Όταν οι μηχανές ακούν και διαβάζουν αυτά που λένε οι εταιρείες

Related

Η Samsung Electronics έλαβε την πιστοποίηση ISO 27001 για το SmartThings

 Η Samsung Electronics Co., Ltd., ανακοίνωσε σήμερα ότι η εφαρμογή SmartThings της εταιρείας έλαβε την πιστοποίηση του διεθνούς προτύπου ISO/IEC 27001:2022 για συστήματα διαχείρισης ασφάλειας πληροφοριών (ISMS). Το ISO 27001 είναι το παγκόσμιο πρότυπο για το Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας Πληροφοριών (ΣΔΑΠ) και θεσπίστηκε από τον Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης (ISO). Το πρότυπο παρέχει στις εταιρείες καθοδήγηση…

COSMOTE: Επενδύσεις που χτίζουν το μέλλον μιας συνδεδεμένης Ελλάδας

Η ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού στη χώρα, αποτελεί αδιαμφισβήτητα εχέγγυο για την ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας και της κοινωνίας. Όσο προχωράει η ψηφιακοποίηση, η καθημερινότητα των πολιτών βελτιώνεται, ενώ ακόμα και μικρομεσαίες, τοπικές επιχειρήσεις μπορούν πλέον να επεκταθούν και να γίνουν παγκόσμιες. Στη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού, κινητήριος δύναμη είναι τα υπερσύγχρονα δίκτυα που θα…

Cosmote: Nationwide 5G population coverage surpasses 99%

Nationwide population coverage of Cosmote 5G, the country’s largest fifth-generation network, has surpassed 99%, with Cosmote achieving its goal ahead of schedule.The rapid development of the 5G network, is, according to the company, “another proof that Cosmote’s priority is the experience enjoyed by customers from its networks, steadily building the future of a connected Greece.”Cosmote,…

Συνολικά 33 βραβεία στα φετινά Effie και DΙΜΕ Awards και Digital Brand of the Year η COSMOTE

 3 βραβεία στα Effie Awards 2024 και 30 βραβεία στα Digital Media Awards 2024   Τριάντα τρία βραβεία απέσπασε συνολικά ο Όμιλος ΟΤΕ στα φετινά Effie Awards και Digital Media (DIME) Awards. Ειδικότερα, ο Όμιλος ΟΤΕ έλαβε 3 βραβεία (1 Gold, 2 Silver) στα Effie Awards, τα οποία αποτελούν μία από τις σημαντικότερες τιμητικές διακρίσεις στο…

Συνολικά 33 βραβεία στα φετινά Effie και DΙΜΕ Awards και Digital Brand of the Year η COSMOTE

3 βραβεία στα Effie Awards 2024 30 βραβεία στα Digital Media Awards 2024 Τριάντα τρία βραβεία απέσπασε συνολικά ο Όμιλος ΟΤΕ στα φετινά Effie Awards και Digital Media (DIME) Awards. Ειδικότερα, ο Όμιλος ΟΤΕ έλαβε 3 βραβεία (1 Gold, 2 Silver) στα Effie Awards, τα οποία αποτελούν μία από τις σημαντικότερες τιμητικές διακρίσεις στο χώρο…

Η HP οδηγεί την ηγεσία της τεχνητής νοημοσύνης σε επόμενο επίπεδο

Η HP παρουσίασε δύο νέες καινοτομίες – το AI PC με τις υψηλότερες επιδόσεις στον κόσμο και την πρώτη ενσωμάτωση ενός πλαισίου εμπιστοσύνης σε μια πλατφόρμα ανάπτυξης μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης. Και οι δύο ανακοινώσεις επεκτείνουν τις προσπάθειες της HP να κάνει την τεχνητή νοημοσύνη πραγματικότητα για τις εταιρείες και τους ανθρώπους με νέες και μετασχηματιστικές…

«Εμένα ψάχνετε;» Πώς οι απατεώνες αποκτούν τον αριθμό του τηλεφώνου σας

Ποιος θα μπορούσε να είναι ένας από τους ευκολότερους τρόπους να εξαπατήσετε κάποιον για να του πάρετε τα χρήματά;  Θα τσιμπούσατε το δόλωμα;  Φανταστείτε ότι δέχεστε ένα τηλεφώνημα από την τράπεζά σας που σας ενημερώνει ότι ο λογαριασμός σας έχει παραβιαστεί και ότι για να διατηρήσετε τα χρήματά σας ασφαλή, πρέπει να επιβεβαιώσετε τα προσωπικά…

