Ένας στους τρεις εφήβους στην Ελλάδα έχει εντάξει την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) στην καθημερινότητά του, σύμφωνα με την πανευρωπαϊκή έρευνα “Future Report” της Google και της Livity. Το ποσοστό των 27% ξεπερνά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (23%) και αποκαλύπτει την ταχύτητα με την οποία η νέα γενιά υιοθετεί εργαλεία που μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν καινοτόμα και εξεζητημένα.
Από τις σχολικές εργασίες και τις μεταφράσεις μέχρι τη δημιουργία εικόνων, οι Έλληνες έφηβοι αξιοποιούν το AI ως «βοηθό μάθησης», χωρίς όμως να παύουν να διατηρούν κριτική στάση απέναντι στο ψηφιακό περιβάλλον. Η καθημερινή χρήση AI από το 27% των εφήβων τοποθετεί την Ελλάδα πάνω από τον μέσο όρο της Ευρώπης.
Το YouTube και το AI μετατρέπονται σε βασικά εργαλεία μάθησης – Τα ευρήματα της έρευνας “Future Report” της Google και του Livity
Οι μαθητές το χρησιμοποιούν κυρίως για έρευνα, ορθογραφικό έλεγχο, μεταφράσεις και εργασίες, ενώ το 71% δηλώνει ότι το AI τους βοηθά να αναπτύξουν νέες ιδέες. Παράλληλα, το 53% το αξιοποιεί για τη συγγραφή ιστοριών ή ποιημάτων και το 49% για καλλιτεχνικές δημιουργίες.
Ωστόσο, το 33% των σχολείων στη χώρα εξακολουθεί να απαγορεύει πλήρως τη χρήση του – ένα ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 25%.
YouTube: Ο «δάσκαλος» της νέας γενιάς
Στο μεταξύ, το YouTube αναδεικνύεται στον βασικό σύμμαχο μάθησης. Το 74% των Ελλήνων εφήβων δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί για σχολικά θέματα, ενώ το 69% για να ανακαλύψει νέες γνώσεις πέρα από την τάξη.
Σε καθημερινή βάση, το 36% στρέφεται στη βιντεομάθηση για να ενισχύσει τη μελέτη του. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το YouTube καταγράφει σαφές προβάδισμα έναντι άλλων μέσων, όπως το TikTok ή το Instagram, στοιχείο που επιβεβαιώνεται και από γονείς και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι το θεωρούν την πιο αξιόπιστη πλατφόρμα μάθησης.
Κριτική σκέψη και ανάγκη για στήριξη
Παρά την ευρεία χρήση, η πλειονότητα των εφήβων δεν αντιμετωπίζει άκριτα το ψηφιακό περιεχόμενο. Το 92% δηλώνει ότι ελέγχει πηγές και ημερομηνίες, ενώ μόλις το 8% παραδέχεται ότι δεν το κάνει ποτέ. Στην Ελλάδα, το 76% θεωρεί ότι διαχειρίζεται σωστά τον χρόνο του στο διαδίκτυο, αν και φαινόμενα, όπως το FOMO (Fear of Missing Out) επηρεάζουν την καθημερινότητα.
Σημαντικό ρόλο εξακολουθούν να παίζουν οι γονείς: το 36% των εφήβων τους θεωρεί την πιο αξιόπιστη πηγή στήριξης για θέματα ψηφιακής ασφάλειας. Ωστόσο, 2 στους 5 (40%) δηλώνουν ότι δεν έχουν δεχθεί ποτέ καμία μορφή παρακολούθησης ή καθοδήγησης για τη διαδικτυακή τους δραστηριότητα.
Συνολικά, η έρευνα καταγράφει μια γενιά, που δεν επιδιώκει να αποκοπεί από την τεχνολογία, αλλά να τη χρησιμοποιήσει με επίγνωση. Το 61% των εφήβων πιστεύει ότι η τεχνολογία μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία ενός καλύτερου μέλλοντος, ενώ ζητούν από σχολεία και γονείς καθοδήγηση, σαφείς κανόνες και θεσμικό πλαίσιο, που θα τους επιτρέψει να αξιοποιήσουν τις ψηφιακές δυνατότητες με ασφάλεια.