Αναχρονιστικά σεξιστικοί και ρατσιστικοί οι αλγόριθμοι του Facebook

Related

Τεχνολογική επανάσταση στη βιομηχανία του θεάματος; Η AI φέρνει δισεκατομμύρια επενδύσεις

FORTUNE GREECE 07/07/2025, 20:30 SHARE Ενώ οι μεγάλοι παίκτες του Χόλιγουντ επιτίθενται νομικά στην AI, στο παρασκήνιο τη χρησιμοποιούν για να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο που γίνονται οι ταινίες, πιο φθηνά, πιο γρήγορα, πιο στοχευμένα.           Οι γίγαντες του Χόλιγουντ αντιδρούν απέναντι στην εισβολή της τεχνητής νοημοσύνης. Η Disney και η Universal

Ποιους οικονομικούς όρους αναζητά περισσότερο ο κόσμος στο ChatGPT;

ΜΑΡΙΑ ΑΚΡΙΒΟΥ 07/07/2025, 18:11 SHARE Η τεχνητή νοημοσύνη έρχεται να δώσει απαντήσεις και συμβουλές στις οικονομικές μας απορίες. Η έλευση του ChatGPT στη ζωή μας, θα έλεγε κανείς, ότι έχει δώσει τη δυνατότητα σε κάθε χρήστη να έχει δίπλα του, ανά πάσα ώρα και στιγμή, έναν προσωπικό βοηθό, ικανό να του λύσει οποιαδήποτε απορία σε

Apple: Προσφεύγει στο δικαστήριο για το πρόστιμο της ΕΕ

FORTUNE GREECE 07/07/2025, 15:41 SHARE Ποινή «άνευ προηγουμένου» χαρακτηρίζει η Apple το πρόστιμο που επέβαλε στην εταιρεία η ΕΕ, για το App Storea Η Apple άσκησε έφεση κατά του προστίμου ύψους 500 εκατ. ευρώ που της επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση, χαρακτηρίζοντας την ποινή «άνευ προηγουμένου» και τις αλλαγές που απαιτούσε η ρυθμιστική αρχή στο App

Έγκριση από το ΕΣΡ για το Cosmote Sport Start – Τυπολογίες – όλα γύρω από τα media

Οι Τυπολογίες ξεκίνησαν στις 3 Οκτωβρίου 1993 στην εφημερίδα «Το Παρόν». Επί 32 χρόνια καταγράφουν την επικαιρότητα τα όσα συμβαίνουν στα ελληνικά ΜΜΕ με 3 διαφορετικούς τρόπους. Με την έντυπη έκδοση της Κυριακής στην εφημερίδα «ΤΟ ΠΑΡΟΝ», την ηλεκτρονική έκδοση στο www.typologies.gr και την παρουσία στο twitter (@typologies), και στη σελίδα μας στο Facebook ΕΠΩΝΥΜΙΑ

Μια συζήτηση με έναν «ηθικό χάκερ»: Αυτό είναι το πραγματικό προφίλ των ψηφιακών εγκληματιών

Το Fortune Greece συνάντησε τον Clément Domingo, έναν από τους ελάχιστους ανθρώπους ο οποίος «ζει» μέσα στο Σκοτεινό Διαδίκτυο και γνωρίζει με κάθε λεπτομέρεια πώς είναι αυτός ο άγνωστος κόσμος που αποτελεί φιλικό πεδίο δράσης για κυβερνοεγκληματίες. Αποστολή στη Μαδρίτη Ξυπνά το πρωί. Φιλά τα παιδιά του πριν το σχολείο. Πάει στη δουλειά του. Επιστρέφει

Το μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου των τηλεπικοινωνιών; Η αποτυχία αξιοποίησης του 5G

Καθώς η χορωδία χιλιάδων εταιρειών που επαινούν τα τελευταία...

Θα παντρευόσουν ένα ρομπότ; Το 80% της Gen Z λέει «ναι»

FORTUNE GREECE 05/07/2025, 19:00 SHARE Η νέα γενιά στρέφεται σε ψηφιακούς συντρόφους, με 8 στους 10 Gen Z να δηλώνουν πως θα έκαναν σχέση – ακόμη και γάμο – με τεχνητή νοημοσύνη. Το 80% των εκπροσώπων της Generation Z δηλώνει πως θα παντρευόταν μια τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας chatbots Joi AI. Επιπλέον

Μακριά από τα κινητά πιο κοντά στη μάθηση – Τι δείχνει νέα έρευνα σε 317 σχολεία

Νέα μελέτη δείχνει ότι η απαγόρευση κινητών τηλεφώνων στα...