Η αδρεναλίνη των Ολυμπιακών Αγώνων 2024 ζωντανά στο Vodafone TV

Oι Ολυμπιακοί Αγώνες Παρίσι 2024, το πιο ιστορικό αθλητικό γεγονός, έρχεται ζωντανά στο Vodafone TV μέσω 7+1 ειδικών pop-up καναλιών από το κανάλι Eurosport που προσφέρει πάνω από 820 ώρες συναρπαστικής αθλητικής δράσης. Από τις 18 Ιουλίου έως τις 14 Αυγούστου, τα 7+1 Eurosport pop-up κανάλια θα είναι διαθέσιμα σε όλους τους συνδρομητές του Vodafone…

Η Kaspersky επεκτείνει τo Automated Security Awareness Platform με ενότητα που εστιάζει στην τεχνητή νοημοσύνη

Η Kaspersky ανακοίνωσε την κυκλοφορία μιας νέας ενότητας που εστιάζει στην τεχνητή νοημοσύνη στο πλαίσιο της πλατφόρμας Kaspersky Automated Security Awareness Platform (ASAP). Αυτή η τελευταία προσθήκη έχει ως στόχο να εξοπλίσει τους επαγγελματίες με τις απαραίτητες δεξιότητες για την καταπολέμηση των εξελισσόμενων απειλών που δημιουργούν οι κυβερνοεπιθέσεις με βάση την τεχνητή νοημοσύνη. Η επιτακτική…

Παγκόσμιες τάσεις, τοπικές προτιμήσεις

Έχει σημασία πού ψωνίζουμε; Η παγκοσμιοποίηση έχει μετατρέψει τον κόσμο σε ένα παγκόσμιο χωριό. Η μεταβίβαση πληροφοριών και αγαθών και η μετακίνηση ανθρώπων δεν υπήρξαν ποτέ πιο εύκολες και γρήγορες. Δυσκολευόμαστε πλέον να φανταστούμε ότι θα πρέπει να περιμένουμε ώρες για τη λήψη ενός μηνύματος ή έναν ολόκληρο μήνα για την παραλαβή ενός προϊόντος. Σήμερα…

Σεμινάριο πρώτων βοηθειών στο e-shop.gr: Be the Hero!

Το e-shop.gr σε συνεργασία με την Ανθρωπιστική Οργάνωση KIDS SAVE LIVES – Τα Παιδιά Σώζουν Ζωές διοργάνωσε στις κεντρικές του εγκαταστάσεις, “https://www.youtube.com/watch?v=ZB-B-ZgSF6A” σεμινάριο πρώτων βοηθειών. Όσοι από τους  εργαζομένους του e-shop.gr δήλωσαν ενδιαφέρον, παρακολούθησαν το συγκεκριμένο σεμινάριο,  συμμετέχοντας σε 6 σταθμούς πρακτικής εξάσκησης που βασίζονται σε νέες τεχνολογίες διάσωσης μιας ζωής.  Η Οργάνωση KIDS SAVE…

Ξεπέρασε το 99% η πανελλαδική πληθυσμιακή κάλυψη του COSMOTE 5G

Ξεπέρασε το 99% η πανελλαδική πληθυσμιακή κάλυψη του COSMOTE 5G, του μεγαλύτερου δικτύου πέμπτης γενιάς της χώρας, με την COSMOTE να πετυχαίνει τον στόχο της νωρίτερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Η ταχεία ανάπτυξη του δικτύου 5G, το οποίο πρώτη έφερε στην Ελλάδα, αποτελεί μία ακόμα απόδειξη ότι προτεραιότητα της COSMOTE είναι η εμπειρία που απολαμβάνουν…

Από πολιτευτές… γραμματείς, οι smart cities του Παπαστεργίου, που ξοδεύουν οι τουρίστες, αργεί ο Αναπτυξιακός, η «ρήτρα» της Cosmote, με εκπλήξεις η Στοά Αρσακείου...

Γενικοί γραμματείς Θέμα ημερών… ίσως και ωρών είναι οι αλλαγές των γενικών γραμματέων των υπουργείων.  Και όπως μαθαίνω, τουλάχιστον οι μισοί από τους 63 που υπάρχουν τώρα θα δουν την πόρτα της εξόδου.Από το Μαξίμου διαρρέεται ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει να δώσει το μήνυμα ότι όποιος δεν αποδίδει θα αντικαθίσταται.Αλλά αυτό που μαθαίνω εγώ είναι…

