Η Facebook Inc. είχε αναρίθμητες καταστροφές το 2017, αλλά οικονομικά πήρε φωτιά με θετικό τρόπο. Τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 47% κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2017. Δημιούργησε αξιοσημείωτα λειτουργικά κέρδη 46 δισεκατομμυρίων για κάθε δολάριο εσόδων και η τιμή των μετοχών ανέβηκε περισσότερο από 50 τοις εκατό.
Το Facebook είναι ο καλύτερος συνδυασμός γρήγορης αύξησης των πωλήσεων, κερδών, μεγάλου μεριδίου αγοράς σε μια πολύτιμη κατηγορία και πιθανής μελλοντικής ανάπτυξη σε νέους τομείς στο διαδίκτυο. Αλλά η επιχείρηση του Facebook είναι επίσης εν μέσω σημαντικών αλλαγών και είναι εύκολο να φανταστεί κανείς ότι οι μεγάλες ευκαιρίες της εταιρείας ενδέχεται να γίνουν επιβαρύνσεις.
Τα τελευταία πέντε χρόνια, η τιμή των μετοχών του Facebook έχει ανέβει περισσότερο από τις μετοχές άλλων τεχνολογικών γιγάντων των ΗΠΑ. Οι αυξήσεις των τιμών των μετοχών από το τέλος του 2012:
Ένα παράδειγμα προοπτικών και κινδύνου είναι μια μεταβαλλόμενη πηγή ανάπτυξης του Facebook. Σε προηγούμενα χρόνια, οι αυξήσεις εσόδων προήλθαν κυρίως από τον αυξανόμενο αριθμό διαφημίσεων που εμφανίζονται στους χρήστες που επισκέπτονται το Facebook. Ο επικεφαλής οικονομικών της εταιρείας δήλωσε πρόσφατα ότι ο όγκος διαφημίσεων καθίσταται όλο και λιγότερο σημαντικός και ότι η αύξηση των εσόδων θα «οδηγούταν όλο και περισσότερο» από την ικανότητα της εταιρείας να εξάγει υψηλότερες τιμές για τις διαφημίσεις που πωλεί.
Αυτό συμβαίνει ήδη. Ο αριθμός των διαφημίσεων στο Facebook αυξήθηκε κατά 10% το τρίτο τρίμηνο από το προηγούμενο έτος, ενώ οι τιμές αυξήθηκαν 35%. Ήταν το δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο στο οποίο οι τιμές των διαφημίσεων αυξήθηκαν γρηγορότερα από τον αριθμό.
Η αύξηση του αριθμού των διαφημίσεων στο Facebook ήταν μια μεγάλη πηγή αύξησης των εσόδων της εταιρείας. Τώρα οι τιμές των διαφημίσεων γίνονται όλο και σημαντικότερος παράγοντας.
Οι αυξανόμενες τιμές διαφήμισης υποδεικνύουν τη ζήτηση από εταιρείες που χρειάζονται το Facebook για να τους βοηθήσουν να πουλήσουν αναψυκτικά ή παράξενα δώρα και θα μπορούσαν να βοηθήσουν το Facebook να αναπτυχθεί για τα επόμενα χρόνια. Το πιστεύαμε αυτό πριν από ένα χρόνο, αλλά τώρα δεν είναι τόσο βέβαιο.
Όταν ισχυρές εταιρείες στηρίζονται στις αυξήσεις των τιμών για να συνεχίσουν να αναπτύσσονται, η συμπεριφορά αυτή συνήθως υποδεικνύει ότι εξαντλούνται οι δυνατότητες φυσικής ανάπτυξης. Αυτά τα είδη των εταιρειών δεν αξίζουν πλούσιες αποτιμήσεις μετοχών διαδικτύου. Επίσης, αν οι τιμές γίνουν αρκετά υψηλές, μπορεί να ξεπεράσουν την ευρεία βάση διαφημιστών του Facebook, η οποία ήταν ένα από τα δυνατά του πλεονεκτήματα.
Ο όγκος των διαφημίσεων του Facebook αυξάνεται με βραδύτερο ρυθμό για μερικούς βασικούς λόγους. Πρώτον, η εταιρεία πήρε μια συνειδητή απόφαση να επιβραδύνει την αύξηση του αριθμού των διαφημίσεων που τροφοδοτούνται στη ροή ειδήσεών της. Είναι μια λογικοί αυτοσυγκράτηση για να εξασφαλιστεί ότι οι φίλοι του Facebook δεν θα συγκλονιστούν από πάρα πολλές διαφημίσεις.
