Οι ψηφιακές τεχνολογίες ως απάντηση για την επόμενη ημέρα

Related

Generation Next: Ολοκληρώθηκε ο 3ος κύκλος δωρεάν μαθημάτων STEAM για 400 εκπαιδευτικούς

Ολοκληρώθηκε ο 3ος κύκλος του Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών (STEAM) που υλοποιείται στο πλαίσιο του Προγράμματος Ανάπτυξης Ψηφιακών Δεξιοτήτων Generation Next του Ιδρύματος Vodafone , υπό την επιστημονική επίβλεψη του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Τα δωρεάν μαθήματα STEAM που ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 2025 έδωσαν την ευκαιρία σε 400 εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να ενισχύσουν τις ψηφιακές

Η Meta «έκλεψε» από την Apple κορυφαίο στέλεχος του AI

FORTUNE GREECE 08/07/2025, 12:08 SHARE Meta logo and company CEO Mark Zuckerberg. December 4, 2024 Photo: Shutterstock Η Meta για να εξασφαλίσει το «ναι» του Ruoming Pang του προσέφερε πακέτο αποδοχών αξίας δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως Νέο πλήγμα στις προσπάθειες της Apple να ξεχωρίσει στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί η αποχώρηση κορυφαίου στελέχους της

Τεχνολογική επανάσταση στη βιομηχανία του θεάματος; Η AI φέρνει δισεκατομμύρια επενδύσεις

FORTUNE GREECE 07/07/2025, 20:30 SHARE Ενώ οι μεγάλοι παίκτες του Χόλιγουντ επιτίθενται νομικά στην AI, στο παρασκήνιο τη χρησιμοποιούν για να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο που γίνονται οι ταινίες, πιο φθηνά, πιο γρήγορα, πιο στοχευμένα.           Οι γίγαντες του Χόλιγουντ αντιδρούν απέναντι στην εισβολή της τεχνητής νοημοσύνης. Η Disney και η Universal

Ποιους οικονομικούς όρους αναζητά περισσότερο ο κόσμος στο ChatGPT;

ΜΑΡΙΑ ΑΚΡΙΒΟΥ 07/07/2025, 18:11 SHARE Η τεχνητή νοημοσύνη έρχεται να δώσει απαντήσεις και συμβουλές στις οικονομικές μας απορίες. Η έλευση του ChatGPT στη ζωή μας, θα έλεγε κανείς, ότι έχει δώσει τη δυνατότητα σε κάθε χρήστη να έχει δίπλα του, ανά πάσα ώρα και στιγμή, έναν προσωπικό βοηθό, ικανό να του λύσει οποιαδήποτε απορία σε

Apple: Προσφεύγει στο δικαστήριο για το πρόστιμο της ΕΕ

FORTUNE GREECE 07/07/2025, 15:41 SHARE Ποινή «άνευ προηγουμένου» χαρακτηρίζει η Apple το πρόστιμο που επέβαλε στην εταιρεία η ΕΕ, για το App Storea Η Apple άσκησε έφεση κατά του προστίμου ύψους 500 εκατ. ευρώ που της επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση, χαρακτηρίζοντας την ποινή «άνευ προηγουμένου» και τις αλλαγές που απαιτούσε η ρυθμιστική αρχή στο App

Έγκριση από το ΕΣΡ για το Cosmote Sport Start – Τυπολογίες – όλα γύρω από τα media

Οι Τυπολογίες ξεκίνησαν στις 3 Οκτωβρίου 1993 στην εφημερίδα «Το Παρόν». Επί 32 χρόνια καταγράφουν την επικαιρότητα τα όσα συμβαίνουν στα ελληνικά ΜΜΕ με 3 διαφορετικούς τρόπους. Με την έντυπη έκδοση της Κυριακής στην εφημερίδα «ΤΟ ΠΑΡΟΝ», την ηλεκτρονική έκδοση στο www.typologies.gr και την παρουσία στο twitter (@typologies), και στη σελίδα μας στο Facebook ΕΠΩΝΥΜΙΑ

COSMOTE και Vodafone στηρίζουν τους συνδρομητές στις περιοχές που πλήττονται από πυρκαγιές – Digitaltvinfo.gr – Τα πάντα για τη δορυφορική, ψηφιακή και HD TV

COSMOTE TELEKOM Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές της στα Σπάτα και τη Ραφήνα του Νομού Αττικής και στην Ιεράπετρα του Λασιθίου Κρήτης που πλήττονται από τις πυρκαγιές, και για τις αυξημένες ανάγκες επικοινωνίας τους προσφέρει: δωρεάν 1.500 λεπτά ομιλίας προς όλα τα εθνικά δίκτυα και δωρεάν απεριόριστο Internet από το κινητό για 15 ημέρες