Περνά τα σύνροα της Κίνας το Xiaomi Mix Flip, έρχεται Ευρώπη τιμή στα 1.300 ευρώ

Πριν μία περίπου εβδομάδα, η Xiaomi ανάδειξε το πρώτο της clamshell ή αλλιώς  γνωστό ως Mix Flip. Παρακολουθώντας διαδικτυακά την εκδήλωση αν και προσαθήσουμε να μάθουμε οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με μια διεθνή κυκλοφορία, οι εκρόσωποι της εταιρείας ήταν απρόθυμοι να συζητήσουν το θέμα δημόσια. Σήμερα υπάρχει επιβεβαίωση ότι η συσκευή θα φτάσει όντως εκτός Κίνας.…

Ακόμη καλύτερη η εφαρμογή Blackmagic Camera, υποστήριζεται από OnePlus και Xiaomi

Λίγες μόνο εβδομάδες νωρίτερα, η Blackmagic Design, ένας δημοφιλής κατασκευαστής κινηματογραφικών καμερών, ανακοίνωσε μια εφαρμογή Android που μπορεί να καταγράφει βίντεο H.264 και H.265 και ενσωματώνεται με το πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο DaVinci Resolve της εταιρείας και τις σχετικές υπηρεσίες cloud. Η έκδοση 1.0 λειτουργούσε μόνο σε επιλεγμένα τηλέφωνα Google Pixel και Samsung Galaxy. Τώρα η…

Share

Ένα από τα βασικά πράγματα που κάνουν οι επιχειρήσεις είναι να μιλούν και να γράφουν. Και αυτό είναι μια κρίσιμη πλευρά του πώς επικοινωνούν με τους επενδυτές, ιδίως όταν θέλουν να τους προσελκύσουν.

Μάλιστα, οι επιχειρήσεις παράγουν πια έναν πολύ μεγάλο όγκο λόγου. Εάν δούμε το πόσα κείμενα και στοιχεία πρέπει να δημοσιοποιήσουν κάθε χρόνο, ιδίως αυτές που είναι εισηγμένες σε μεγάλα διεθνή χρηματιστήρια, θα δούμε πραγματικά μεγάλη παραγωγή κειμένων. Κάποια είναι υποχρεωτικά, κάποια περισσότερο εθιμικά. Από τις υποχρεωτικές καταθέσεις στοιχείων για την κατάσταση των επιχειρήσεων, μέχρι τους ετήσιους ή εξαμηνιαίους απολογισμούς, τις αναλυτικές λογιστικές καταστάσεις, τις εισηγήσεις σε γενικές συνελεύσεις, τα ειδικά έντυπα παραμονές δημόσιας εγγραφής ή αύξησης μετοχικού κεφαλαίου,  έως φυσικά τα δελτία τύπου και τις συνεντεύξεις ή ομιλίες των στελεχών των εταιρειών. Ο όγκος τους μάλιστα μεγαλώνει και στο πλαίσιο της διαρκούς προσπάθειας να τροφοδοτείται διαρκώς το επενδυτικό κοινό με πληροφορία αλλά και επειδή οι ρυθμιστικές αρχές των κεφαλαιαγορών ζητούν ολοένα και περισσότερα στοιχεία στις υποχρεωτικές δηλώσεις και ανακοινώσεις των επιχειρήσεων, ιδίως ως προς τη ρητή και σαφή επισήμανση όλων των παραγόντων κινδύνου.

Τα κείμενα αυτά προφανώς και ενδιαφέρουν τους επενδυτές, ενώ αποτελούν και αντικείμενο των διαφόρων αναλυτών που προσπαθούν μέσα από τα στοιχεία που παρατίθενται αλλά και τα κείμενα που τα συνοδεύουν να διαγνώσουν τις πραγματικές προοπτικές μιας εταιρείας και το εάν αποτελεί όντως επενδυτική ευκαιρία ή όχι.

Μόνο που στην εποχή μας θα πρέπει να διευρύνουμε κάπως την έννοια των αναγνωστών. Γιατί δεν είναι απαραίτητα άνθρωποι. Πλέον ολοένα και περισσότερο με τη μελέτη αυτών των κειμένων ασχολούνται συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, εξειδικευμένα στην ανάλυση φυσικών γλωσσών που αναζητούν μέσα από την επεξεργασία όλου αυτού του όγκου λόγου να διαγνώσουν οικονομικές τάσεις και να άρα να εντοπίσουν τυχόν επενδυτικές ευκαιρίες.

