Γιατί εδώ και 47 χρόνια δεν έχει πάει ο άνθρωπος στο Φεγγάρι

Related

Η Samsung Electronics έλαβε την πιστοποίηση ISO 27001 για το SmartThings

 Η Samsung Electronics Co., Ltd., ανακοίνωσε σήμερα ότι η εφαρμογή SmartThings της εταιρείας έλαβε την πιστοποίηση του διεθνούς προτύπου ISO/IEC 27001:2022 για συστήματα διαχείρισης ασφάλειας πληροφοριών (ISMS). Το ISO 27001 είναι το παγκόσμιο πρότυπο για το Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας Πληροφοριών (ΣΔΑΠ) και θεσπίστηκε από τον Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης (ISO). Το πρότυπο παρέχει στις εταιρείες καθοδήγηση…

COSMOTE: Επενδύσεις που χτίζουν το μέλλον μιας συνδεδεμένης Ελλάδας

Η ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού στη χώρα, αποτελεί αδιαμφισβήτητα εχέγγυο για την ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας και της κοινωνίας. Όσο προχωράει η ψηφιακοποίηση, η καθημερινότητα των πολιτών βελτιώνεται, ενώ ακόμα και μικρομεσαίες, τοπικές επιχειρήσεις μπορούν πλέον να επεκταθούν και να γίνουν παγκόσμιες. Στη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού, κινητήριος δύναμη είναι τα υπερσύγχρονα δίκτυα που θα…

Cosmote: Nationwide 5G population coverage surpasses 99%

Nationwide population coverage of Cosmote 5G, the country’s largest fifth-generation network, has surpassed 99%, with Cosmote achieving its goal ahead of schedule.The rapid development of the 5G network, is, according to the company, “another proof that Cosmote’s priority is the experience enjoyed by customers from its networks, steadily building the future of a connected Greece.”Cosmote,…

Συνολικά 33 βραβεία στα φετινά Effie και DΙΜΕ Awards και Digital Brand of the Year η COSMOTE

 3 βραβεία στα Effie Awards 2024 και 30 βραβεία στα Digital Media Awards 2024   Τριάντα τρία βραβεία απέσπασε συνολικά ο Όμιλος ΟΤΕ στα φετινά Effie Awards και Digital Media (DIME) Awards. Ειδικότερα, ο Όμιλος ΟΤΕ έλαβε 3 βραβεία (1 Gold, 2 Silver) στα Effie Awards, τα οποία αποτελούν μία από τις σημαντικότερες τιμητικές διακρίσεις στο…

Συνολικά 33 βραβεία στα φετινά Effie και DΙΜΕ Awards και Digital Brand of the Year η COSMOTE

3 βραβεία στα Effie Awards 2024 30 βραβεία στα Digital Media Awards 2024 Τριάντα τρία βραβεία απέσπασε συνολικά ο Όμιλος ΟΤΕ στα φετινά Effie Awards και Digital Media (DIME) Awards. Ειδικότερα, ο Όμιλος ΟΤΕ έλαβε 3 βραβεία (1 Gold, 2 Silver) στα Effie Awards, τα οποία αποτελούν μία από τις σημαντικότερες τιμητικές διακρίσεις στο χώρο…

Η HP οδηγεί την ηγεσία της τεχνητής νοημοσύνης σε επόμενο επίπεδο

Η HP παρουσίασε δύο νέες καινοτομίες – το AI PC με τις υψηλότερες επιδόσεις στον κόσμο και την πρώτη ενσωμάτωση ενός πλαισίου εμπιστοσύνης σε μια πλατφόρμα ανάπτυξης μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης. Και οι δύο ανακοινώσεις επεκτείνουν τις προσπάθειες της HP να κάνει την τεχνητή νοημοσύνη πραγματικότητα για τις εταιρείες και τους ανθρώπους με νέες και μετασχηματιστικές…

