Ζόφια Στριγένσκα: Η «πριγκίπισσα της πολωνικής τέχνης» που διεκδίκησε το όνειρό της ντυμένη σαν αγόρι

Related

Βαγγέλης Μαρινάκης: Το… photobombing στην κάμερα της Cosmote

Συντάκτης: Διονύσης Αντωνέλλος Χρόνος ανάγνωσης: 1 λεπτό Βαγγέλης Μαρινάκης: Το… photobombing στην κάμερα της Cosmote την ώρα που έκανε δηλώσεις ο Παναγιώτης Ρέτσος. Την ώρα που έκανε δηλώσεις ο Παναγιώτης Ρέστος, στην κάμερα της Cosmote, μετά την θρυλική νίκη του Ολυμπιακού με 2-4 στο Βίλα Παρκ, εκείνη ακριβώς την ώρα περνούσε από πίσω ο πρόεδρος…

Η ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ επέλεξε την Υπηρεσία Παρόχου Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης “IMPACT EINVOICING” του Ομίλου SOFTONE

H ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ, κορυφαίος όμιλος εταιρειών με πολυετή δραστηριοποίηση στην ελληνική αγορά ενέργειας, επέλεξε την υπηρεσία ηλεκτρονικής τιμολόγησης IMPACT EINVOICING του Ομίλου SOFTONE, στο πλαίσιο ευθυγράμμισής της με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας αναφορικά με τη διαβίβαση φορολογικών δεδομένων παραστατικών στην ΑΑΔΕ και την ενημέρωση των Ηλεκτρονικών Βιβλίων myDATA.  Σε πλήρη διασύνδεση με τα υφιστάμενα πληροφοριακά…

Παγκρήτια Τράπεζα: Σε μία εφαρμογή εταιρικός και προσωπικός λογαριασμός

Μια νέα επιλογή στους εταιρικούς της πελάτες προσφέρει η Παγκρήτια Τράπεζα. Στο πλαίσιο της αναβάθμισης των ψηφιακών λειτουργιών της, η Τράπεζα διαθέτει πλέον την επικαιροποιημένη εφαρμογή Ηλεκτρονικής Τραπεζικής Pancreta Online, η οποία υποστηρίζει  την πρόσβαση των εταιρειών με πολλαπλούς χρήστες.   Οι εταιρικοί χρήστες της Παγκρήτιας έχουν τη δυνατότητα μέσα στην ίδια εφαρμογή να διατηρούν τόσο…

Ταμειακή και POS σε μία συσκευή από την Worldline σε συνεργασία με την Eurobank

Η Worldline στην Ελλάδα (Worldline Greece & Cardlink a Worldline brand), σε συνεργασία με την Eurobank, έχει αναπτύξει και προσφέρει στις επιχειρήσεις την ολοκληρωμένη πλατφόρμα συναλλαγών Worldline All-in-One Platform, η οποία αναβαθμίζει το POS σε ταμειακή μηχανή δίνοντας τη δυνατότητα έκδοσης αποδείξεων, χωρίς να απαιτείται πρόσθετος εξοπλισμός. Η νέα πλατφόρμα, σχεδιασμένη να απλοποιεί και να…

Cosmote: Δίνει δωρεάν απεριόριστα data – Πώς θα τα πάρετε

Cosmote: Δωρεάν απεριόριστα data για 7 ημέρες προσφέρει και φέτος το Πάσχα σε όλους τους συνδρομητές της η COSMOTE, για να μπορούν να σερφάρουν ξένοιαστα από το κινητό τους, να ψυχαγωγούνται και να μοιράζονται online αγαπημένες στιγμές με τους φίλους τους, όπου κι αν βρίσκονται. Η προσφορά διατίθεται έως και τις 7 Μαΐου, για όλους…

Η Huawei ανακοίνωσε την Ευφυή Λύση Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας στο 26ο Παγκόσμιο Συνέδριο Ενέργειας

Η Huawei παρουσίασε την καινοτόμα Ευφυή Λύση Διανομής (IDS) Ηλεκτρικής Ενέργειας στο 26ο Παγκόσμιο Συνέδριο Ενέργειας στο Ρότερνταμ. Η IDS αναπτύχθηκε σε συνεργασία με εταίρους του οικοσυστήματος και μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες και προκλήσεις της βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας, όπως η απώλεια υψηλών γραμμών, η αναξιόπιστη εξυπηρέτηση και το βάρος της διαχείρισης νέων ενεργειακών…

Εάν δεν χτυπάει το ξυπνητήρι στο iPhone σας, δεν φταίτε εσείς, υπάρχει… bug!