Μια συζήτηση με έναν «ηθικό χάκερ»: Αυτό είναι το πραγματικό προφίλ των ψηφιακών εγκληματιών

Το Fortune Greece συνάντησε τον Clément Domingo, έναν από τους ελάχιστους ανθρώπους ο οποίος «ζει» μέσα στο Σκοτεινό Διαδίκτυο και γνωρίζει με κάθε λεπτομέρεια πώς είναι αυτός ο άγνωστος κόσμος που αποτελεί φιλικό πεδίο δράσης για κυβερνοεγκληματίες. Αποστολή στη Μαδρίτη Ξυπνά το πρωί. Φιλά τα παιδιά του πριν το σχολείο. Πάει στη δουλειά του. Επιστρέφει

Το μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου των τηλεπικοινωνιών; Η αποτυχία αξιοποίησης του 5G

Καθώς η χορωδία χιλιάδων εταιρειών που επαινούν τα τελευταία...

Θα παντρευόσουν ένα ρομπότ; Το 80% της Gen Z λέει «ναι»

FORTUNE GREECE 05/07/2025, 19:00 SHARE Η νέα γενιά στρέφεται σε ψηφιακούς συντρόφους, με 8 στους 10 Gen Z να δηλώνουν πως θα έκαναν σχέση – ακόμη και γάμο – με τεχνητή νοημοσύνη. Το 80% των εκπροσώπων της Generation Z δηλώνει πως θα παντρευόταν μια τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας chatbots Joi AI. Επιπλέον

Μακριά από τα κινητά πιο κοντά στη μάθηση – Τι δείχνει νέα έρευνα σε 317 σχολεία

Νέα μελέτη δείχνει ότι η απαγόρευση κινητών τηλεφώνων στα...

Magenta Moments: Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης της COSMOTE TELEKOM

Το νέο πρόγραμμα επιβράβευσης Magenta Moments φέρνει σε όλους τους πελάτες της η COSMOTE TELEKOM .   Το Magenta Moments , που αναβαθμίζει το COSMOTE DEALS FOR YOU, φέρνει έναν νέο κόσμο προνομίων & εμπειριών , γεμάτο δώρα, διαγωνισμούς και αποκλειστικές προσφορές από ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, σε

Η Meta στηρίζει την Ελλάδα – Πράσινο φως για ενιαία ψηφιακή ηλικία ενηλικίωσης

Η Meta, μητρική των Facebook και Instagram, δηλώνει επίσημα τη στήριξή της στην ελληνική πρόταση για καθιέρωση ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.           Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της

Η Meta υπέρ του ελληνικού σχεδίου για την καθιέρωση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης

Τις ελληνικές θέσεις σχετικά με την θέσπιση ενιαίας ψηφιακής ηλικίας ενηλικίωσης υιοθετεί η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, η οποία με δήλωσή της ανακοίνωσε ότι στηρίζει αυτές τις προτάσεις. Στο non-paper που παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, για την προστασία των ανηλίκων από τον εθισμό στο διαδίκτυο, το

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα

Η COSMOTE TELEKOM διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα & Ιεράπετρα Newsroom ακρόαση άρθρου ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ Όλοι οι δικαιούχοι συνδρομητές ενημερώνονται για την ενεργοποίηση των δωρεάν πακέτων μέσω γραπτών μηνυμάτων (SMS) Η COSMOTE TELEKOM στηρίζει τους συνδρομητές της στα Σπάτα και τη Ραφήνα του Νομού Αττικής και στην Ιεράπετρα του Λασιθίου Κρήτης