«Εμένα ψάχνετε;» Πώς οι απατεώνες αποκτούν τον αριθμό του τηλεφώνου σας

Ποιος θα μπορούσε να είναι ένας από τους ευκολότερους τρόπους να εξαπατήσετε κάποιον για να του πάρετε τα χρήματά;  Θα τσιμπούσατε το δόλωμα;  Φανταστείτε ότι δέχεστε ένα τηλεφώνημα από την τράπεζά σας που σας ενημερώνει ότι ο λογαριασμός σας έχει παραβιαστεί και ότι για να διατηρήσετε τα χρήματά σας ασφαλή, πρέπει να επιβεβαιώσετε τα προσωπικά…

Η αδρεναλίνη των Ολυμπιακών Αγώνων 2024 ζωντανά στο Vodafone TV

Oι Ολυμπιακοί Αγώνες Παρίσι 2024, το πιο ιστορικό αθλητικό γεγονός, έρχεται ζωντανά στο Vodafone TV μέσω 7+1 ειδικών pop-up καναλιών από το κανάλι Eurosport που προσφέρει πάνω από 820 ώρες συναρπαστικής αθλητικής δράσης. Από τις 18 Ιουλίου έως τις 14 Αυγούστου, τα 7+1 Eurosport pop-up κανάλια θα είναι διαθέσιμα σε όλους τους συνδρομητές του Vodafone…

Η Kaspersky επεκτείνει τo Automated Security Awareness Platform με ενότητα που εστιάζει στην τεχνητή νοημοσύνη

Η Kaspersky ανακοίνωσε την κυκλοφορία μιας νέας ενότητας που εστιάζει στην τεχνητή νοημοσύνη στο πλαίσιο της πλατφόρμας Kaspersky Automated Security Awareness Platform (ASAP). Αυτή η τελευταία προσθήκη έχει ως στόχο να εξοπλίσει τους επαγγελματίες με τις απαραίτητες δεξιότητες για την καταπολέμηση των εξελισσόμενων απειλών που δημιουργούν οι κυβερνοεπιθέσεις με βάση την τεχνητή νοημοσύνη. Η επιτακτική…

Παγκόσμιες τάσεις, τοπικές προτιμήσεις

Έχει σημασία πού ψωνίζουμε; Η παγκοσμιοποίηση έχει μετατρέψει τον κόσμο σε ένα παγκόσμιο χωριό. Η μεταβίβαση πληροφοριών και αγαθών και η μετακίνηση ανθρώπων δεν υπήρξαν ποτέ πιο εύκολες και γρήγορες. Δυσκολευόμαστε πλέον να φανταστούμε ότι θα πρέπει να περιμένουμε ώρες για τη λήψη ενός μηνύματος ή έναν ολόκληρο μήνα για την παραλαβή ενός προϊόντος. Σήμερα…

Σεμινάριο πρώτων βοηθειών στο e-shop.gr: Be the Hero!

Το e-shop.gr σε συνεργασία με την Ανθρωπιστική Οργάνωση KIDS SAVE LIVES – Τα Παιδιά Σώζουν Ζωές διοργάνωσε στις κεντρικές του εγκαταστάσεις, “https://www.youtube.com/watch?v=ZB-B-ZgSF6A” σεμινάριο πρώτων βοηθειών. Όσοι από τους  εργαζομένους του e-shop.gr δήλωσαν ενδιαφέρον, παρακολούθησαν το συγκεκριμένο σεμινάριο,  συμμετέχοντας σε 6 σταθμούς πρακτικής εξάσκησης που βασίζονται σε νέες τεχνολογίες διάσωσης μιας ζωής.  Η Οργάνωση KIDS SAVE…

Ξεπέρασε το 99% η πανελλαδική πληθυσμιακή κάλυψη του COSMOTE 5G

Ξεπέρασε το 99% η πανελλαδική πληθυσμιακή κάλυψη του COSMOTE 5G, του μεγαλύτερου δικτύου πέμπτης γενιάς της χώρας, με την COSMOTE να πετυχαίνει τον στόχο της νωρίτερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Η ταχεία ανάπτυξη του δικτύου 5G, το οποίο πρώτη έφερε στην Ελλάδα, αποτελεί μία ακόμα απόδειξη ότι προτεραιότητα της COSMOTE είναι η εμπειρία που απολαμβάνουν…

Από πολιτευτές… γραμματείς, οι smart cities του Παπαστεργίου, που ξοδεύουν οι τουρίστες, αργεί ο Αναπτυξιακός, η «ρήτρα» της Cosmote, με εκπλήξεις η Στοά Αρσακείου...