Εάν το iPhone σας δεν σας “ξυπνάει” τελευταία, δεν είστε οι μόνοι! Μετά από παράπονα χρηστών στο TikTok και σε άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, η Apple επιβεβαίωσε στο Today ότι υπάρχει ένα σφάλμα λογισμικού που εμποδίζει το ξυπνητήρι του iPhone σε διάφορους χρήστες να χτυπήσει στην ώρα που το έχουν ορίσει. Σαφώς, η Apple έσπευσε να…

Nothing Phone (1): Άρχισε να λαμβάνει την ενημέρωση Nothing OS 2.5.5 με ενσωμάτωση του ChatGPT

Πακέτο ανάθμισης λογισμικού διατίθεται από σήμερα για το Nothing Phone (1) και ουσιαστικά πρόκειται για την ενημέρωση Nothing OS 2.5.5 που κυκλοφόρησε τον περασμένο μήνα για το Phone (2) και το Phone (2a). Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της ενημέρωσης Nothing OS 2.5.5 είναι η ενσωμάτωση του ChatGPT, η οποία προσθέτει νέα γραφικά στοιχεία ChatGPT στην…

Τα μυστικά της Λίμνης Βουλιαγμένης αποκαλύπτονται στην Cosmote TV

All Around Βρίσκεστε εδώ:  ΑρχικήAll AroundΤα μυστικά της Λίμνης Βουλιαγμένης αποκαλύπτονται στην Cosmote TV Στις 5 Μαΐου, η Cosmote TV θα αποκαλύψει τα μυστικά της Λίμνης Βουλιαγμένης μέσα από τη σειρά ντοκιμαντέρ UNDERWONDER, παρουσιάζοντας την Ελλάδα μέσα από τα υποβρύχια σπήλαιά της. Το πρώτο επεισόδιο της σειράς θα προβληθεί την Κυριακή του Πάσχα στις 21:00…

Η συμβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης στη βελτίωση του Υγειονομικού Συστήματος και των Υπηρεσιών Υγείας

Η ψηφιοποίηση του υγειονομικού συστήματος και η χρήση τεχνολογίας και δεδομένων για τη βελτίωση της υγείας και των υπηρεσιών υγείας ήταν τα κεντρικά μηνύματα στο πλαίσιο της συζήτησης «AI and Healthcare Revolution», που διεξήχθη στο συνέδριο τεχνολογίας και καινοτομίας BEYOND 2024. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης επισημάνθηκε η προσβασιμότητα των ασθενών στα ιατρικά τους δεδομένα,…

Εκατομμύρια Ευρωπαίοι χρήστες χρησιμοποιούν το νέο One UI 6.1 και το Galaxy AI σε περισσότερες συσκευές Galaxy

Η Samsung Electronics Co., Ltd. ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο ότι οι λειτουργίες Galaxy AI, που ήταν αρχικά διαθέσιμες στη σειρά-ναυαρχίδα smartphones Samsung Galaxy S24, θα διατίθενται σε περισσότερες Galaxy συσκευές μέσω της νέας ενημέρωσης One UI 6.1. Η ενημέρωση έγινε διαθέσιμη στις σειρές Galaxy S23, S23 FE, Z Fold5, Z Flip5 και Tab S9 από τα…

Τεχνητή νοημοσύνη: 12 κορυφαία AI app που μπορείτε να αξιοποιήσετε σήμερα!

