Αυτοί είναι οι μεγαλύτεροι διαδικτυακοί κίνδυνοι για τα παιδιά

Related

Ο επικεφαλής σχεδιασμού της Apple στη Meta

Η είδηση ήρθε ξαφνικά αλλά δεν μας εκπλήσσει τελείως. Ο Alan Dye, αντιπρόεδρος σχεδιασμού ανθρώπινων διεπαφών στην Apple, θα συνεχίσει την καριέρα του στη Meta, σύμφωνα με το Bloomberg. Ο Dye είχε καθοριστικό ρόλο στο πώς δείχνουν και λειτουργούν τα προϊόντα της Apple από τότε που ο Jony Ive έφυγε το 2019, και τώρα θα

Bain & Company: Νέα φάση στρατηγικής ανάπτυξης για τα Data Centers στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Αναδεικνύεται μια πιο πειθαρχημένη και στοχευμένη ανάπτυξη των Data Centers, με έμφαση στην ενεργειακή αποδοτικότητα, γεωγραφική διαφοροποίηση και τον τοπικό έλεγχο δεδομένων. Η παγκόσμια ζήτηση για χωρητικότητα Data Centers αναμένεται να διπλασιαστεί έως το 2030, φτάνοντας τα 163 GW, με κρίσιμο περιοριστικό παράγοντα την ενεργειακή διαθεσιμότητα. Η Ευρώπη επιταχύνει την ανάπτυξη Data Centers, με στρατηγική

OnePlus Ace 6T: Κυκλοφόρησε στην Κίνα

Η OnePlus μόλις κυκλοφόρησε το Ace 6T στην Κίνα, μετά από εβδομάδες teasers. Το κινητό γίνεται το πρώτο στον κόσμο που φοράει το νεότερο Snapdragon 8 Gen 5, ένα chipset που υπόσχεται κορυφαίες επιδόσεις σε παιχνίδια και multitasking. Σύντομα θα το δούμε και διεθνώς με το όνομα OnePlus 15R. Η οθόνη του Ace 6T είναι

Βusiness Monitor: Η νεότερη γυναίκα CEO στην κυβερνοασφάλεια στην Ελλάδα και η πρόκληση του Agentic AI 

FORTUNE GREECE 06/12/2025, 13:47 SHARE Πρώτη προβολή σήμερα στις 19.00 στο One Channel: Στο στούντιο της εκπομπής η Kατερίνα Τασιοπούλου, ιδρύτρια και CEO της εταιρείας κυβερνοασφάλειας ThreatScene, και μέλος της λίστας 40under40 του Fortune Greece. Επίσης μαζί μας ο Σπύρος Σακελλαρίου, Group AI & Data Analytics Director της AUSTRIACARD HOLDINGS.   Βusiness Monitor με τον Τάσο Ζάχο:

Τεχνητή Νοημοσύνη: Μοχλός επανεκκίνησης της ευρωπαϊκής παραγωγικότητας

Η πλήρης αξιοποίηση των δυνατοτήτων της προϋποθέτει τολμηρές μεταρρυθμίσεις, ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς και ένα ισορροπημένο ρυθμιστικό πλαίσιο, όπως επισημαίνουν ΔΝΤ, ΟΟΣΑ και ΕΚΤ. Η παραγωγικότητα στην Ε.Ε. έχει βυθιστεί στο 0,3% την τελευταία πενταετία, καθιστώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη κρίσιμο εργαλείο για την ανάκαμψη της οικονομίας και των μισθών. Το ΔΝΤ και η Κριστίν Λαγκάρντ

Η Samsung σπάει ρεκόρ στις πωλήσεις των foldables

Αν έχεις παρακολουθήσει έστω και λίγο την αγορά των κινητών, ξέρεις ότι τα foldables δεν αποτελούν πια μια περίεργη ιδέα. Ο κόσμος τα βλέπει, τα πιάνει, τα δοκιμάζει και τελικά τα αγοράζει περισσότερο από ποτέ. Το τρίτο τρίμηνο του 2025 το απέδειξε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, αφού οι παγκόσμιες αποστολές τέτοιων συσκευών ανέβηκαν κατά