Γενικοί γραμματείς Θέμα ημερών… ίσως και ωρών είναι οι αλλαγές των γενικών γραμματέων των υπουργείων.  Και όπως μαθαίνω, τουλάχιστον οι μισοί από τους 63 που υπάρχουν τώρα θα δουν την πόρτα της εξόδου.Από το Μαξίμου διαρρέεται ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει να δώσει το μήνυμα ότι όποιος δεν αποδίδει θα αντικαθίσταται.Αλλά αυτό που μαθαίνω εγώ είναι…

Περνά τα σύνροα της Κίνας το Xiaomi Mix Flip, έρχεται Ευρώπη τιμή στα 1.300 ευρώ

Πριν μία περίπου εβδομάδα, η Xiaomi ανάδειξε το πρώτο της clamshell ή αλλιώς  γνωστό ως Mix Flip. Παρακολουθώντας διαδικτυακά την εκδήλωση αν και προσαθήσουμε να μάθουμε οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με μια διεθνή κυκλοφορία, οι εκρόσωποι της εταιρείας ήταν απρόθυμοι να συζητήσουν το θέμα δημόσια. Σήμερα υπάρχει επιβεβαίωση ότι η συσκευή θα φτάσει όντως εκτός Κίνας.…

Ακόμη καλύτερη η εφαρμογή Blackmagic Camera, υποστήριζεται από OnePlus και Xiaomi

Λίγες μόνο εβδομάδες νωρίτερα, η Blackmagic Design, ένας δημοφιλής κατασκευαστής κινηματογραφικών καμερών, ανακοίνωσε μια εφαρμογή Android που μπορεί να καταγράφει βίντεο H.264 και H.265 και ενσωματώνεται με το πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο DaVinci Resolve της εταιρείας και τις σχετικές υπηρεσίες cloud. Η έκδοση 1.0 λειτουργούσε μόνο σε επιλεγμένα τηλέφωνα Google Pixel και Samsung Galaxy. Τώρα η…

Share

Μισό αιώνα μετά τη θριαμβευτική προσσελήνωση του Apollo 11, η αμερικανική διαστημική υπηρεσία διακηρύσσει μεγαλοστόμως πως όχι μόνο σκοπεύει να επιστρέψει στο Φεγγάρι, αλλά και να στήσει μια μόνιμη ανθρώπινη αποικία εκεί πάνω.

Την ίδια μέρα (13 Φεβρουαρίου 2019) που πέθανε το διαστημικό όχημα Opportunity στην επιφάνεια του Άρη έπειτα από 14 και πλέον χρόνια λειτουργίας, η NASA αποκάλυψε στους δημοσιογράφους ότι είναι έτοιμη να ξαναπάει στη Σελήνη, πιθανότατα και μέχρι τα τέλη της χρονιάς.

Ο επικεφαλής του Science Mission Directorate της NASA, Thomas Zurbuchen, επιβεβαίωσε πως η πρόθεση της υπηρεσίας είναι να ρίξει όλο το βάρος στην εξερεύνηση της Σελήνης, ενώ ο διευθυντής της NASA, Jim Bridenstine, αναγνώρισε ως πρώτη προτεραιότητα την ταχύτητα του εγχειρήματος.

Δεν είναι η πρώτη φορά που κάνει τέτοιες εμφατικές διακηρύξεις η NASA στα χρόνια του προέδρου Τραμπ, κάθε άλλο. Και πλέον έχει και καλή παρέα, καθώς μια σειρά από ιδιωτικές εταιρίες, με πρώτη και καλύτερη τη SpaceX του Elon Musk, έχουν τα δικά τους σχέδια για τη μεγάλη επιστροφή στο Φεγγάρι.