Και δεύτερον, η εταιρεία έχει πει ότι ο αριθμός των διαφημιστικών χώρων θα μειωθεί καθώς το Facebook δίνει προτεραιότητα στα βίντεο στο διαδίκτυο. Υπάρχουν λιγότερες ευκαιρίες για διαφημίσεις αν κάποιος περάσει πέντε λεπτά βλέποντας ένα μόνο βίντεο στο Facebook απ ‘ό, τι εάν περάσει πέντε λεπτά περιήγησης σε μια ροή μηνυμάτων.
Ο ταχύς ρυθμός αύξησης των εσόδων του Facebook αναμένεται να επιβραδυνθεί φέτος
Αν η προσφορά διαφημιστικών χώρων από το Facebook αυξάνεται με βραδύτερο ρυθμό από τη ζήτηση από τους διαφημιζόμενους, οι τιμές ανεβαίνουν. Αυτό είναι θεωρητικά καλό για το Facebook. Το Facebook επίσης λέει ότι βελτιώνεται ο εντοπισμός, για παράδειγμα, νεαρών ανδρών που μπορούν να αγοράσουν σπρέι σώματος Axe και ότι η αποτελεσματικότερη στόχευση ωθεί το πραγματικό κόστος των διαφημίσεων, ενώ οι διαφημιστές εξακολουθούν να αισθάνονται ότι παίρνουν περισσότερη αξία για τα χρήματά τους. Οι τιμές για τις διαφημίσεις Facebook επίσης τείνουν να είναι λιγότερο δαπανηρές από πολλές άλλες επιλογές διαφήμισης στο Διαδίκτυο.
Αυτό είναι ως επί το πλείστον ένα υγιές σημάδι για το Facebook, αλλά υπάρχουν και λόγοι ανησυχίας. Εάν η Coca-Cola δυσκολεύεται να πουλήσει περισσότερα αναψυκτικά και αυξάνει τις τιμές σε κάθε κουτί, αυτό θεωρείται συνήθως αρνητικό. Ο αναλυτής του Internet και των μέσων μαζικής ενημέρωσης Μάικλ Νέιθανσον έγραψε πρόσφατα ότι οι εταιρείες με χρόνια αυξήσεων όγκου μπροστά τους τείνουν να έχουν πλουσιότερες αποτιμήσεις από εκείνες που βασίζονται σε υψηλότερες τιμές για να δημιουργήσουν μελλοντική ανάπτυξη.
Το πολλαπλάσιο των μετοχών του Facebook δεν είναι υπερβολικό με 16 φορές εκτιμώμενα κέρδη το επόμενο έτος πριν από τους τόκους, τους φόρους, τις υποτιμήσεις και τις αποσβέσεις. Αλλά οι επενδυτές πληρώνουν πολύ περισσότερο για μια μετοχή του Facebook από ό, τι για τη μητρική εταιρεία της Google, Alphabet Inc. και τη Microsoft Corp. Εάν το Facebook γίνεται λιγότερο μια μηχανή φυσικής ανάπτυξης, το ασφάλιστρο αποτίμησης είναι πιο δύσκολο να δικαιολογηθεί.
Το μεταβαλλόμενο ισοζύγιο των τιμών και του όγκου των διαφημίσεων του Facebook είναι μόνο ένα από τα σημαντικότερα ταρακουνήματα που έχουν κάνει τους επενδυτές αβέβαιους αν πρέπει να αισθανθούν αισιοδοξία ή ανησυχία για το Facebook. Η εταιρεία έχει προειδοποιήσει ότι ο ρυθμός αύξησης των εσόδων της θα συνεχίσει να επιβραδύνεται, στοιχηματίζει σε μια αβέβαιη στρατηγική διαδικτυακού βίντεο, οι αυξήσεις των δαπανών πιθανόν να πιέσουν τα περιθώρια κέρδους, ο κανονιστικός και πολιτικός έλεγχος εντείνεται και οι εφαρμογές μηνυμάτων του Facebook και οι επιχειρήσεις εικονικής πραγματικότητας δε βγάζουν ακόμη πολλά χρήματα.
Το Facebook ήταν η μεγαλύτερη ιστορία επιτυχίας της τεχνολογικής βιομηχανίας τα τελευταία πέντε χρόνια. Αλλά η εξάρτηση από τις υψηλότερες τιμές είναι μόνο ένα σημάδι μεταξύ πολλών ότι μπορεί να δυσκολευτεί να επαναλάβει την επιτυχία του.