Digital Omnibus: Η νέα πρωτοβουλία της ΕΕ για την απλούστευση του ψηφιακού πλαισίου και ο ρόλος της Ελλάδας

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, τονίζει την ανάγκη ισορροπίας μεταξύ καινοτομίας και ασφάλειας δικαίου για την ενίσχυση των ελληνικών και ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Η ψηφιακή εποχή δεν είναι απλώς μια τάση — είναι μια επανάσταση που αλλάζει ριζικά την οικονομία και την κοινωνία. Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε στις 19 Νοεμβρίου 2025 την

Μιχάλης Μπλέτσας στο Euronews: Ο ρόλος της Ελλάδας στον «ψηφιακό πόλεμο» Δύσης-Ανατολής

FORTUNE GREECE 06/12/2025, 11:20 SHARE Ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο συνέδριο "ygeiamou 2024 - Το Σύστημα Υγείας και οι Προκλήσεις του Μέλλοντος", που συνδιοργανώθηκε από το ygeiamou.gr και το "Πρώτο Θέμα", στο Ωδείο Αθηνών, Τετάρτη 15 Μαΐου 2024. (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI) Photo: AFP Πώς η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας τη φέρνει στην πρώτη γραμμή των

Ριφιφί: Πόσο βαθιά χρειάζεται να σκάψεις για να χτυπήσεις το σύστημα;

Έτερος Εγώ, 17 Κλωστές και τώρα Ριφιφί… Εάν υπήρχε κάποιος όρος που να μπορούσε να προσδιορίσει το σύμπαν του Σωτήρη Τσαφούλια, ίσως το μάλλον αδόκιμο (και λίγο marvel-based): «Tsafouliaverse» να ταίριαζε γάντι. Αναμφίβολα, ρίχνοντας μια πιο προσεκτική ματιά στις εξαιρετικά πετυχημένες δουλειές του γνωστού σκηνοθέτη, μπορούμε εύκολα να ανιχνεύσουμε διακριτές κοινές συνιστάμενες… Ήρωες καθημερινοί που

Μάτια και τεχνητή νοημοσύνη: Πώς οι επιστήμονες εντοπίζουν Alzheimer και καρδιοπάθειες νωρίτερα από ποτέ

Μια σειρά από πρόσφατες μελέτες αποκαλύπτει ότι οι επιστήμονες μπορούν πλέον να εκτιμήσουν τον κίνδυνο για Alzheimer και καρδιαγγειακά νοσήματα μέσω της ανάλυσης εικόνων του αμφιβληστροειδή. Η τεχνική αυτή αξιοποιεί αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης (AI) που ανιχνεύουν λεπτές αλλαγές στα αγγεία και τους ιστούς του ματιού, οι οποίες συχνά προηγούνται των πρώτων συμπτωμάτων των ασθενειών. Η

Ο «νονός» της AI, Τζέφρι Χίντον προβλέπει νίκη της Google στο ράλι της Τεχνητής Νοημοσύνης

FORTUNE GREECE 05/12/2025, 21:31 SHARE Nobel Prize in Physics 2024 laureate and British-Canadian computer scientist and cognitive psychologist Geoffrey Hinton delivers his Nobel Prize lecture in Aula Magna, Stockholm University, Sweden, on December 8, 2024. (Photo by Pontus LUNDAHL / TT NEWS AGENCY / AFP) / Sweden OUT / “The erroneous mention[s] appearing in the

Share

Προκλήσεις και λύσεις σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΚΜΟΠ

Την επείγουσα ανάγκη για προστασία των παιδιών από τους κινδύνους του διαδικτύου, δείχνει η έρευνα που παρουσίασε πρόσφατα το Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας (ΚΜΟΠ). Η έρευνα, πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή 251 παιδιών, φέρνοντας στο φως ανησυχητικά δεδομένα και προκλήσεις για την προστασία και ευημερία των παιδιών. «Με βάση τα στοιχεία της πρόσφατης έρευνάς μας, φαίνεται ότι οι γονείς χρειάζεται να εστιάσουν στην ανοιχτή επικοινωνία», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Mαρία Έλλη Δουφεξή Καπλάνη, ερευνήτρια του ΚΜΟΠ. Όπως τονίζει η κ. Δουφεξή Καπλάνη, οι γονείς θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον όπου τα παιδιά θα αισθάνονται άνετα να συζητούν τις διαδικτυακές τους εμπειρίες, να ενθαρρύνουν τις καθημερινές συζητήσεις για τις ψηφιακές δραστηριότητες και να διαβεβαιώνουν τα παιδιά ότι δεν θα κριθούν ή θα τιμωρηθούν. «Ταυτόχρονα, χρειάζονται όρια και παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των παιδιών, ενημέρωση για τους μηχανισμούς αναφοράς, καθώς και εκπαίδευση σχετικά με τους διαδικτυακούς κινδύνους», επισημαίνει ακόμα η ερευνήτρια του ΚΜΟΠ.