Η NASA συνεργάζεται ήδη με 9 εμπορικές εταιρίες για την πραγματοποίηση του στόχου και μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και οι Lockheed Martin και Draper, η διαστημική εμπειρία των οποίων πηγαίνει πίσω μέχρι και την εποχή του Apollo. Οι υπόλοιπες (Astrobotic Technology, Deep Space Systems, Firefly Aerospace, Intuitive Machines, Masten Space Systems, Moon Express και Orbit Beyond) εργάζονται πυρετωδώς για να τιμήσουν τα συμβόλαιά τους με τη NASA.

Τον Ιούλιο μάλιστα, στην επέτειο δηλαδή των 50 ετών από εκείνο το ιστορικό ταξίδι των Μπαζ Όλντριν και Νιλ Άρμστρονγκ, η NASA θα δημοσιοποιήσει και τις τελικές πτυχές του σχεδίου. Γιατί βιάζεται όμως τόσο; Είναι απλώς γιατί την πιέζει ο Τραμπ να επιστρέψει στη Σελήνη;

Όπως θυμόμαστε, ο αμερικανός πρόεδρος κάλεσε τη NASA στα τέλη του 2017 να γυρίσει στο Φεγγάρι και υπέγραψε μάλιστα μια ντιρεκτίβα (Space Policy Directive) που της δίνει όλη την απαραίτητη χρηματοδότηση για τον στόχο.

«Αυτή τη φορά, όταν πάμε στο Φεγγάρι, θα πάμε για να μείνουμε. Δεν θα αφήσουμε σημαίες και πατημασιές για να γυρίσουμε μετά σπίτι και να μην ξαναπάμε για τα επόμενα 50 χρόνια», επισήμανε πρόσφατα ο Bridenstine από το στρατηγείο της NASA στην Ουάσιγκτον.

Αυτή τη φορά είπε βέβαια πως πριν πατήσει άνθρωπος στη Σελήνη, θα σταλεί πρώτα μια μη επανδρωμένη αποστολή. Και τώρα αναθεώρησε τους στόχους, μιλώντας για το 2024. Και σίγουρα όχι άνθρωπος πριν το 2028! «Θέλουμε να πάμε γρήγορα», τόνισε και ο Zurbuchen, πριν παραδεχθεί κι αυτός πως «μπορεί όμως να μην τα καταφέρουμε».

Η τελευταία κρούση της NASA για τη σεληνιακή αποστολή, πριν τις μεγάλες δηλώσεις του Ιουλίου, μας λέει πως σκοπεύει να φτιάξει έναν μικρό διαστημικό σταθμό (Gateway τον λέει) που θα τεθεί σε τροχιά γύρω από τον φυσικό δορυφόρο μας μέχρι το 2026. Μέχρι τα τέλη του 2019 σκοπεύει να στείλει επιστημονικά όργανα και άλλες τεχνολογικές συσκευές στο Φεγγάρι, διόρθωσε.

Τι γίνεται όμως; Γιατί είναι τόσο δύσκολο να επιστρέψουμε στη Σελήνη; Ο τελευταίος άνθρωπος (ενδέκατος) που πάτησε στην επιφάνειά της ήταν ο Gene Cernan τον Δεκέμβριο του 1972 με την αποστολή του Apollo 17. Και η τελευταία φορά που στείλαμε κάτι στο Φεγγάρι ήταν το 1976, όταν οι Σοβιετικοί μάζεψαν 170 γραμμάρια χώματος με το Luna 24.

Και μετά σιωπή…

Το κόστος

Μια γραμμή σκέψης ισχυρίζεται πως το κόστος είναι δυσανάλογα υψηλό σε σχέση με το πιθανό όφελος. Ακόμα και ο περιβόητος διαγωνισμός της Google (Lunar X Prize) που θα έστελνε υποτίθεται ιδιωτικές εταιρίες στο Φεγγάρι με το έπαθλο των 20 εκατ. δολαρίων του έληξε ήσυχα και αθόρυβα το 2018. Το κόστος της αποστολής αποδείχτηκε μεγαλύτερο από το βραβείο.

