Η στροφή στα δίκτυα νέας γενιάς αύξησε τις ταχύτητες του διαδικτύου το 2020. Οι ανάγκες της τηλεργασίας, της τηλεκπαίδευσης, αλλά και της διασκέδασης, που συχνά «έτρεχαν» παράλληλα μες το ίδιο νοικοκυριό, έκαναν την επιλογή υψηλότερων ταχυτήτων σύνδεσης μονόδρομο για πολλούς χρήστες. Από τον έλεγχο που έκαναν οι ίδιοι για τις ταχύτητες, το 2020 καταγράφηκε συνολική αύξηση κατά 34,83% για τη μέση τιμή και 29,47% για τη μεσαία τιμή ταχύτητας download.
Οι μετρήσεις ταχύτητας μέσω της πλατφόρμας ΥΠΕΡΙΩΝ εκτοξεύθηκαν από 14.373 το 2019 σε 24.582 το 2020. Γεγονός που αποδίδεται στην υποχρέωση πια των παρόχων για αποζημιώσεις, σε περίπτωση αποκλίσεων της πραγματικής από την ονομαστική ταχύτητα, χάρη στην πλήρη εφαρμογή του Εθνικού Κανονισμού για το ανοιχτό διαδίκτυο.
Η αναβάθμιση της πλατφόρμας ΥΠΕΡΙΩΝ, με ένα νέο έργο που βρίσκεται στα σκαριά, πρόκειται να βελτιώσει έτι περεταίρω την ακρίβεια των μετρήσεων ταχύτητας, καθώς και των στατιστικών που είναι δημόσια διαθέσιμα, όπως σημειώνεται στην Έκθεση Ανοικτού Διαδικτύου 2020-2021 της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Ως προς τις ταχύτητες πρόσβασης στο Διαδίκτυο, το 2020 ήταν η τέταρτη συνεχής χρονιά που καταγράφηκε αύξηση στο σύνολο των χρηστών. Μια αύξηση που αντικατοπτρίζει τη χρήση από ολοένα και περισσότερους συνδρομητές, συνδέσεων των 50 και 100 Mbps, οι οποίες και αντιπροσωπεύουν πλέον την πλειοψηφία των συνδέσεων των χρηστών του ΥΠΕΡΙΩΝ.
Πρόκειται μάλιστα για τα πακέτα που εμφανίζονται και πιο αποδοτικά, όσον αφορά στη σχέση ποιότητας – τιμής, καθώς επιτυγχάνουν περίπου 55-60% της ονομαστικής τους ταχύτητας, σε αντίθεση με μόλις 29% για το πακέτο των 24 Mbps.
Πάντως, η δυνατότητα των συνδρομητών για διεκδίκηση αποζημιώσεων ή επανορθώσεων από τους παρόχους σε περίπτωση που διαπιστωθούν συνέχεις ή επαναλαμβανόμενες αποκλίσεις από την ελαχίστη ταχύτητα (στα σταθερά δίκτυα) και τη μεγίστη ταχύτητα (στα κινητά δίκτυα), δεν οδήγησε σε αύξηση των παραπόνων που φτάνουν στην ΕΕΤΤ. Αυτό, ωστόσο, αποδίδεται στο γεγονός ότι η Αρχή αποτελεί το δεύτερο ή και τρίτο καταφύγιο των καταναλωτών, οι οποίοι αρχικά απευθύνονται στον πάροχό τους, εν συνεχεία στρέφονται σε φορείς όπως ο Συνήγορος του Καταναλωτή και στο τέλος καταλήγουν στην ΕΕΤΤ.
Στις πρακτικές διαχείρισης κίνησης, όπως συμπεραίνει η έκθεση, καταγράφονται πολιτικές ορθής χρήσης με περιορισμούς ταχύτητας σε πολύ μεγάλο αριθμό προγραμμάτων (περιλαμβανομένων προγραμμάτων με «απεριόριστα» δεδομένα), σε 4G routers, καθώς και σε προγράμματα δορυφορικής πρόσβασης στο Διαδίκτυο. Οι περιορισμοί αυτοί, οι οποίοι πολλές φορές δεν είναι γνωστοί στους καταναλωτές, έχουν ως συνέπεια την απότομη πτώση της ταχύτητας σε περιπτώσεις μεγάλης χρήσης δεδομένων.
Σχετικά με τους περιορισμούς που επιβάλλονται από τους παρόχους στην πρόσβαση σε ιστοσελίδες για συμμόρφωση με τη νομοθεσία ή αποφάσεις δικαστηρίων, κατά τα τελευταία έτη παρατηρείται μείωση του αριθμού ιστοσελίδων με παράνομα τυχερά παιχνίδια, αλλά αύξηση ιστοσελίδων που μπλοκάρονται λόγω δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.
Τέλος, αξιοσημείωτο εύρημα της φετινής Έκθεσης είναι ότι η τηλεόραση μέσω διαδικτύου (IPTV) από τους περισσότερους παρόχους δεν δίνεται πλέον ως εξειδικευμένη, αλλά ως απλή OTT (Over The Top) υπηρεσία, παρόμοια με άλλες πλατφόρμες τηλεόρασης (Youtube, Netflix, κ.λ.π.).