Αυξημένη αυτονομία, μεγαλύτεροι κίνδυνοι

Το 76,6% των παιδιών σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω δικής του συσκευής, γεγονός που προσφέρει μεγαλύτερη αυτονομία και αυξάνει την έκθεση σε διαδικτυακούς κινδύνους. Περίπου 8 στα 10 παιδιά παίζουν καθημερινά διαδικτυακά παιχνίδια, ενώ 6 στα 10 παιδιά ασχολούνται καθημερινά με τα social media.

Προσωπικά Δεδομένα και Κίνδυνοι «Grooming»

Περίπου 1 στα 8 παιδιά μοιράζεται φωτογραφίες στις οποίες απεικονίζεται το πρόσωπό του, 1 στα 7 παιδιά μοιράζεται τον αριθμό του τηλεφώνου του, 1 στα 4 τα χόμπι και τα ενδιαφέροντά του ενώ, λίγο περισσότερο από 1 στα 3 παιδιά δηλώνει ηλικία μεγαλύτερη από την πραγματική του.

Αυτή η ανησυχητική τάση καθιστά τα παιδιά ιδιαίτερα ευάλωτα σε κινδύνους από άγνωστα άτομα που μπορεί να προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν αυτές τις πληροφορίες, προκειμένου να εμπλέξουν τα παιδιά σε καταστάσεις grooming. Επιπλέον, η δημοσίευση προσωπικών δεδομένων αυξάνει την πιθανότητα παραβίασης της ιδιωτικότητάς τους, θέτοντάς τα σε κίνδυνο εκμετάλλευσης και άλλων μορφών διαδικτυακής κακοποίησης.

Τα δεδομένα που αφορούν στην επικοινωνία παιδιών με άγνωστα άτομα προκαλούν επίσης προβληματισμό. Περίπου 1 στα 12 παιδιά επικοινώνησε τουλάχιστον με κάποιο άτομο κάτω των 18 ετών που γνώρισε διαδικτυακά και δεν είχε καμία άλλη σχέση με τη ζωή του, ενώ 1 στα 20 επικοινώνησε με άτομο άνω των 18 ετών.

Έκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο:

Το 22,8% των παιδιών δήλωσαν ότι έχουν εκτεθεί τουλάχιστον μία φορά τον τελευταίο χρόνο σε ακατάλληλο για την ηλικία τους περιεχόμενο.

Τα ευρήματα, δείγμα των οποίων παρουσιάστηκε από την πρόεδρο της Εθνικής Στρατηγικής Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας και της Παραβατικότητας Ανηλίκων, Βάσω Αρτινοπούλου, στην εκδήλωση για την Εθνική Στρατηγική Προστασίας των Ανηλίκων από τον Εθισμό στο Διαδίκτυο, υπογραμμίζουν την επιτακτική ανάγκη για συστηματική δράση και εξατομικευμένη προσέγγιση, με σκοπό την εφαρμογή αποτελεσματικών μέτρων για την προστασία των παιδιών στον ψηφιακό κόσμο.