Εδώ και 12 χρόνια (από τον Σεπτέμβριο του 2007), η Google και η X Prize προσέφεραν 20 εκατ. δολάρια στην πρώτη ιδιωτική εταιρία που θα ολοκλήρωνε μια σεληνιακή αποστολή και θα έστελνε πίσω στη Γη «υψηλής ανάλυσης βίντεο και εικόνες». Η προθεσμία έληγε το 2012, πήρε πλήθος παρατάσεων και τον Ιανουάριο του 2018 κατέβασε οριστικά ρολά, καθώς έγινε σαφές πως καμία από τις πέντε επικρατέστερες εταιρίες δεν θα τα κατάφερναν μέχρι τις 31 Μαρτίου, όταν και έληγε το τελευταίο deadline.

Μέσα στη δωδεκαετία αυτή, μόλις τρία οχήματα άγγιξαν τη σεληνιακή επιφάνεια και ήταν όλα τους κρατικά επιχορηγούμενα. Και μόνο το Chang’e 3 της Κίνας (εκτοξεύτηκε το 2013) μπορούσε να περιπλανηθεί στο Φεγγάρι. Η Κίνα σημείωσε πρόσφατα, τον Ιανουάριο του 2019, άλλη μια επιτυχία, καθώς προσσελήνωσε το Chang’e 4 στην αόρατη πλευρά της Σελήνης. Και μας είπε πως θα στείλει ανθρώπους μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 2030.

Και οι Ινδοί θα στείλουν τον Chandrayaan-2 στη Σελήνη μέσα στον Απρίλιο του 2019, και πάλι όμως δεν θα είναι επανδρωμένη η αποστολή. Παρά το ολοένα και αυξανόμενο σεληνιακό ενδιαφέρον, τα αποτελέσματα παραείναι πενιχρά για έναν στόχο που πιάσαμε ως ανθρωπότητα από το 1969 και αποδείχτηκε περίτρανα πως είναι εφικτός. Γιατί δεν μπορούμε να τον επαναλάβουμε;

Με μια λέξη: πόροι. Όταν οι ΗΠΑ έκοβαν πρώτες το νήμα της προσσελήνωσης, η NASA είχε πάρει κυριολεκτικά τον γρηγορότερο δρόμο για το Φεγγάρι. Στόχος ήταν να νικήσει τους Σοβιετικούς και όχι να φτιαχτεί μια βασιλική οδός που θα άνοιγε τον δρόμο σε επόμενες αποστολές.

«Αντί για λογικά βήματα να φτιαχτεί ένα βιώσιμο μοντέλο για συνεχή πρόσβαση και επιχειρήσεις στο Φεγγάρι, ήταν περισσότερο ένα άλμα στην επιφάνεια της Σελήνης», επιβεβαιώνει χαρακτηριστικά και ο Blair DeWitt, γενικός διευθυντής της Lunar Station Corporation (LSC), ένα πολλά υποσχόμενο διαστημικό startup με έδρα τη Μασαχουσέτη, «αυτή η ανώμαλη δομή της αγοράς αφαίρεσε τα μέσα για να φτιαχτεί η εφοδιαστική αλυσίδα που θα χρειαζόταν για να υποστηριχθεί μια συνεχόμενη μεταφορά εξοπλισμού, υλικών και ανθρώπων στο Φεγγάρι».

Η αλυσίδα πρέπει να φτιαχτεί με ηρεμία και σύνεση και όχι στο πλαίσιο ενός νέου, και ξανά ψυχροπολεμικού τύπου, διαγωνισμού, μας λέει ο DeWitt. Ακόμα κι έτσι όμως και παρά το γεγονός ότι τα κόστη της διαστημικής περιπέτειας έχουν μειωθεί σήμερα και μάλιστα αισθητά, το να επιστρέψεις στο Φεγγάρι δεν είναι φτηνό.

