Το TikTok προσπάθησε χθες Δευτέρα να πείσει αμερικανικό ομοσπονδιακό δικαστήριο ότι ο νόμος που υποχρεώνει την κινεζική μητρική του εταιρεία να πουλήσει την εφαρμογή είναι αντισυνταγματικός.
Αφότου ψηφίστηκε το νομοσχέδιο αυτό από το αμερικανικό Κογκρέσο τον Απρίλιο η τύχη του μέσου κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο κατηγορείται ότι επιτρέπει στις κινεζικές αρχές να συγκεντρώνουν δεδομένα των Αμερικανών χρηστών, έχει αναχθεί σε κεντρικό ζήτημα της πολιτικής σκηνής.
Το νομοσχέδιο, που έχει επικυρωθεί από τον αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, προβλέπει ότι αν η μητρική του TikTok, η ByteDance, δεν πουλήσει την πλατφόρμα ως τις 19 Ιανουαρίου 2025, αυτή θα απαγορευθεί στις ΗΠΑ.
Ο υποψήφιος των Ρεπουμπλικανών για την προεδρία Ντόναλντ Τραμπ είναι αντίθετος σε οποιαδήποτε απαγόρευση της ιδιαίτερα δημοφιλούς πλατφόρμας, αφού όμως είχε προσπαθήσει και ο ίδιος, το 2020 όταν ήταν πρόεδρος, να την απαγορεύσει.
Η ByteDance δηλώνει ότι δεν σκοπεύει να πουλήσει την εφαρμογή. Η προσφυγή στη δικαιοσύνη είναι κατά συνέπεια η μοναδική της επιλογή για να διατηρήσει την παρουσία της στις ΗΠΑ.
«Αυτός ο νόμος είναι χωρίς προηγούμενο και οι επιπτώσεις του θα είναι συγκλονιστικές», δήλωσε κατά την έναρξη της ακροαματική διαδικασίας ο Άντριου Πίνκους, δικηγόρος του TikTok. «Για πρώτη φορά στην ιστορία το Κογκρέσο στοχοθέτησε ξεκάθαρα έναν αμερικανικό οργανισμό απαγορεύοντάς του τον λόγο και τον λόγο 170 εκατομμυρίων Αμερικανών», πρόσθεσε.
Ωστόσο το επιχείρημα αυτό δεν φάνηκε να πείθει τους τρεις δικαστές του δικαστηρίου της Κολούμπια, οι οποίοι υπενθύμισαν ότι το μεγαλύτερο μέρος της εταιρείας ανήκει σε κινέζο μέτοχο.
Παράλληλα όμως απηύθυναν ερωτήσεις στον δικηγόρο του υπουργείου Δικαιοσύνης Ντάνιελ Τένι σχετικά με το ενδεχόμενο η απαγόρευση της πλατφόρμας να παραβιάζει την Πρώτη Τροπολογία του Συντάγματος, που προστατεύει το δικαίωμα στην έκφραση.
Ο Τένι απάντησε ότι το TikTok ελέγχεται από μια κινεζική εταιρεία, για την οποία δεν μπορεί να ισχύσει η προστασία του δικαιώματος στην έκφραση, όπως αυτή ορίζεται από το αμερικανικό δίκαιο.
Παράλληλα τόνισε ότι το γεγονός ότι η πλατφόρμα ανήκει σε κινεζική εταιρεία αποτελεί απειλή για την εθνική ασφάλεια λόγω της πρόσβασης που έχει αυτή σε τεράστιο όγκο προσωπικών δεδομένων Αμερικανών. Ο Τένι τόνισε εξάλλου ότι η Κίνα μπορεί να χειραγωγεί κρυφά τους Αμερικανούς μέσω των πληροφοριών που καταναλώνουν μέσω της δημοφιλούς εφαρμογής.
«Αφού άκουσα την προκαταρκτική παρουσίαση των επιχειρημάτων είμαι πεπεισμένη ότι η υπόθεση θα καταλήξει στο Ανώτατο Δικαστήριο», σχολίασε η Σάρα Κρεπς του πανεπιστημίου Cornell.
«Οι δικαστές φάνηκαν να αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη τα επιχειρήματα του TikTok», παρατήρησε η ίδια, «αλλά επίσης έθεσαν σημαντικά ερωτήματα που σχετίζονται με την Πρώτη Τροπολογία και την ξένη επιρροή (…) για τα οποία δεν έλαβαν ξεκάθαρες απαντήσεις».
Το TikTok τονίζει ότι «το Σύνταγμα είναι με το μέρος μας».
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο νόμος θα προκαλέσει το κλείσιμο του TikTok ως τις 19 Ιανουαρίου 2025», αναφέρει στην προσφυγή της η εταιρεία, «αναγκάζοντας στη σιωπή όσους χρησιμοποιούν την πλατφόρμα για να επικοινωνήσουν με έναν τρόπο που δεν μπορεί να αναπαραχθεί αλλού».
Η αμερικανική κυβέρνηση τονίζει ότι ο νόμος αφορά ζητήματα εθνικής ασφάλειας και όχι ελευθερίας έκφρασης. Παράλληλα οι ΗΠΑ εκτιμούν ότι η ByteDance ενδέχεται να συμμορφώνεται – και συμμορφώνεται ήδη—στα αιτήματα της κινεζικής κυβέρνησης να της παρέχει στοιχεία για τους Αμερικανούς χρήστες. Το TikTok αρνείται τις κατηγορίες αυτές.
Η εφαρμογή του διατάγματος του 2020, που εξέδωσε ο Τραμπ επί προεδρίας του με στόχο την απαγόρευση της πλατφόρμας, εμποδίστηκε από ομοσπονδιακό δικαστή.
Έκτοτε ο Ρεπουμπλικάνος δισεκατομμυριούχος, που βάλει κατά της Meta (Facebook, Instagram) και άλλων μεγάλων πλατφορμών οι οποίες έκλεισαν προσωρινά τους λογαριασμούς τους μετά την επίθεση στο Καπιτώλιο το 2021, άλλαξε γνώμη.
«Όλοι όσοι θέλουν να σώσουν το TikTok στην Αμερική, να ψηφίσουν Τραμπ», δήλωσε σε βίντεο που δημοσίευσε την προηγούμενη εβδομάδα.
Η υποψήφια των Δημοκρατικών και αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Κάμαλα Χάρις έχει λογαριασμό στο ΤikTok και χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να επικοινωνεί με τους νέους ψηφοφόρους.
- ΑΠΕ