Magenta Moments: Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης της COSMOTE TELEKOM

Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης Magenta Moments φέρνει σε όλους τους πελάτες της η COSMOTE TELEKOM .   Το Magenta Moments , που αναβαθμίζει το COSMOTE DEALS FOR YOU, φέρνει έναν νέο κόσμο προνομίων & εμπειριών , γεμάτο δώρα, διαγωνισμούς και αποκλειστικές προσφορές από ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, σε

Η Meta στηρίζει την Ελλάδα – Πράσινο φως για ενιαία ψηφιακή ηλικία ενηλικίωσης

Η Meta, μητρική των Facebook και Instagram, δηλώνει επίσημα τη στήριξή της στην ελληνική πρόταση για καθιέρωση ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.           Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της

Η Meta υπέρ του ελληνικού σχεδίου για την καθιέρωση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης

Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της ανακοίνωσε ότι στηρίζει αυτές τις προτάσεις. Στο non-paper που παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, για την προστασία των ανηλίκων από τον εθισμό στο διαδίκτυο, το

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα Newsroom ακρόαση άρθρου ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ Όλοι οι δικαιούχοι συνδρομητές ενημερώνονται για την ενεργοποίηση των δωρεάν πακέτων μέσω γραπτών μηνυμάτων (SMS) Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές της στα Σπάτα και τη Ραφήνα του Νομού Αττικής και στην Ιεράπετρα του Λασιθίου Κρήτης

Η Apple κάνει εκατομμυριούχο όποιον «σπάσει» το iPhone σου

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 18:45 SHARE epa11615092 A customer checks the new iPhone 16 model before buying at an Apple Store in Bangkok, Thailand, 20 September 2024. According to Apple Inc, the new iPhone 16 features Apple Intelligence - the new platform for artificial intelligence (AI) capability, larger display sizes, new creative capabilities as well as

Νέα πιστοποίηση ISO για το Cosmote eValue

Η Cosmote eValue, μέλος του ομίλου ΟΤΕ, είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που λαμβάνει την πιστοποίηση ISO 18295-1:2017 για Customer Contact Centers, από την TÜV Nord Ελλάδας, όπως επισημαίνει σχετική ανακοίνωση. Σημειώνεται ότι είναι η 14η πιστοποίηση ISO που λαμβάνει η Cosmote eValue (διαθέτει μεταξύ άλλων τα ISO 9001, ISO 27701, ISO 27001, ISO

Δωρεάν μαθήματα τεχνολογίας για 65+ και ΑμεΑ – Όλες οι λεπτομέρειες του νέου προγράμματος

FORTUNE GREECE 04/07/2025, 16:15 SHARE Με στόχο την ενίσχυση της ψηφιακής ισότητας, ξεκινά πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης για 6.400 ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία, μέσω του «Ελλάδα 2.0». Πιλοτικό πρόγραμμα για την ψηφιακή ενδυνάμωση 3.600 ατόμων ηλικίας άνω των 65 και 2.800 ατόμων με αναπηρία, συνολικής δημόσιας δαπάνης 6,8 εκατ. ευρώ εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα

Share

Για παραβίαση της βρετανικής νομοθεσίας περί ισότητας και για ενίσχυση των κοινωνικών διακρίσεων κατηγορείται το Facebook, με αφορμή τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τις αγγελίες για προσφορά και ζήτηση εργασίας.

Έρευνα της οργάνωσης για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων Global Witness εντόπισε το πρόβλημα στο γεγονός ότι οι αλγόριθμοι του δημοφιλέστερου μέσου κοινωνικής δικτύωσης επιλέγουν ποιος χρήστης θα δει μια συγκεκριμένη αγγελία και ποιος δεν θα τη δει με κριτήρια το φύλο, την ηλικία ή άλλα προσωπικά δεδομένα τα οποία ασφαλώς το Facebook γνωρίζει, αφού οι ίδιοι οι εγγεγραμμένοι σ’ αυτό τα αποκάλυψαν.

Σε ένα πείραμα που έκανε η Global Witness στη Βρετανία αποδείχθηκε ότι σχεδόν όλοι οι χρήστες του Facebook που είχαν πρόσβαση σε αγγελίες εργοδοτών που ζητούσαν μηχανικούς ήταν άνδρες, ενώ οι αγγελίες για νοσηλευτικό προσωπικό χειρουργείου ήταν ορατές σχεδόν αποκλειστικά από γυναίκες. Το Facebook σχολίασε το εύρημα αυτό λέγοντας ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα που χρησιμοποιεί είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να δείχνουν στους χρήστες του μέσου τις αγγελίες για τις οποίες κατά κύριο λόγο ενδιαφέρονται.

Γυναίκες και «υπερήλικες»

Για να διαπιστώσει τη μέθοδο και τις προϋποθέσεις ανάρτησης αγγελιών ευρέσεως εργασίας στο Facebook η εδρεύουσα στο Λονδίνο Μη Κυβερνητική Οργάνωση υπέβαλε στο μέσο δικτύωσης αίτημα για δημοσίευση δύο αγγελιών για προσφορά θέσεων εργασίας, ζητώντας η μία αγγελία να μην είναι ορατή από γυναίκες και η δεύτερη να μην είναι ορατή από άτομα άνω των 55 ετών, ανεξαρτήτως φύλου.