Σε σημερινές αξίες, το κόστος του πυραύλου Saturn V που χρησιμοποιήθηκε στο διαστημικό πρόγραμμα Apollo θα κόστιζε κάπου 1,16 δισ. δολάρια (εκτίμηση της NASA). Ο πανίσχυρος Falcon Heavy της SpaceX (που κάνει πλέον διαστημικές αποστολές) κόστισε μόλις 90 εκατ. δολάρια. Πολλά υποσχόμενος ναι, δεν μπορεί όμως για την ώρα να μεταφέρει το φορτίο του θηριώδους Saturn V, κάνοντας απαγορευτική προς το παρόν τη μεταφορά μεγαλύτερων φορτίων.

Ακόμα και ο Elon Musk (ιδρυτής της SpaceX) που είχε υποσχεθεί πως θα έστελνε τουρίστες σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη μέσα στο 2018, έτρεχε να τα μαζέψει. «Απίθανο» χαρακτήρισε πρόσφατα το γεγονός να μεταφέρει αστροναύτες ο Falcon Heavy του.

Ο μόνος που μπορεί για την ώρα να αναμετρηθεί με τον Saturn V σε όρους ώθησης είναι το πανίσχυρο πυραυλικό σύστημα που κατασκευάζει η NASA, το περιπετειώδες πλάνο των δισεκατομμυρίων και των καθυστερήσεων που είπανε Space Launch System (SLS). Το οποίο δεν θα είναι έτοιμο παρά αρκετά χρόνια από σήμερα.

Πέρα από το χρήμα

Πρόοδος υπήρξε όλα αυτά τα χρόνια, ήταν όμως αργή. Ακόμα και η δράση με το Lunar X Prize μπορεί να περηφανευτεί πως πυροδότησε το ενδιαφέρον, βάζοντας αρκετά startups στο παιχνίδι του διαγωνισμού. Παρά το γεγονός ότι κανείς δεν έπιασε τις προθεσμίες, φάνηκε σύντομα πως το χρηματικό έπαθλο δεν ήταν εδώ το ζητούμενο.

Τα 20 εκατ. είναι σχετικά μικρό ποσό για τα μεγέθη που μιλάμε. «Η πραγματικότητα είναι ότι χρειάζονται πολλά λεφτά για να πας στο Φεγγάρι», εξομολογείται χαρακτηριστικά η διευθύντρια του Google Lunar X Prize, Chanda Gonzales-Mowrer, «όταν το ιδρύσαμε το 2007, είχαμε την εντύπωση πως τα συμβόλαια ήταν πιο χαμηλά από όσο πράγματι ήταν».

Οι ομάδες σκέφτηκαν έξυπνα. Κάποιοι, όπως οι Moon Express και Team Indus, ανέπτυξαν δεσμούς και συμφωνίες τελικά με εθνικά διαστημικά προγράμματα, Αμερικής και Ινδίας αντιστοίχως. Άλλοι στράφηκαν σε ιδιωτικά κεφάλαια και άλλοι συνασπίστηκαν, δημιουργώντας διαστημικούς ομίλους.

Οι Astrobotic, SpaceIL και Moon Express, όλοι προγραμματίζουν τη δική τους προσσελήνωση σε κάποια χρόνια. Και καθένας έχει μάλιστα τους δικούς του στόχους εκεί πάνω. Η Astrobotic προγραμματίζει εκτόξευση το 2020 και έχει ήδη 11 επιβεβαιωμένους πελάτες για το παρθενικό ταξίδι και μερικές εκατοντάδες ακόμα σε λίστα αναμονής.

Πέρα από τις οικονομικές και τεχνικές προκλήσεις όμως, ένα από τα πιο επίμονα προβλήματα για τις διαστημικές εταιρίες είναι η κοινή γνώμη. «Αν βγεις στον δρόμο και πεις πως φτιάχνεις μια εταιρία για να μεταφέρεις φορτία στο Φεγγάρι, ο κόσμος θα σε κοιτάξει παράξενα. Οι άνθρωποι του κόσμου πρέπει να κάνουν ένα άλμα πίστης και να πιστέψουν πως μπορείς να φτιάξεις μια επιχείρηση στη Σελήνη», λέει ο John Thornton.

Ο γενικός διευθυντής της Astrobotic καταλήγει: «Όλες οι προηγούμενες δραστηριότητες στο Φεγγάρι χρηματοδοτήθηκαν από υπερδυνάμεις. Πώς θα σας φαινόταν αν μια ιδιωτική επιχείρηση προσεδαφιζόταν εκεί και έβγαζε λεφτά;».