Share

Την περίοδο της πανδημίας οι ψηφιακές τεχνολογίες έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων και των εφοδιαστικών αλυσίδων από απόσταση και πρόσφερε ουσιαστικά πλεονεκτήματα όπως αυξημένη παραγωγικότητα, βελτιωμένη ικανότητα επικοινωνίας και συνεργασίας, υποστήριξη στην λήψη αποφάσεων με δεδομένα και μοντέλα, ποιότητα και εξατομίκευση σε προϊόντα/υπηρεσίες και ικανότητα ταχύτερης ανταπόκρισης από απόσταση στις απαιτήσεις της αγοράς. Ως συνέχεια αυτής της πραγματικότητας και στο πλαίσιο της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης οι ψηφιακές τεχνολογίες μπορούν να προσφέρουν πλέον σημαντική επιχειρηματική αξία και την δυνατότητα να μετασχηματίσουν τις επιχειρήσεις αλλά και ολόκληρους οικονομικούς κλάδους. Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, προτείνονται σειρά από μέτρα και προτάσεις προς τα εμπλεκόμενα μέρη (επιχειρήσεις και πολιτεία) που αφορούν το ηλεκτρονικό εμπόριο, την τηλεργασία, την τηλεκπαίδευση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Ηλεκτρονικό εμπόριο. Η κρίση της πανδημίας Covid-19 προκάλεσε ένα βίαιο πολυκαναλικό μετασχηματισμό στο εμπόριο διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα, ανεβάζοντας σε υψηλά ποσοστά τις αγορές online και οδηγώντας στον επαναπροσδιορισμό του φυσικού δικτύου διανομών. Το ηλεκτρονικό εμπόριο είχε μεγάλη ανάπτυξη αλλά με ουσιαστικά προβλήματα λόγω της εκθετικής αύξησης της ζήτησης. Το πρόβλημα στην επικοινωνία πελάτη-λιανέμπορου θα μπορούσε να βελτιωθεί είτε μέσω σύγχρονης ή ασύγχρονης επικοινωνίας αξιοποιώντας τις τεχνολογίες και τα κοινωνικά δίκτυα. Τα προβλήματα διεκπεραίωσης παραγγελιών μπορούν να αντιμετωπιστούν με πρακτικές order online – pickup in εκτός καταστήματος, τη λειτουργία καταστημάτων αυστηρά για παραδόσεις online αγορών, συνέργειες με εταιρίες διανομής για αποτελεσματικότερη κάλυψη της ζήτησης ή επιστροφή προϊόντων και για την αποφυγή ουρών και συνωστισμού συστήματά εκτίμησης χρόνου αναμονής στον χώρο παράδοσης με γνώμονα την ασφάλεια και τις συνθήκες υγιεινής. Τα προβλήματα διαθεσιμότητας μπορούν να αντιμετωπιστούν με καλύτερη «ορατότητα» των αποθεμάτων μέσω της ενοποίησης των συστημάτων ERP με τα ηλεκτρονικά καταστήματα και έξυπνων προβλεπτικών μοντέλων αξιοποιώντας πολλαπλά δεδομένα. Η πολιτεία και οι εμπλεκόμενοι κλαδικοί φορείς θα πρέπει να συνεχίσουν τις πρωτοβουλίες ενίσχυσης του νέου αυτού κλάδου με δράσεις όπως την πιστοποίηση ηλεκτρονικών καταστημάτων, την εκπαίδευση και ανάπτυξη εξειδικευμένου προσωπικού, τη συνεχή ενημέρωση για το συνεχές μεταβαλλόμενο κανονιστικό πλαίσιο, τις υποδομές για μείωση κόστους μεταφοράς προϊόντων και τη συνεχή ενημέρωση των καταναλωτών.

Τηλεργασία. Πολλές επιχειρήσεις την περίοδο του lockdown υποχρεώθηκαν να παύσουν προσωρινά τις δραστηριότητές τους, ενώ όσες παρέμειναν εν λειτουργία, αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν άμεσα σε μια νέα πραγματικότητα, με γνώμονα πρώτα από όλα τη διασφάλιση της υγείας των εργαζομένων, αλλά και των πελατών τους. Ως εκ τούτου, η τηλεργασία υιοθετήθηκε σε ευρεία κλίμακα για όσους εργαζομένους ήταν εφικτή η εκτέλεση των καθηκόντων τους εξ’ αποστάσεως. Σε καθεστώς τηλεργασίας, δεν υπάρχει η δυνατότητα επίβλεψης δια ζώσης της ορθής εκτέλεσης των καθηκόντων των εργαζομένων. Άρα τίθενται ζητήματα διοίκησης εξ αποστάσεως, όπως με ποιό τρόπο μπορεί η διοίκηση των επιχειρήσεων να επιβλέπουν αποτελεσματικά τους εργαζομένους του, να αξιολογούν την απόδοσή τους στην εργασία, και να αμοίβουν δίκαια την εργασία που παρέχεται από αυτούς. Λόγω της αδυναμίας απευθείας διεπαφής ανάμεσα σε εργαζομένους, προϊσταμένους, συνεργάτες, και πελάτες επιχειρήσεων και οργανισμών, τίθενται μια σειρά από ζητήματα που αφορούν την παραγωγικότητα, όπως με ποιό τρόπο μπορούν να εκτελούνται τα καθήκοντα του εργαζομένου με σωστό και αποδοτικό τρόπο, να διασφαλίζονται τόσο η ορθότητα, όσο και η ασφάλεια των επικοινωνιών και συναλλαγών και να διατηρηθεί η ποιότητα και ποσότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Επίσης είναι έκδηλος ο κίνδυνος διατάραξης της ισορροπίας μεταξύ της εργασίας των εργαζομένων και του προσωπικού τους χρόνου (work-life balance) και τίθενται μια σειρά από ζητήματα, όπως ο σεβασμός των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων και ιδίως του ωραρίου εκτέλεσης των καθηκόντων τους, να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων και η ιδιωτικότητα των επικοινωνιών των εργαζομένων, να μειωθεί η απομόνωση από τους συναδέλφους τους, και η έλλειψη ευκαιριών προαγωγής λόγω φυσικής απουσίας. Τέλος πρέπει να αντιμετωπίζονται μια σειρά τεχνολογικών θεμάτων σχετικά με την πρόσβαση των εργαζομένων σε περιβάλλον ικανοποιητικής ταχύτητας αλλά και ποιοτικών διαδικτυακών υποδομών, την ασφάλεια των επικοινωνιών μέσω των εργαλείων τηλεργασίας, την ελλιπή γνώση των εργαζομένων και ανύπαρκτων διαδικασιών χρήσης των εταιρικών υποδομών σε καθεστώς τηλεργασίας.