Η ανάλυση των οικονομικών στοιχείων ήταν κάτι που ούτως ή άλλως γινόταν και με τη χρήση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης. Αυτό που είναι αποτελεί νέα εξέλιξη τα τελευταία χρόνια είναι ότι αυτό επεκτείνεται και σε όλα τα άλλα κείμενα των επιχειρήσεων

Οι επενδυτικές επιλογές στην εποχή των αλγορίθμων και της τεχνητής νοημοσύνης

Όλα αυτά έχουν να κάνουν και με μια σε εξέλιξη επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι κεφαλαιαγορές. Ούτως ή άλλως, η ικανότητα πρόβλεψης τάσεων, ακόμη και μέσα από περίπλοκους υπολογισμούς και εκτιμήσεις ήταν βασική πλευρά της λειτουργίας των αγορών εδώ και δεκαετίες και οι αναλυτές χρησιμοποιούσαν ολοένα και μεγαλύτερη υπολογιστική δύναμη για μπορούν να τρέχουν όλο και πιο περίπλοκα μοντέλα με σκοπό να μεγιστοποιήσουν την απόδοση και να ελαχιστοποιήσουν το ρίσκο.

Όμως, πλέον έχουμε ένα σύνολο από πρακτικές που έχουν πολύ περισσότερο να κάνουν με την τεχνητή νοημοσύνη καθαυτή. Πρακτικές όπως οι συναλλαγές μέσω αλγόριθμων (algorithmic trading), όπου στη βάση μερικών βασικών εντολών ένα πρόγραμμα υπολογιστή τρέχει με ιδιαίτερα γρήγορο ρυθμό συναλλαγές, δημιουργώντας κέρδη σε ταχύτητα και συχνότητα που θα ήταν αδύνατη εάν μιλούσαμε για έναν άνθρωπο, ή οι ρομποτικοί σύμβουλοι, όπου έχουμε ψηφιακές πλατφόρμες που προσφέρουν αυτοματοποιημένες και καθοδηγούμενες από αλγόριθμους υπηρεσίες χρηματοοικονομικού προγραμματισμού, αλλάζουν άρδην την εικόνα των αγορών και των συναλλαγών.

Σε όλα αυτά προστίθεται ολοένα και περισσότερο το στοιχείο της μηχανικής εκμάθησης, δηλαδή τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που διαρκώς «μαθαίνουν» στη βάση των προηγούμενων στοιχείων και έτσι προσαρμόζονται διαρκώς στις πραγματικές δυναμικές και επιτροπή καλύτερη πρόβλεψη τάσεων.

Προσοχή: οι μηχανές ακούνε και διαβάζουν

Η επέκταση της χρήσης συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης στις συναλλαγές και στην εκτίμηση τάσεων, σήμαινε ότι χρειαζόταν αυτό να συμπεριλάβει και όλων των ειδών τα κείμενα και τις ανακοινώσεις των επιχειρήσεων Αυτό δεν αφορά απλώς τα οικονομικά στοιχεία που περιλαμβάνονται σε αυτά, αλλά και τα ίδια τα κείμενα. Άλλωστε, τα ίδια τα οικονομικά στοιχεία και το τι περιλαμβάνουν οι λογιστικές καταστάσεις δεν έχουν αλλάξει εδώ και δεκαετίες. Ωστόσο, με τα κείμενα τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Οι περισσότεροι άνθρωποι που ασχολούνται με τις αγορές ξέρουν ότι ενίοτε αυτά τα κείμενα φαντάζουν μάλλον βαρετά. Είναι γεμάτα από υποχρεωτικές γνωστοποιήσεις και διαρκείς  νομικές επικλήσεις που μάλλον δεν προσφέρουν πολλά. Και βέβαια είναι και κείμενα «δημοσίων σχέσεων», γραμμένα συχνά με τρόπο που να προσφέρουν μια εικόνα της επιχείρησης πολύ πιο κολακευτική από την πραγματική. Το ίδιο ισχύει και για τις συνεντεύξεις ή τις τηλεδιασκέψεις με επενδυτές όπου τα στελέχη των επιχειρήσεων σχολιάζουν τις επιδόσεις τους ή αναλύουν μελλοντικά σχέδια.

