Η Ελλάδα μέχρι και πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας δεν είχε σπουδαία επιτεύγματα να επιδείξει στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως για παράδειγμα η Φινλανδία, η Ελλάδα υστερεί σε σημαντικούς δείκτες, που σχετίζονται με την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης.
Αυτό το κενό φιλοδοξεί να συμπληρώσει η Ελλάδα, επενδύοντας σε εφαρμογές ΑΙ, μέσα από την υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Τεχνητή Νοημοσύνη. Μέσω της μελέτης, που προκηρύχθηκε, θα καθοριστούν οι μηχανισμοί σχεδιασμού και υλοποίησης δράσεων τεχνητής νοημοσύνης στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ, οι τρόποι προσέλκυσης επενδύσεων και οι απαιτούμενες παρεμβάσεις για την υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) σε ώριμους τομείς πολιτικής αποφάσισε η κυβέρνηση.
Ειδικότερα, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προχωρά στην διακήρυξη Ανοικτού Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού για την Ανάδειξη Αναδόχου στο πλαίσιο του Έργου “Μελέτη ωρίμανσης έργου για την υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Τεχνητή Νοημοσύνη”. Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των €120.000,00 μη περιλαμβανομένου ΦΠΑ 24%.
Ψηφιακός μετασχηματισμός
Η μελέτη αναμένεται να εκκινήσει από τα βασικά κείμενα στρατηγικής της Ελληνικής Κυβέρνησης που σχετίζονται με τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό του Κράτους προκειμένου:
– Να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα του υφιστάμενου συστήματος διαχείρισης ΕΣΠΑ υπό το πρίσμα των στόχων και επιδιώξεων των ανωτέρω στρατηγικών κειμένων σχετικά με την ΤΝ.
– Να αναδείξει τις προβληματικές περιοχές του υφιστάμενου συστήματος, τεκμηριώνοντας κατά πόσο μπορούν να λειτουργήσουν ως ανασχετικοί μηχανισμοί στην υλοποίηση της εθνικής στρατηγικής για την ΤΝ.
– Να προτείνει τρόπους βελτίωσης στο νέο ΕΣΠΑ, υπό το πρίσμα των ιδιαιτεροτήτων, που παρουσιάζει το οικοσύστημα εταιρειών που αναπτύσσει τέτοιες τεχνολογίες.
– Να προτείνει οργανωτικές και διοικητικές παρεμβάσεις τόσο στο επίπεδο του ίδιου του ΕΣΠΑ, όσο και του ΥΨΔ προκειμένου να είναι σε θέση να υλοποιήσει τις σχετικές πολιτικές και έργα.
– Να αναδείξει περιοχές και τομείς πολιτικής, που είναι πιο ώριμες για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων ΤΝ από το νέο ΕΣΠΑ.
– Να αναδείξει τρόπους ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών και των επιχειρήσεων σχετικά με την ΤΝ, μέσω δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.
– Να αναδείξει έργα και δράσεις κρατικών ενισχύσεων και παροχής κινήτρων, που αφορούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας και της κοινωνίας και οι οποίες θα μπορούν να υλοποιηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.
– Να αναδείξει σημαντικούς τομείς της δημόσιας διοίκησης, οι οποίοι μπορεί να επωφεληθούν από δράσεις ΤΝ που θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.
– Να αναδείξει τους τρόπους με τους οποίους θα γίνεται ο σχεδιασμός, η παρακολούθηση και η υλοποίηση των σχετικών έργων όπως ενδεικτικά: δείκτες παρακολούθησης, χρονοδιαγράμματα, τρόπος κοστολόγησης και budgeting των προτεινόμενων έργων.
– Να αναδείξει νέους τρόπους συμβασιοποίησης έργων στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις, όπως π.χ. συμβάσεις καινοτομίας, οι οποίες να αποτελούν πιο κατάλληλα εργαλεία για έργα ΤΝ.
– Να αναδείξει τους τομείς εκείνους της ΤΝ, που παρουσιάζουν ερευνητικό ενδιαφέρον και προοπτική και να προτείνει τρόπους ενίσχυσης της έρευνας στους τομείς αυτούς μέσω δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.
Ευρωπαϊκά βήματα
Φιλόδοξα σχέδια για τις τεχνολογίες, που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη έχει η Ευρωπαϊκή Ένωση, έχοντας ως στόχο να αυξήσει τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στα €20 δισ. ετησίως. Ήδη, η ΑΙ διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην Πράσινη Συμφωνία και στο Σχέδιο Ανάκαμψης της Ε.Ε. από την πανδημία της COVID-19.
Εκτίμηση της Ένωσης είναι ότι, με δεδομένες τις προκλήσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού, η εστίαση στην τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να στηρίξει την ψηφιακή μετάβαση των δημόσιων και ιδιωτικών τομέων. Η Ευρώπη αντιλαμβάνεται τις τεράστιες αλλαγές, που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη, μεταξύ άλλων, στον χώρο της εργασίας, των επιχειρήσεων, της οικονομίας, της υγείας, της ασφάλειας, της γεωργίας.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ε.Ε. προετοιμάζει την πρώτη δέσμη κανόνων για τη διαχείριση των ευκαιριών και των απειλών της τεχνητής νοημοσύνης. Στόχος είναι η οικοδόμηση εμπιστοσύνης στην ΑΙ, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης των πιθανών επιπτώσεών της στους πολίτες, την κοινωνία και την οικονομία, καθώς και στη δημιουργία ευνοϊκότερου περιβάλλοντος για τους ερευνητές, τους προγραμματιστές, αλλά και τις επιχειρήσεις.
- sepe.gr