Τα μοντέλα AI αναπτύσσονται με ταχύτατους ρυθμούς, επηρεάζοντας σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε και εργαζόμαστε. Στις γραμμές που ακολουθούν, θα εξερευνήσουμε ένα ευρύ φάσμα πλατφορμών και AI app, ειδικά σχεδιασμένων, ώστε να παρέχουν ιδέες και υποστήριξη σε καλλιτέχνες, προγραμματιστές, τεχνικούς και διακοσμητές, καθώς και στον μέσο χρήστη που επιδιώκει να βελτιστοποιήσει την παραγωγικότητά…

Underwonder: Τηλεοπτική πρεμιέρα για τη νέα σειρά ντοκιμαντέρ της COSMOTE TV που «βουτά» στα υποβρύχια σπήλαια της Ελλάδας

Μια ματιά στον συναρπαστικό κόσμο της σπηλαιοκατάδυσης, με επίκεντρο την εξερεύνηση των κρυμμένων υποβρύχιων σπηλαίων της Ελλάδας, προσφέρει η νέα σειρά ντοκιμαντέρ σε παραγωγή COSMOTE TV, «Underwonder». Η σειρά 4 επεισοδίων αποκαλύπτει ιστορίες κρυμμένες βαθιά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, συμβάλλοντας παράλληλα στην επιστημονική έρευνα και στην αποτύπωση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Η σειρά…

BEWISE: Συνεργάτης εμπιστοσύνης για την SYMEONIDES FASHION HOUSE και την υλοποίηση τεχνολογικών Microsoft λύσεων

Η BEWISE, ο μοναδικός Έλληνας συνεργάτης που κατέχει και τα 6 Microsoft Designations, συνεχίζει να ενισχύει την αποτελεσματικότητα της επιχείρησής σας μέσω των καινοτόμων εργαλείων της Microsoft. Στο πλαίσιο αυτό, η BEWISE έχει υλοποιήσει ολοκληρωμένο έργο ψηφιακού μετασχηματισμού στη SYMEONIDES FASHION HOUSE (MARKS & SPENCER) στην Κύπρο, βασισμένο εξ’ ολοκλήρου σε Microsoft cloud BizApps τεχνολογίες. …

Η Samsung ξεκινά επίσημα την Ολυμπιακή και Παραολυμπιακή καμπάνια της στην τελική ευθεία για το Παρίσι 2024

Με λιγότερες από 100 ημέρες πριν από το Παρίσι 2024, η Samsung Electronics Co., Ltd., Παγκόσμιος Ολυμπιακός και Παραολυμπιακός Συνεργάτης, εγκαινίασε επίσημα την καμπάνια “Open always wins” – η οποία γιορτάζει τις κοινές αξίες του brand με τους επερχόμενους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες για την ευρύνοια και ανακοίνωσε τα εγκαίνια της Olympic™️ rendezvous @ Samsung…

Share

Η Google τιμά σήμερα με ένα Doodle την Πολωνή ζωγράφο Ζόφια Στριγένσκα, που γεννήθηκε στις 13 Μαΐου 1891 στην Κρακοβία. Η Ζόφια Στριγένσκα (Zofia Stryjeńska) ήταν επίσης γραφίστρια, εικονογράφος, σκηνογράφος και εκπρόσωπος του αρ ντεκό, ενώ υπήρξε μια από τις πιο γνωστές Πολωνές καλλιτέχνιδες της περιόδου του Μεσοπολέμου. Στη δεκαετία του 1930, ήταν υποψήφια για την υψηλού κύρους Χρυσή Δάφνη της Πολωνικής Ακαδημίας Λογοτεχνίας, αλλά απέρριψε την προσφορά. 

Η Ζόφια Στριγένσκα ήταν μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας «Rytm» (ρυθμός). Μπορεί επίσης να είχε επηρεαστεί από τη Νέα Πολωνία (Młoda Polska), ένα στυλιστικά διαφορετικό κίνημα τέχνης που δραστηριοποιήθηκε μεταξύ 1890 και 1918. Χρησιμοποίησε κυρίως την τεχνική τέμπερας, παράγοντας λιθογραφίες, σχέδια, αφίσες, σχεδίαση παιχνιδιών, ταπισερί, σκηνικά, κοστούμια σκηνής και κάνοντας εικονογραφήσεις βιβλίων.

