Η καθημερινότητα των Ελλήνων έχει πλέον ταυτιστεί με το διαδίκτυο, όπως καταγράφει η πρόσφατη έρευνα της Focus Bari. Σχεδόν όλοι οι πολίτες, σε ποσοστό 95%, δηλώνουν χρήστες του internet, με τη διείσδυση να αγγίζει όλες τις ηλικιακές ομάδες – από τους εφήβους μέχρι τους συνταξιούχους.
Η γενιά των 55+ σε διαδικτυακή τροχιά
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι μεγαλύτερες ηλικίες δείχνουν ολοένα και μεγαλύτερη εξοικείωση με την τεχνολογία. Στην κατηγορία 55-64 ετών και ιδιαίτερα στους 65-74 ετών, παρατηρείται σταθερή αύξηση της χρήσης, αποδεικνύοντας ότι το διαδίκτυο δεν αποτελεί πλέον «προνόμιο» των νεότερων. Μέσα σε τρία χρόνια, η συμμετοχή αυτών των ηλικιών ανέβηκε σημαντικά, καταρρίπτοντας το στερεότυπο ότι η «τρίτη ηλικία» μένει εκτός ψηφιακής ζωής.
Το κινητό στο επίκεντρο
Η μελέτη δείχνει ότι το smartphone είναι το βασικό μέσο σύνδεσης: 9 στους 10 Έλληνες (90%) μπαίνουν στο internet από το κινητό τους τηλέφωνο. Ιδιαίτερα στις ηλικίες έως 54 ετών, η χρήση κινητού για πλοήγηση είναι σχεδόν καθολική, υπογραμμίζοντας τον ρόλο της φορητότητας και της αμεσότητας στην καθημερινή διαδικτυακή εμπειρία.
Η επέλαση των Social Media
Το 80% του ελληνικού κοινού δραστηριοποιείται στα social media, με τις γυναίκες να εμφανίζουν ελαφρώς μεγαλύτερη παρουσία. Οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης έχουν μετατραπεί σε βασικό κανάλι ενημέρωσης, κοινωνικής αλληλεπίδρασης και ψυχαγωγίας, με ιδιαίτερη διείσδυση στις παραγωγικές ηλικίες 18-54.
Η άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου
Οι online αγορές έχουν εδραιωθεί στην ελληνική καθημερινότητα. Δύο στους τρεις Έλληνες (67%) πραγματοποίησαν τουλάχιστον μία ηλεκτρονική αγορά το τελευταίο εξάμηνο, με την κατηγορία 18-54 να είναι η πιο ενεργή. Η εξοικείωση με τα e-shops και οι νέες συνήθειες κατανάλωσης δείχνουν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει, μεταμορφώνοντας τις παραδοσιακές αγοραστικές συμπεριφορές.
Τα παιδιά ψηφιακοί ιθαγενείς
Η παρουσία των μικρών παιδιών στο διαδίκτυο είναι εντυπωσιακή. Σχεδόν 9 στα 10 παιδιά ηλικίας 5-12 ετών (89%) δηλώνουν χρήστες internet. Μάλιστα, ακόμα και στις μικρότερες ηλικίες 5-6 ετών, τρία στα τέσσερα παιδιά μπαίνουν online, ενώ η χρήση είναι σχεδόν καθολική από τα 7 χρόνια και πάνω. Τα δεδομένα αυτά επιβεβαιώνουν ότι οι νέες γενιές μεγαλώνουν ως «ψηφιακοί ιθαγενείς», με όλα τα πλεονεκτήματα αλλά και τις προκλήσεις που συνεπάγεται αυτό.
Συμπέρασμα
Η έρευνα της Focus Bari αποτυπώνει με σαφήνεια ότι η Ελλάδα έχει πλέον περάσει στην πλήρη ψηφιακή εποχή. Από τα παιδιά μέχρι τους συνταξιούχους, οι Έλληνες αξιοποιούν το διαδίκτυο για επικοινωνία, ενημέρωση, ψυχαγωγία και αγορές. Το στοίχημα για το μέλλον είναι η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, η ασφάλεια στο διαδίκτυο και η αξιοποίηση των δυνατοτήτων του internet για την ενίσχυση της κοινωνίας και της οικονομίας.