Για να βελτιωθεί η κατάσταση είναι απαραίτητη η «ενσωμάτωση του ψηφιακού γραμματισμού στα σχολικά προγράμματα σπουδών, με στόχο να διδάξουν στα παιδιά την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, την κριτική σκέψη και τον τρόπο εντοπισμού και αντιμετώπισης των διαδικτυακών κινδύνων», τονίζει η κ. Δουφεξή Καπλάνη, συμπληρώνοντας ότι είναι πολύ σημαντική η συνεργασία των γονέων με το σχολείο, ώστε τα παιδιά να λάβουν ολιστική και συνεκτική ενημέρωση, τόσο για τις λειτουργίες, όσο και τους κινδύνους του διαδικτύου. «Οι γονείς θα πρέπει να συνεργάζονται με τα σχολεία για να ενημερώνονται για τα προγράμματα σπουδών ψηφιακής ασφάλειας αλλά και να συμμετέχουν σε εργαστήρια ή σεμινάρια που αφορούν θέματα διαδικτυακής ασφάλειας. Σε συνεργασία, οι δράσεις αυτές μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση της ολοκληρωμένης ενημέρωσης σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο, όπου τα παιδιά θα παίρνουν τα ίδια μηνύματα από τους γονείς και το σχολείο. Τα σχολεία μπορούν, επίσης, να παρέχουν πόρους στους γονείς για να συνοδεύουν και να υποστηρίζουν τις πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης που υλοποιούνται στο σχολείο», υπογραμμίζει η ερευνήτρια του ΚΜΟΠ.

Θεωρεί ακόμα ότι είναι αντιστοίχως σημαντική η ανάπτυξη πρωτοκόλλων αναφοράς και συστημάτων υποστήριξης στα σχολεία, με σαφείς, προσβάσιμους μηχανισμούς αναφοράς για διαδικτυακή κακοποίηση ή ανησυχητικά περιστατικά.

«Μία ακόμη σύσταση αποτελεί η οργάνωση πρωτοβουλιών ομοτίμων.Τα σχολεία και οι κοινοτικές ομάδες θα πρέπει να αναπτύσσουν πρωτοβουλίες υπό την καθοδήγηση ομοτίμων, όπου τα παιδιά θα μπορούν να μοιράζονται εμπειρίες και να μαθαίνουν το ένα από το άλλο σε ένα εποπτευόμενο περιβάλλον. Οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ συνομηλίκων μπορούν να εξομαλύνουν τις συζητήσεις σχετικά με τους διαδικτυακούς κινδύνους και να μειώσουν το στίγμα της αναφοράς ανησυχητικών περιστατικών. Οι μέντορες συνομηλίκων μπορούν να λειτουργήσουν ως σχετικοί οδηγοί, προωθώντας μια προληπτική προσέγγιση της ψηφιακής ασφάλειας», δηλώνει ακόμα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

To πρόγραμμα MINDSET κατά της διαταραχής ηλεκτρονικού παιχνιδιού

Η διαταραχή ηλεκτρονικού παιχνιδιού είναι μία αυτοτελής διαταραχή εθισμού και συμπεριελήφθη στην πρώτη έκδοση του επίσημου καταλόγου όλων των ασθενειών από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) στις 18 Ιουνίου του 2018. Χαρακτηρίζεται από υπερβολική ενασχόληση με τα video games, τα περισσότερα από τα οποία πλέον είναι διαδικτυακά και πλήττει κυρίως παιδιά και νέους. Οδηγεί σε κοινωνική απομόνωση των ατόμων, με συνέπεια την ελλιπή ανάπτυξη δεξιοτήτων και την απουσία συμμετοχής τους στην κοινωνική ζωή.

«Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΚΜΟΠ, περίπου 8 στα 10 παιδιά παίζουν καθημερινά διαδικτυακά παιχνίδια. Το 2018, η Διαταραχή Ηλεκτρονικού Παιχνιδιού (ΔΗλΠ) αναγνωρίστηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) και καταχωρήθηκε στη Διεθνή Ταξινόμηση Νοσημάτων (ICD-11), τονίζοντας τις σοβαρές επιπτώσεις που μπορεί να έχει στην ψυχική, σωματική και κοινωνική υγεία. Για τον λόγο αυτό, είναι κρίσιμο οι γονείς να μπορούν να αναγνωρίζουν έγκαιρα τα σημάδια της ΔηλΠ», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ειρηάννα Δραγώνα, Διαχειρίστρια Ευρωπαϊκών Έργων του ΚΜΟΠ.