Μεταξύ των πιο γνωστών έργων της είναι τα: ποιμενικός, Κύκλος σλαβικών ειδώλων και Πάσχα, καθώς και εικονογραφήσεις του ποιήματος «Μοναχομάχοι» του επισκόπου Ιγκνάτσι Κρασίτσκι, Εποχές, Χριστουγεννιάτικα Κάλαντα, Τέσσερις Πολωνικοί Χοροί και τα μυστήρια.

Δημιούργησε μέρος της διακόσμησης του πολωνικού κέντρου έκθεσης στο Exposition Internationale des Arts Decoratifs και Industriels Modernes στο Παρίσι το 1925, μια σειρά από έξι πίνακες για τους δώδεκα μήνες, δείχνοντας τη ζωή του αγροτικού χωριού και τις αλλαγές των εποχών. Αυτό το έργο της έφερε πανευρωπαϊκή φήμη και πέντε βραβεία Παγκόσμιου Εμπορίου. Δημιούργησε μια σειρά από πίνακες που απεικονίζουν Πολωνούς καλλιτέχνες παραδοσιακού χορού το 1927.

Σε πολλά έργα, απεικονίζει τους προχριστιανικούς σλαβικούς θεούς που λατρεύονταν στην Πολωνία. Ωστόσο, η ίδια η καλλιτέχνις θεωρούσε πάντα τον εαυτό της Χριστιανή. Μεγάλωσε ως Καθολική, αλλά μεταστράφηκε για λίγο στην Ευαγγελική Εκκλησία με σκοπό να χωρίσει και να ξαναπαντρευτεί. Το έντονο ενδιαφέρον της για τις πεποιθήσεις των αρχαίων Σλάβων πρέπει να θεωρείται αποκλειστικά καλλιτεχνικό ενδιαφέρον.

Στο Μόναχο ντυμένη σαν αγόρι 

Η Ζόφια Στριγένσκα, ως παιδί, ζωγράφιζε και σκιτσογραφούσε συχνά. Αρχικά, παρακολούθησε μια σχολή χειροτεχνίας, στη συνέχεια ένα σεμινάριο δασκάλου και μέχρι το 1909 την ιδιωτική σχολή τέχνης του Λεόναρντ Στροϊνόφσκι. Το 1909 άρχισε να μελετά ζωγραφική στη σχολή καλών τεχνών για γυναίκες της Μάρια Νιεντζιέλσκα. Αποφοίτησε το 1911 με πτυχία ζωγραφικής και εφαρμοσμένης τέχνης. Το 1910 πήγε ταξίδι με τον πατέρα της στην Ιταλία μέσω της Αυστροουγγαρίας, κατά τη διάρκεια του οποίου επισκέφτηκαν γκαλερί και μουσεία στη Βιέννη και τη Βενετία. Ως νεαρό κορίτσι δούλεψε σε περιοδικά όπως το «Ρόλος» και το «Φωνή του Λαού».

Την 1η Οκτωβρίου 1911 έγινε δεκτή στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου, όπου έγιναν δεκτοί μόνο 40 από τους περίπου 200 αιτούντες. Χρησιμοποίησε το όνομα του αδερφού της, Ταντέους Γκζιμάλα Λουμπάνσκι και ντυμένη σαν αγόρι, καθώς εκείνη την εποχή η ακαδημία δεν δεχόταν γυναίκες. Μετά από ένα χρόνο, οι συμφοιτητές της άρχισαν να έχουν υποψίες. Επέστρεψε στην Κρακοβία, όπου εργάστηκε στη ζωγραφική και τη λογοτεχνία. Η πρώτη καλλιτεχνική της επιτυχία ήρθε το 1912, όταν η Εταιρεία Φίλων των Καλών Τεχνών της Κρακοβίας περιέλαβε 18 από τις υδατογραφίες της των Πολωνικών Μύθων στην έκθεση της.

