Πιο ευάλωτοι στις ψηφιακές απάτες αποδεικνύονται οι χρήστες, που ανήκουν σε μεγαλύτερες ηλικιακές κατηγορίες, καθώς δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και δεν έχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα σε θέματα ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.
Περισσότερα από $3 τρις. χάνουν ετησίως οι ηλικιωμένοι στις ΗΠΑ, ως αποτέλεσμα διαδικτυακής εξαπάτησηςΔεν είναι τυχαίο ότι οι ηλικιωμένοι στις ΗΠΑ εκτιμάται ότι χάνουν σε ετήσια βάση περισσότερα από $3 τρισ. εξαιτίας της διαδικτυακής εξαπάτησης. Οι άνθρωποι της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας θεωρούνται πιο ευάλωτοι στην ηλεκτρονική απάτη, καθώς οι κυβερνοεγκληματίες μπορούν να εκμεταλλευτούν την εμπιστοσύνη τους και σε ορισμένες περιπτώσεις, την επιδείνωση των γνωστικών λειτουργιών, που προκαλεί η γήρανση. Σύμφωνα με σχετική αναφορά της ESET, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία χρήστες μπορούν να μείνουν ασφαλείς από τις πιο συνηθισμένες ηλεκτρονικές απάτες.
Η εταιρεία συστήνει στους μεγαλύτερης ηλικίας χρήστες να είναι καταρχήν επιφυλακτικοί. “Κάθε γνωριμία, που κάνουμε online, δεν είναι απαραίτητα και αξιόπιστη, αντιθέτως, είναι ασφαλέστερο να θεωρούμε ότι μηνύματα, που λαμβάνουμε από άγνωστους αποστολείς είναι πολύ πιθανό να είναι και απόπειρα εξαπάτησης”, αναφέρουν οι ειδικοί της ESET. Συστήνουν δε στους μεγαλύτερης ηλικίας χρήστες να είναι προσεκτικοί ακόμη και αν το μήνυμα – είτε σε email, είτε σε εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων, είτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – στέλνεται (ή φαίνεται να στέλνεται) από κάποιον που γνωρίζουν. “Η ορθότερη πρακτική είναι να έχουμε πάντα το νου μας για οτιδήποτε ασυνήθιστο σχετικά με το μήνυμα ή τον αποστολέα και σε περίπτωση που δεν είμαστε σίγουροι για την αξιοπιστία του, να το διαγράφουμε”, αναφέρει η σχετική ανάλυση της εταιρείας.
Χρήματα σε ξένους
Τα scams, όπου οι κυβερνοεγκληματίες προσποιούνται ότι ενδιαφέρονται για ρομαντική σχέση και ξεγελούν τους χρήστες όλων των ηλικιών να τους στείλουν χρήματα, αποτέλεσαν κατά το 2018, τον δεύτερο πιο “ακριβό” τύπο ηλεκτρονικής απάτης, καταγράφοντας χρηματικές απώλειες $362 εκατ. Εδώ και χρόνια, τα “ρομαντικά scams” βρίσκονται ψηλά στην λίστα με τις πιο συνηθισμένες απάτες προς ηλικιωμένους, ειδικά επειδή η μοναξιά είναι ένα από τα πιο συχνά προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλοί από αυτούς. Ως εκ τούτου, όπως συστήνει η ESET προς τους ηλικιωμένους χρήστες, “δεν δίνουμε ποτέ χρήματα σε ξένους”.
Όπως σημειώνουν οι ειδικοί – μια από τις κοινές απάτες – οι επιθέσεις ηλεκτρονικού “ψαρέματος” (phishing), ξεκινούν συνήθως από ένα ανεπιθύμητο email ή ένα μήνυμα στα social media. Παριστάνοντας ότι προέρχεται από αξιόπιστη πηγή και χρησιμοποιώντας τεχνικές κοινωνικής μηχανικής, το μήνυμα αυτό προσπαθεί να εξαπατήσει το χρήστη και να του αποσπάσει ευαίσθητα δεδομένα, όπως στοιχεία πιστωτικής κάρτας ή διαπιστευτήρια σύνδεσης. “Για το λόγο αυτό, αν λάβουμε εντελώς ξαφνικά ένα email, ακόμη κι αν φαίνεται ότι προέρχεται από μια αξιόπιστη πηγή, δεν ανοίγουμε ποτέ τους συνδέσμους και τα συνημμένα αρχεία του”, σημειώνει η εταιρεία.
Περίεργα δώρα
Μια άλλη συμβουλή προς τους χρήστες μεγαλύτερων ηλικιών είναι: “Λέμε όχι σε “δώρα με προϋποθέσεις”. Μία επίσης συνηθισμένη απάτη είναι τα email που “συγχαίρουν” τον παραλήπτη και τον ενημερώνουν ότι “έχει κερδίσει ένα δώρο”, ωστόσο, για να το πάρει, χρειάζεται να δώσει τα προσωπικά του στοιχεία ή/και χρήματα ως μία μορφή προκαταβολής που θα κατοχυρώνει το δώρο. Συνήθως μάλιστα, του ζητείται να το κάνει άμεσα “για να μην χάσει την ευκαιρία”. Ας θυμόμαστε ότι κανένας αξιόπιστος διαγωνισμός δεν ζητά ποτέ “αντάλλαγμα” και μάλιστα χρηματικό, για να δώσει στους νικητές τα δώρα τους.
Τέλος, η εταιρεία προειδοποιεί: “Δεν δίνουμε δικαίωμα απομακρυσμένης πρόσβασης στη συσκευή μας”. Στις απάτες τύπου “tech support”, οι κυβερνοεγκληματίες προσπαθούν να πείσουν το θύμα ότι ο υπολογιστής του έχει παραβιαστεί από κακόβουλο λογισμικό και ότι πρέπει να αποκτήσουν απομακρυσμένη πρόσβαση στη συσκευή, ώστε να μπορέσουν να διορθώσουν το πρόβλημα. Το πρόσχημα είναι ψεύτικο, αλλά η απώλεια προσωπικών πληροφοριών και χρημάτων, που προκαλείται, είναι πέρα για πέρα αληθινή. Δεν πρέπει ποτέ να δίνουμε σε έναν ξένο τη δυνατότητα να έχει απομακρυσμένη πρόσβαση στον υπολογιστή μας, ακόμα κι αν ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί έναν αξιόπιστο κατασκευαστή.