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος MINDSET, στο οποίο συμμετέχει το ΚΜΟΠ πραγματοποιήθηκε από τη κοινοπραξία βιβλιογραφική έρευνα στην οποία αναφέρονται κάποιοι βασικοί δείκτες που δυνητικά μπορούν να βοηθήσουν τους γονείς να εντοπίσουν έγκαιρα τη διαταραχή. «Αυτοί περιλαμβάνουν την αλλαγή προτεραιοτήτων, όπου τα βιντεοπαιχνίδια υπερτερούν άλλων σημαντικών δραστηριοτήτων, την κοινωνική απομόνωση, καθώς το παιδί αποφεύγει κοινωνικές επαφές και δραστηριότητες, και την εμφάνιση συμπεριφορικών αλλαγών, όπως εκνευρισμός, συγκρούσεις και απώλεια ενδιαφέροντος για άλλες δραστηριότητες.

Παράλληλα, οι γονείς μπορεί να παρατηρήσουν σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκεφάλους, διαταραχές ύπνου και άλλες ενοχλήσεις, καθώς και παραμέληση της αυτοφροντίδας, που εκδηλώνεται μέσα από κακή διατροφή, έλλειψη προσωπικής υγιεινής ή αδυναμία περιορισμού του χρόνου παιχνιδιού, παρά τις τύψεις που μπορεί να νιώθει το παιδί. Το MINDSET στοχεύει στη δημιουργία εργαλείων και πολιτικών που θα ενισχύσουν την πρόληψη της διαταραχής ηλεκτρονικού παιχνιδιού στους νέους», εξηγεί η κ. Δραγώνα.

Και σε αυτή την περίπτωση, ο ρόλος των γονέων είναι κρίσιμος. Είναι άραγε μία απλη απαγόρευση αποτελεσματική; «Όπως κατέδειξε η έρευνα CSAPE για τη διερεύνηση των στάσεων και των συμπεριφορών στο διαδίκτυο, είναι αναγκαία μια ολιστική προσέγγιση που θα δίνει βάση στην ενημέρωση των παιδιών, εστιάζοντας στα εργαλεία ασφαλείας που μπορούν να αξιοποιήσουν τα παιδιά κατά την πλοήγησή τους στον ψηφιακό κόσμο. Αυτό θα υποστηρίξει τα παιδιά να αξιολογούν κριτικά την αξιοπιστία των διαδικτυακών αλληλεπιδράσεων και πηγών. Η ενημέρωση των παιδιών και η θέσπιση ορίων, κατάλληλων για την ηλικία των παιδιών είναι εξίσου σημαντική. Οι γονείς χρειάζεται να χρησιμοποιούν τον γονικό έλεγχο και να ελέγχουν τακτικά τη διαδικτυακή δραστηριότητα των παιδιών για να διασφαλίζουν την ασφάλεια, σεβόμενοι παράλληλα την ιδιωτικότητά τους. Παράλληλα, ενεργώντας προληπτικά, θα πρέπει να παρέχουν στα παιδιά καθοδήγηση σχετικά με τον εντοπισμό ακατάλληλου περιεχομένου, την κατανόηση των τακτικών διαδικτυακού grooming και την ασφαλή διαχείριση των αιτημάτων φιλίας», τονίζει η Mαρία Έλλη Δουφεξή Καπλάνη.

Ο επικεφαλής σχεδιασμού της Apple στη Meta

Η είδηση ήρθε ξαφνικά αλλά δεν μας εκπλήσσει τελείως. Ο Alan Dye, αντιπρόεδρος σχεδιασμού ανθρώπινων διεπαφών στην Apple, θα συνεχίσει την καριέρα του στη Meta, σύμφωνα με το Bloomberg. Ο Dye είχε καθοριστικό ρόλο στο πώς δείχνουν και λειτουργούν τα προϊόντα της Apple από τότε που ο Jony Ive έφυγε το 2019, και τώρα θα

Στρατηγική ανάλυση 2026: Η μεταμόρφωση της διεθνούς και Ελληνικής αγοράς τηλεπικοινωνιών και τεχνολογίας

Το έτος 2026 αναδύεται ως ένα κρίσιμο χρονικό ορόσημο για την παγκόσμια βιομηχανία Τεχνολογίας, Μέσων και Τηλεπικοινωνιών (TMT), σηματοδοτώντας τη μετάβαση από τον πειραματισμό...