Τον Μάιο του 1913, ο Γέζι Βαρχαουόφσκι, κριτικός τέχνης του πολωνικού περιοδικού «Czas», συζήτησε εκτενώς για τη Ζόφια Λουμπάνσκα, καθιστώντας την γνωστή και ξεκινώντας την καριέρα της. Εκείνη την εποχή, η οικογένεια μετακόμισε στην μποεμική Κρακοβία, όπου συναντήθηκε τους Ζελένσκι, Ζντζίσουαφ Γιαχιμέτσκι, Πουσέτουφ και Βόιτσιεχ Κόσακ. Έγινε φίλος με τη Μαγκνταλένα Σαμοζβάνιετς και την αδερφή της, Μάρια Παβλικόφσκα-Γιασνοζέφσκα.

Η περίοδος του Μεσοπολέμου

Μια ιστορική κατοικία στην Αγορά της Παλιάς Πόλης της Βαρσοβίας, με νωπογραφίες ζωγραφισμένες από τη Ζόφια Στριγένσκα. Το κτίριο εκδηλώσεων της Πολωνίας στο Παρίσι το 1925 διακοσμήθηκε από τη Ζόφια Στριγένσκα.

Στις 4 Νοεμβρίου 1916, η Ζόφια Στριγένσκα παντρεύτηκε τον Κάρολ Στριγένσκι, αρχιτέκτονα του στυλ Ζακοπάνε. Απέκτησαν τρία παιδιά: την Μάγκντα και τα δίδυμα αγόρια Γιάτσεκ και Γιαν. Ο Στριγένσκι παρουσίασε τη γυναίκα του στους φίλους του, τους καλλιτέχνες και τους εκπροσώπους της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η Ζόφια Στριγένσκα γνώρισε, μεταξύ άλλων, τον Βουαντίσουαφ Σκοτσίλας, τον Χένρικ Κούνα, τον Στέφαν Ζερόμσκι, τον Βουαντίσουαφ Ρέιμοντ, τον Στανίσουαφ Ιγκνάτσι Βιτκιέβιτς και αργότερα αρκετούς ποιητές της ομάδας Σκαμάντερ.

Την περίοδο 1921-1927, έζησε στο Ζακοπάνε, όπου ο σύζυγός της εργάστηκε ως διευθυντής της Σχολής Βιομηχανίας Ξυλείας. Εκείνη την περίοδο, ξεκίνησε χαρούμενη και με άφθονη δημιουργικότητα. Ωστόσο, με την πάροδο των ετών έγινε όλο και πιο απομακρυσμένη από τον Κάρολ, κάτι που τελικά οδήγησε σε ανοιχτές συγκρούσεις και διαζύγιο το 1927. Ο Κάρολ πέθανε το 1932.

Μετά το διαζύγιο, μετακόμισε στη Βαρσοβία, όπου το 1929 παντρεύτηκε τον ηθοποιό Άρτουρ Κλέμενς Σόχα. Ο γάμος ολοκληρώθηκε σύντομα, καθώς ανακάλυψε ότι ο Σόχα υπέφερε από σύφιλη. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1930 είχε σχέση, επίσης, για μικρό χρονικό διάστημα, με τον αρχιτέκτονα και bon vivant, Αχίλες Μπρεζ και στη συνέχεια με τον ταξιδιώτη και συγγραφέα, Αρκάντι Φίντλερ.

Στο πρώτο μισό της δεκαετίας του 1930 η Ζόφια Στριγένσκα ήταν ξεχασμένη καλλιτέχνης και δεν ήθελε να αναζητήσει αναγνώριση. Χρειαζόταν απεγνωσμένα χρήματα, καθώς είχε πουλήσει λίγους πίνακες. Μόνο το 1938 έλαβε πολλές παραγγελίες από το πολωνικό Υπουργείο Εξωτερικών, συμπεριλαμβανομένης μιας για ένα κιλίμι για τον Αυτοκράτορα της Ιαπωνίας Χιροχίτο. Συμμετείχε στην εσωτερική διακόσμηση των πολωνικών επιβατηγών πλοίων «Batory» και «Pilsudski» και στην εσωτερική διακόσμηση των καφετεριών E. Wedel. Οι άνθρωποι άρχισαν να αγοράζουν ξανά τα έργα της με σλαβικά και ιστορικά θέματα.

