Κάνει η Τεχνητή Νοημοσύνη τεμπέληδες τους μαθητές; Ο Μαρκ Κιούμπαν έχει την απάντηση
-
-
- 11/11/2025, 18:46
- SHARE
epa11199308 US billionaire Mark Cuban walks outside the West Wing following meetings at the White House in Washington, DC, USA, 04 March 2024. EPA/MICHAEL REYNOLDS Photo: Φωτ. Προσωπικού Αρχείου
Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί φοβούνται ότι η τεχνητή νοημοσύνη υπονομεύει την κριτική σκέψη στις νέες γενιές. Ο Mark Cuban, όμως, υποστηρίζει ότι μπορεί να συμβεί ακριβώς το αντίθετο – και να διαμορφωθούν καλύτεροι μελλοντικοί ηγέτες, αρκεί η τεχνολογία να χρησιμοποιείται με γνώση και επίγνωση.
Οι δάσκαλοι ανησυχούν για την έξαρση της τεχνητής νοημοσύνης και προειδοποιούν ότι μπορεί να δημιουργήσει «τεμπέληδες» μαθητές που δεν θα σκέφτονται και θα βασίζονται σε αλγόριθμους αντί για τη δική τους κρίση. Ο δισεκατομμυριούχος επενδυτής και γνωστός κριτής του Shark Tank, Μαρκ Κιούμπαν όμως έχει διαφορετική άποψη. Θεωρεί ότι εφόσον αξιοποιοηθεί σωστά, η AI μπορεί να ενισχύσει την κριτική σκέψη και να καλλιεργήσει ηγετικές δεξιότητες.
Σε συνέντευξή του στο CNBC δήλωσε ότι «τα παιδιά που μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σωστά την τεχνητή νοημοσύνη θα είναι τα καλύτερα προετοιμασμένα για να ηγηθούν» στο μέλλον. Όπως είπε, οι μαθητές που συνεργάζονται με την τεχνολογία, αντί να βασίζονται τυφλά σε αυτήν, αναπτύσσουν την ικανότητα να κάνουν τις σωστές ερωτήσεις και να αξιολογούν τα αποτελέσματα με κριτική σκέψη.
Πώς η μάθηση γίνεται υπερβολικά εύκολη
Η εικόνα αυτή απέχει σημαντικά από την ανάλυση των περισσότερων εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με έρευνα της Samsung «Solve for Tomorrow», που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 88% των εκπαιδευτικών θεωρεί ότι η AI θα παίξει καθοριστικό ρόλο στο μέλλον των μαθητών, αλλά το 81% ανησυχεί πως η υπερβολική εξάρτηση από αυτήν αποδυναμώνει τις δεξιότητες κρίσης και ανάλυσης.
Την ανησυχία αυτή ενισχύουν και πρόσφατες μελέτες, όπως εκείνη του Oxford University Press, που διαπίστωσε ότι η τεχνητή νοημοσύνη δημιουργεί μια γενιά «πιο γρήγορων αλλά πιο επιφανειακών» στοχαστών. Οκτώ στους δέκα έφηβους χρησιμοποιούν εργαλεία AI για να ολοκληρώσουν σχολικές εργασίες – πολλοί για να «σκεφτούν πιο γρήγορα» ή να «λύσουν δύσκολες ερωτήσεις» – αλλά αρκετοί παραδέχονται ότι η διαδικασία της μάθησης «γίνεται υπερβολικά εύκολη».
Ακαδημαϊκοί όπως η Anitia Lubbe από το North-West University της Νότιας Αφρικής και η Kimberley Hardcastle από το Northumbria University προειδοποιούν, ότι τα πανεπιστήμια εστιάζουν περισσότερο στην «αστυνόμευση» της χρήσης AI παρά στην εκπαίδευση των φοιτητών για το πώς να τη χρησιμοποιούν κριτικά. Η Hardcastle επισημαίνει μάλιστα τον κίνδυνο «ατροφίας της γνωστικής επαγρύπνησης» – της ικανότητας ανεξάρτητης κρίσης και επαλήθευσης των πληροφοριών.
Εργαλείο ή απειλή;
Ο Κιούμπαν, ωστόσο, βλέπει την AI ως το νέο είδος «γραμματισμού» που πρέπει να κατακτήσουν οι νέοι. Μέσω συνεργασίας με την επιχειρηματία Emma Grede και το πρόγραμμα «Solve for Tomorrow» της Samsung, υποστηρίζει δράσεις που προσφέρουν χρηματοδότηση και εκπαίδευση για την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στα αμερικανικά σχολεία.
Όπως είπε σε πρόσφατο podcast, «δεν υπάρχει τίποτα αυτονόητο στον τρόπο με τον οποίο μια εταιρεία ενσωματώνει την τεχνητή νοημοσύνη· γι’ αυτό και όσοι κατανοήσουν αυτή τη διαδικασία θα έχουν δουλειές παντού».
Παρά την αισιοδοξία του Κιούμπαν, πολλοί ακαδημαϊκοί εξακολουθούν να προειδοποιούν ότι η εκπαίδευση βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι. Άλλοι βλέπουν στην τεχνητή νοημοσύνη το επόμενο μεγάλο εργαλείο μάθησης – και άλλοι μία απειλή για την ίδια την ανθρώπινη σκέψη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ:
- Το «στοίχημα του αιώνα» στην τεχνητή νοημοσύνη: Ποιος θα πληρώσει τα 1,5 τρισ. δολάρια για νέα data centers;
- Business Monitor: Η Dell χαρτογραφεί το ψηφιακό μέλλον της Ελλάδας
- Πώς ο Σαμ Άλτμαν φιλοδοξεί να κάνει την OpenAI «εταιρεία για τα πάντα»