Όμως, αρκετοί πιστεύουν ότι πλέον αποτελούν και έναν πραγματικό θησαυρό στοιχείων. Αρκεί να βάλεις τις μηχανές να ασχοληθούν με αυτά. Ο τομέας της επεξεργασίας φυσικών γλωσσών (natural language processing) είναι ένας από τους πιο αναπτυσσόμενους στην τεχνητή νοημοσύνη. Ουσιαστικά, η επιδίωξη είναι μέσα από μορφές μηχανικής εκμάθησης τα υπολογιστικά συστήματα να μπορούν να αναγνωρίσουν και να εκτιμήσουν όλη την περιπλοκότητα της ανθρώπινης γλώσσας. Τα συστήματα NLP έτσι υπόσχονται την επεξεργασία τεράστιων όγκων δεδομένων που μέχρι τώρα δεν αποτελούσαν απαραίτητα πεδίο τέτοιας ανάλυσης. Ο στόχος είναι να μπορέσουν να εντοπίσουν μια τάση, μια κρίσιμη πληροφορία που να μπορεί να μετατραπεί σε επενδυτική επιλογή, να διαβάσουν «πίσω από τις γραμμές». Και αυτό να το κάνουν όσο πιο γρήγορα μπορούν ώστε να μπορούν να το συνδυάσουν με τα σύγχρονα αυτοματοποιημένα συστήματα συναλλαγών στη βάση αλγορίθμων.

Και αυτό μπορεί να εξηγήσει γιατί έχει αυξηθεί κατακόρυφα ο αριθμός των εταιρικών δηλώσεων στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς τις οποίες έχουν «κατεβάσει» μηχανικά και ρομποτικά συστήματα: από 360.861 το 2003 σε 165.318.719 το 2016, σύμφωνα με μια έρευνα.

Οι μηχανές που ακούν τα συναισθήματα των κεντρικών τραπεζιτών

Ένα μεγάλο μέρος των επενδυτικών συναλλαγών έχει να κάνει με τη διαρκή αναζήτηση «σημαδιών» ή στοιχείων που να μπορούν. Για παράδειγμα οι ομιλίες των κεντρικών τραπεζιτών πάντα επηρεάζουν τις αγορές. Μια ομιλία που αποπνέει έναν θετικό τόνο και είναι αισιόδοξη ως προς βασικές τάσεις της οικονομίας θα δημιουργήσει και ανάλογο κλίμα στις αγορές που θα ανέβουν.

Όμως, ο θετικός αυτός τόνος δεν αφορά μόνο το περιεχόμενο των ομιλιών αυτών, αλλά ακόμη και τον ίδιο τον τόνο της φωνής. Την επίδραση αυτή διαισθητικά την γνωρίζαμε από παλιά. Όμως, πλέον έχουμε τη δυνατότητα να αναλύσουμε και το περιεχόμενο των κειμένων αλλά και τον ίδιο τον τόνο της φωνής. Δηλαδή, να μετρήσουμε τον τρόπο που επηρεάζονται οι αγορές από τέτοιες παραμέτρους.

Αυτό στηρίζεται σε συστήματα βαθιάς μηχανικής εκμάθησης πάνω στην εκτίμηση του θετικού η αρνητικού τόνου της εκφοράς του ανθρώπινου λόγου. Τρεις ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ, το Πανεπιστήμιο του Ρίντινγκ και το Πανεπιστήμιο του Μπίρμινχαμ, κατάφεραν με αυτόν τον τρόπο να υπολογίσουν ότι εάν ο τόνος μιας συνέντευξης κεντρικού τραπεζίτη μετατοπιστεί από αρνητικό σε θετικό πρόσημο, τότε θα υπάρξει σαφής και μετρήσιμη άνοδος σε βασικές αγορές. Και αυτό το δοκίμασαν έχοντας ως υλικό τα ηχητικά από συνεντεύξεις του Μπεν Μπέρνακε, της Τζάνετ Γέλεν και του Τζερόμ Πάουελ, δηλαδή των τριών τελευταίων διοικητών της FED.

Οι εταιρείες καλό είναι να προσέχουν τι λένε

Όλες αυτές τις τάσεις έχουν και μια αντίστροφη συνέπεια. Ολοένα και περισσότερο τόσο οι εταιρείες στις δηλώσεις και ανακοινώσεις τους, όσο και τα στελέχη τους όταν μιλάνε, προσέχουν τι και πώς το λένε ακριβώς επειδή γνωρίζουν ότι τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης θα αναλύσουν αυτό που θα πουν. Αυτό φτάνει ακόμη και στο σημείο να αναζητούν συνώνυμες εκφράσεις που θα παρουσίαζαν γεγονότα ως λιγότερο αρνητικά.

Ωστόσο, οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι στο τέλος είναι μάλλον δύσκολο να «ξεγελάσεις» τον αλγόριθμο, ιδίως από τη στιγμή που τα συστήματα επεξεργασίας φυσικών γλωσσών, διαρκώς μαθαίνουν και άρα γίνονται πιο ικανά να διακρίνουν αυτό που πραγματικά ισχύει πίσω από την εταιρική «ιδιόλεκτο».