Πέρασε το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στην Κρακοβία. Το 1943 ανακάλυψε ότι είχε σύφιλη, η οποία επηρέασε τα μάτια της, ώστε κατά καιρούς να μην μπορούσε να ζωγραφίσει. Στις αρχές του 1945 οι Ρώσοι εισήλθαν στην πόλη, θεσπίζοντας ένα κομμουνιστικό καθεστώς. Η Ζόφια Στριγένσκα αποφάσισε να φύγει από την Πολωνία και ενώθηκε με τα παιδιά της στη Γενεύη. Μετά από πολλά χρόνια στο Παρίσι, εγκαταστάθηκε στη Γενεύη, όπου ζούσαν η κόρη και οι γιοι της. Προσπάθησε να πάει στις ΗΠΑ, ζητώντας βοήθεια από το Ίδρυμα Κοστσιούσκο. Ωστόσο, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος την απέρριψε και συνέχισε να ζει πολύ σεμνά στη Γενεύη, με τη βοήθεια των παιδιών της. Έμεινε συναισθηματικά συνδεδεμένη με την Πολωνία και τον πολωνικό πολιτισμό και η Ελβετία παρέμεινε ξένη χώρα γι΄ αυτήν. Πέθανε το 1976 στη Γενεύη και θάφτηκε στο τοπικό νεκροταφείο του Σένε-Μπουρ.

Η πριγκίπισσα της πολωνικής τέχνης 

Ο Μιετσίσουαφ Γκριντζέσκι της έδωσε το ψευδώνυμο «η αυτού εξοχότης, η πριγκίπισσα της πολωνικής τέχνης» στο Wiadomości Literackie. Το 1930, η κυβέρνηση της έδωσε το υψηλότερο βραβείο, το Τάγμα της Αναγέννησης της Πολωνίας. Το 1936, η Πολωνική Ακαδημία Λογοτεχνίας της απένειμε το Χρυσό Ακαδημαϊκό Στεφάνι για τη συμβολή της στην πολωνική τέχνη γενικότερα.

Μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αρνήθηκε να ενταχθεί στην κομμουνιστική Ένωση Πολωνών Συγγραφέων. Επομένως, η επίσημη πολιτική ήταν να την αγνοήσει ως καλλιτέχνη και να την αποκαλέσει συστηματικά ασήμαντη. Ωστόσο, η κυβέρνηση αναπαρήγαγε ευρέως την τέχνη της χωρίς να πληρώνει τα δικαιώματά της. Δεν διαμαρτυρήθηκε για το χαμένο εισόδημα, αλλά αποδοκίμασε τη χαμηλή ποιότητα των αναπαραγωγών.

Το 1974, το Ίδρυμα Άλφρεντ Γιουζικόφσκι με έδρα τις ΗΠΑ της έδωσε ένα βραβείο. Μόνο το 1989 αποκαταστάθηκε στην Πολωνία και αναγνωρίστηκε ξανά ως μεγάλη Πολωνή καλλιτέχνιδα. Το 1991, η Μάρια Γκρόνσκα παρουσίασε το έργο της σε μονογραφία.

Το 2008, το Εθνικό Μουσείο της Κρακοβίας διοργάνωσε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου της Ζόφια Στριγένσκα.

Το 2009, η έκθεση επισκέφθηκε το Εθνικό Μουσείο του Πόζναν και το Εθνικό Μουσείο της Βαρσοβία. Η έκθεση συνοδεύτηκε από έναν πλούσιο εικονογραφημένο κατάλογο και βιβλιογραφία, που εκδόθηκε από τον Σβιατόσουαφ Λεναρτόβιτς, επιμελητή της έκθεσης.

Το 2011, η Ζόφια Στριγένσκα ήταν το θέμα ενός αναμνηστικού νομίσματος των 2 ζλότι.