Τηλεκπαίδευση. Η ανάγκη για μεταφορά της εκπαίδευσης από την παραδοσιακή στην ψηφιακή τάξη εντός πολύ στενών χρονικών περιθωρίων οδήγησε αυτομάτως πολλούς οργανισμούς (εκπαιδευτικούς και μη) να συνεχίσουν πολύ γρήγορα τη διδασκαλία με αποτέλεσμα την ανάδειξη μιας νέας μορφής διδασκαλίας, που καταγράφεται με τον όρο «επείγουσα απομακρυσμένη μάθηση» ( emergency remote teaching), με αρκετές προκλήσεις. Η νέα μορφή εκπαίδευσης, και κυρίως η σύγχρονη μάθηση, χρειάζεται να ενσωματώσει τις αρχές εκπαιδευτικού σχεδιασμού βάση της ψηφιακής μάθησης με στόχο τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Άρα χρειάζεται να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο αξιολόγησης της μάθησης το οποίο θα στηρίζεται σε μία ενιαία μορφή υλοποίησης ανά εκπαιδευτικό επίπεδο ώστε να μπορούν να εξαχθούν αποτελέσματα για την αποτελεσματικότητά της και πιθανούς τρόπους βελτίωσής της. Παρότι οι γνώσεις και δεξιότητες των εκπαιδευτικών/διδασκόντων ποικίλουν σε ορισμένες περιπτώσεις η ανεπαρκής ψηφιακή ετοιμότητα (συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών εκπαιδευτικών στρατηγικών και των απαιτούμενων εκπαιδευτικών τεχνολογιών) έχει άμεσο αντίκτυπο στη διεξαγωγή της διδασκαλίας.

Ψηφιακός μετασχηματισμός. Οι μεγάλες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν την πρόσκληση των ολοκληρωμένων πρωτοβουλιών ψηφιακού μετασχηματισμού που αφορούν την αναβάθμιση της εμπειρίας των πελατών, την αναδιοργάνωση των επιχειρηματικών διαδικασιών και της αλλαγής του επιχειρηματικού μοντέλου. Άρα είναι αναγκαίο ένα πλαίσιο διαμόρφωσης, υποστήριξης και ενίσχυσης της ανταγωνιστικής στρατηγικής με τις ψηφιακές τεχνολογίες και στρατηγικές για την επιτυχή υλοποίηση έργων ψηφιακού μετασχηματισμού. Οι προτάσεις θα πρέπει να περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση με την επιχειρηματική στρατηγική, νέες οργανωσιακές δομές για καινοτομία και μετασχηματισμό και τέλος την ψηφιακή αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού. Η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων όμως είναι μικρομεσαίες και άρα δεν μπορούν να εμπλακούν, λόγω μεγέθους και αναγκαίων πόρων, σε ολοκληρωμένα και κοστοβόρα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού. Άρα θα πρέπει να προταθούν εύκολες προς υλοποίηση πρακτικές στο πως οι μικρό-μεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να αξιοποιούν οργανωμένα τις ψηφιακές τεχνολογίες για να αποκτήσουν ουσιαστικά επιχειρηματικά οφέλη και να ξεπεράσουν τα προβλήματα τους λόγω της πανδημίας. Σε αυτές περιλαμβάνονται ο έξυπνος συνδυασμός ψηφιακών τεχνολογιών/συστημάτων, η αναβάθμιση της ψηφιακής ετοιμότητας, η αξιοποίηση των υποδομών cloud και των υπηρεσιών software-as-service, οι ψηφιακές συνεργασίες μέσω ηλεκτρονικών αγορών και η οργανωμένη ενημέρωση και εκπαίδευση μέσω αυτών παραδειγμάτων και βέλτιστων πρακτικών.

* Καθηγητής Γεώργιος Ι. Δουκίδης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το άρθρο είναι περίληψη του πρόσφατου εκδοθέντος βιβλίου ‘Στρατηγική και διακυβέρνηση για την επόμενη ημέρα’, επιμέλεια Γ. Δουκίδης και Κ. Μπαρδάκη (εκδόσεις Ι. Σιδέρη)