Και σίγουρα οι πάντα αναπάντεχες δηλώσεις του οραματιστή Elon Musk δεν βοηθούν την αγορά να πιστέψει στη διαστημική περιπέτεια και να θελήσει να ποντάρει τα λεφτά της: «Η δημιουργία μιας πυραυλικής εταιρίας πρέπει να είναι ένας από τους πιο βλακώδεις και δύσκολους τρόπους να βγάλεις λεφτά», «τιτίβισε» τον Μάρτιο του 2018, «αν ήταν για τα λεφτά, θα έκανα άλλη μια εταιρία ίντερνετ». Ο Thornton ισχυρίζεται πως οι καλύτεροι σύμβουλοι για να καμφθεί η δυσπιστία του κόσμου είναι ο χρόνος, οι ζυμώσεις της αγοράς και η τεχνολογική πρόοδος.

Ήδη τα δύο τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί γενναία βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς πολλά startups έλαβαν εκατομμύρια σε χρηματοδότηση και από παραδοσιακούς μάλιστα επενδυτές. Εταιρίες όπως η Relativity Space, που αναπτύσσει τρισδιάστατους εκτυπωτές για το τύπωμα πυραύλων, και η LSC, που επικεντρώνεται στη συλλογή ερευνητικών δεδομένων από τη Σελήνη, αλλάζουν το τοπίο έναν άθλο τη φορά.

Την ίδια ώρα, για τις κρατικές διαστημικές οντότητες (τη NASA εν προκειμένω) δεν βγάζει νόημα να ξαναπάνε στο Φεγγάρι απλώς και μόνο για να επιστρέψουν. Κάτι που έχει γίνει εδώ και μισό αιώνα δηλαδή. Αποζητούν να γυρίσουν με μεγαλεπήβολους στόχους στη φαρέτρα τους και ενδιαφέρονται περισσότερο για τη μακροπρόθεσμη επιτυχία παρά για βραχυπρόθεσμους στόχους κύρους.

Ο πραγματικός σκοπός είναι άλλο ένα μεγάλο άλμα για την ανθρωπότητα: ο Άρης. Οι σεληνιακές αποστολές μοιάζουν με μια καλή πρόβα τζενεράλε για το απόλυτο ταξίδι του ανθρώπου στον Κόκκινο Πλανήτη: «Αναγνωρίζουμε το Φεγγάρι ως πόρο, σκαλί και ορόσημο», λέει ο Thornton, «έχουμε αρχίσει να το θεωρούμε ως ενδιάμεσο σταθμό, όχι τελικό προορισμό».

Ακόμα και ο Τραμπ κάτι τέτοιο έλεγε τον Δεκέμβριο του 2017: στείλτε αστροναύτες στο Φεγγάρι και τελικά στον Άρη. Και στη χρηματοδότηση που έδωσε στη NASA για το 2019 περιλαμβανόταν και ειδικό κονδύλι για τον Άρη. Μόνο που η NASA δεν παίζει μόνη μπάλα στη διαστημική αρένα, κάθε άλλο.

Ο Βλαντιμίρ Πούτιν διακήρυξε κι αυτός την πρόθεσή του να ταξιδέψουν οι Ρώσοι στη Σελήνη και τον Άρη, την ίδια ώρα που Κίνα, Ινδία, Ιαπωνία και Ευρωπαϊκή Ένωση (μέσω της European Space Agency) όλοι έχουν και από ένα δικό τους σχέδιο για προσσελήνωση.

Ο κύβος ερρίφθη για το ταξίδι του ανθρώπου στη Σελήνη και όλα τα υλικά είναι εδώ. Και κυρίως η συνεργασία κρατών και ιδιωτών προς την επίτευξη του στόχου. Πότε θα ξαναπάμε στο Φεγγάρι, κανείς δεν μπορεί να πει για την ώρα. Ένα είναι όμως σίγουρο: πως αυτή τη φορά θα πάμε για να μείνουμε.