Το Facebook ενέκρινε τη δημοσίευση και των δύο αγγελιών, αλλά ζήτησε από τον εργοδότη (την Global Witness εν προκειμένω) να δηλώσει «τικάροντας» μια φράση σε ένα πλαίσιο που έλεγε ότι δεν ακολουθεί πολιτική διακρίσεων εις βάρος των δύο αυτών κατηγοριών εργαζομένων, δηλαδή των γυναικών και των άνω των 55 ετών. Οι εικονικές αγγελίες δεν δημοσιεύθηκαν, καθώς η  ΜΚΟ τις απέσυρε.

«Τα συστήματά μας λαμβάνουν υπόψη πληροφορίες διαφόρων κατηγοριών προσπαθώντας να εξυπηρετήσουμε άτομα που ενδιαφέρονται περισσότερο για μια θέση εργασίας. Σε κάθε περίπτωση θα μελετήσουμε τα ευρήματα της έρευνας της Global Witness», σχολίασε το Facebook.

Όπως αναφέρει το BBC, το 2019 το αμερικανικό υπουργείο Στέγασης και Αστικής Ανάπτυξης προσέφυγε στη Δικαιοσύνη κατά του Facebook κατηγορώντας το ότι είχε βάλει ως κριτήριο πρόσβασης σε αγγελίες για ενοικίαση κατοικιών την εθνικότητα του χρήστη. Το κοινωνικό δίκτυο συμφώνησε τότε να καταργήσει τις διακρίσεις αυτές σε τέτοιου είδους αγγελίες στις ΗΠΑ και τον Καναδά, ενώ υποσχέθηκε να επεκτείνει την απόφασή του αυτή και στις αγγελίες για εξεύρεση εργασίας, στέγης και πιστώσεων και σε άλλες χώρες.

«Είναι σοκαριστικό το γεγονός ότι είναι δυνατόν ένας εργοδότης στη Βρετανία να ζητήσει τον αποκλεισμό των γυναικών και των ατόμων άνω των 55 ετών από την πρόσβαση στην αγγελία που δημοσιεύει», δήλωσε στο BBC η Ναόμι Χερστ, υπεύθυνη της έρευνας που διενήργησε η Global Witness. Πρόσθεσε, όμως, ότι ακόμα πιο σοκαριστικό είναι πώς οι αλγόριθμοι του Facebook διαχειρίζονται αγγελίες στις οποίες ο εργοδότης δεν διευκρινίζει φυλετικά ή άλλα χαρακτηριστικά των υπαλλήλων που αναζητεί.

Ανακύκλωση στερεοτύπων

Η Global Witness ανήρτησε τέσσερις αγγελίες που αφορούσαν πραγματικές θέσεις εργασίας στην πλατφόρμα indeed.com. Μια αγγελία για θέση νοσηλευτή χειρουργείου, μία για πιλότο αεροσκάφους, μία για μηχανικό και μία για ψυχολόγο. Ο όμιλος διευκρίνισε μόνο ότι στις αγγελίες θα επιθυμούσε να έχουν πρόσβαση ενήλικες που διαμένουν στη Βρετανία. «Αυτό σημαίνει ότι ο αλγόριθμος του Facebook θα αποφάσιζε ποιοί χρήστες θα έβλεπαν την κάθε αγγελία και ποιοί όχι», είπε η Ναόμι Χερστ.

Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακά σεξιστικό: το 96% όσων είδαν την αγγελία για τη θέση μηχανικού ήταν άνδρες, το 95% όσων είδαν την αγγελία για νοσηλευτή χειρουργείου ήταν γυναίκες, το 75% όσων είδαν την αγγελία για πιλότο αεροπορικής εταιρείας ήταν άνδρες και το 77% όσων είδαν την αγγελία για ψυχολόγο ήταν γυναίκες.

Υποτίθεται ότι ο αλγόριθμος είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να εξασφαλίζει ότι την κάθε αγγελία θα τη δουν όσο το δυνατόν περισσότεροι χρήστες. Αλλά στην πράξη συντηρεί και ενισχύει σεξιστικά πρότυπα και έωλες κοινωνικές προκαταλήψεις.

«Παλαιότερα οι αγγελίες για μηχανικούς δημοσιεύονταν σε περιοδικά για άνδρες. Μια γυναίκα μηχανικός μπορούσε να αγοράσει το περιοδικό αυτό, όπως και οι άνδρες συνάδελφοί της και να ενημερωθεί για την προσφερόμενη εργασίας, έχοντας τη δυνατότητα μάλιστα να αντιμετωπίσει η ίδια τις σεξιστικές προκαταλήψεις, που πιθανόν να έχει κάποιος εργοδότης. Το Facebook δεν της δίνει τη δυνατότητα αυτή», σημειώνει η ερευνήτρια της Global Witness.