φαγωθεί και αυτός από τον άλλον δαίμονα. Αρα με 2 δαίμονες έχουμε ισορροπία του τρόμου και ο άνθρωπος δεν θα φαγωθεί (κοιμώμενος πάντα). Με 3 δαίμονες κάποιος από όλους θα αποφασίσει να φάει τον άνθρωπο και ας ναρκωθεί διότι ξέρει πως μετά που θα μείνουν 2 ξύπνιοι θα ισχύει η προηγούμενη περίπτωση της ισορροπίας και δεν κινδυνεύει η ζωή του. Αν είναι 4, πάλι θα έχουμε τον άνθρωπο να επιβιώνει διότι όποιος θελήσει να τον φάει ξέρει ότι θα μείνουν 3 και από την προηγούμενη περίπτωση είδαμε πως ο ναρκωμένος θα κατασπαραχθεί. Από αυτή την (επαγωγική προφανώς) διαδικασία καταλαβαίνουμε ότι ο άνθρωπος θα γλίτωνε μόνον αν είχαμε ζυγό αριθμό δαιμόνων.
  2. Είχαμε την εξής ακολουθία ακέραιων αριθμών: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 4, 3, 7, 1, 8, 9, 8, 8, … Ζητούνται οι επόμενοι πέντε της σειράς και ο εκατομμυριοστός. Μέχρι το πρώτο 8 εύκολα βλέπουμε πως ο κάθε επόμενος αριθμός προκύπτει προσθέτοντας τους δύο προηγούμενους. Μετά, που η πρόσθεση δίνει αποτέλεσμα μεγαλύτερο του 10, όπως είναι το: 8 + 5 = 13 εκεί προσθέτουμε τα δυο ψηφία: 1 + 3 = 4. Μετά προσθέτουμε 8 + 4 = 12 και 1 + 2 = 3 και συνεχίζουμε έτσι. Αρα οι επόμενοι πέντε όροι θα είναι: 7, 6, 4, 1, 5. Αν συνεχίσουμε έχουμε: 6, 2, 8, 1, 9, 1, 1, 2, 3… Παρατηρούμε πως μετά τον 24ο όρο η ακολουθία των αριθμών επαναλαμβάνεται. Διαιρούμε το 1 000 000 με το 24 και το υπόλοιπο είναι 16. Αρα ο 16ος όρος της σειράς είναι και ο εκατομμυριοστός: 8+7=15 1+5=6.

Έντυπη έκδοση Το Βήμα