Η έλλειψη μικροτσίπ στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία έχει αρχίσει να δημιουργεί σημαντικές στρεβλώσεις στην αγορά, με τις μεγάλες μειώσεις στην παραγωγή στις οποίες αναγκάζονται να προχωρήσουν οι εταιρείες να οδηγούν σε καθυστερήσεις στις παραδόσεις και σε μειώσεις πωλήσεων. Ταυτόχρονα δημιουργούνται προϋποθέσεις και για αυξήσεις τιμών για τους καταναλωτές από πολλούς ντίλερ οι οποίοι λόγω της έλλειψης ορισμένων ετοιμοπαράδοτων μοντέλων δεν προσφέρουν τις εκπτώσεις που προσέφεραν παλιότερα.
Ο κλάδος σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να παράγει φέτος από 6 έως 7 εκατ. λιγότερα οχήματα λόγω της έλλειψης μικροτσίπ και πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα στο να βρουν τα εξαρτήματα που θέλουν και τους πρώτους έξι μήνες του 2022, όπως αναφέρουν διεθνείς αναλυτές.
Σε έκθεσή της η IHS Markit εκτιμά μάλιστα ότι τα προβλήματα στην τροφοδοσία της αγοράς με μικροτσίπ δεν αναμένεται να ξεπεραστούν πριν το δεύτερο τρίμηνο του επόμενου έτους, παρά τη συνεχιζόμενη αυξημένη ζήτηση σε πολλές χώρες.
Οι συνολικές πωλήσεις οχημάτων αναμένεται ότι δεν θα ξεπεράσουν τα 80 εκατ. οχήματα φέτος, με τις εταιρείες να δέχονται πλήγμα που θα ξεπεράσει τα 110 δις δολάρια σύμφωνα με στοιχεία της συμβουλευτικής AlixPartners που επικαλείται το περιοδικό Car στη Βρετανία. Ήδη πολλά εργοστάσια κλείνουν προσωρινά μέχρι να λυθεί το πρόβλημα αφού δεν μπορεί να προχωρήσει απρόσκοπτα η παραγωγή.
Volkswagen, Toyota, General Motors, Ford, Daimler, Jaguar Land Rover, Renault, Nissan, Mitsubishi, Peugeot και Citroen είναι μερικές μόνο από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν ανακοινώσει μειώσεις στην παραγωγή.
Η Volkswagen ήταν η τελευταία μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία η οποία ανακοίνωσε περικοπές στον αριθμό των οχημάτων. Το εργοστάσιο στο Βόλφσμπουργκ αναμένεται να λειτουργήσει αυτές τις ημέρες με μόνο μια βάρδια μετά τις παραδοσιακές καλοκαιρινές διακοπές. Επίσης η Audi θα επεκτείνει στις διακοπές κατά μια εβδομάδα στα δύο εργοστάσιά της στη χώρα.
Η μητρική εταιρεία της Mercedes-Benz, η Daimler μείωσε τις ώρες εργασίας σε 18.500 εργαζομένους στα εργοστάσια της Βρέμης και του Ραστάτ, κάτι που οδήγησε την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου σε αναστολή παραγωγής. Η καθυστέρηση αυτή αναμένεται να επηρεάσει για μήνες την εταιρεία σύμφωνα με διεθνείς πηγές.
Νωρίτερα την προηγούμενη εβδομάδα η Toyota είχε κάνει αίσθηση όταν ανακοίνωσε ότι θα μειώσει την παγκόσμια παραγωγή για το Σεπτέμβριο κατά 40%. Μόνο στη Βόρειο Αμερική αυτό σημαίνει την παραγωγή λιγότερων οχημάτων κατά 170.000.
Τα εργοστάσια της Ford στη Βρετανία που παράγουν διάφορα εξαρτήματα επηρεάστηκαν επίσης με αποτέλεσμα μεταξύ άλλων να κλείσει το εργοστάσιο Οτοσάν της εταιρείας στην Τουρκία. Η Ford έχει ανακοινώσει ότι θα παράγει 1,1 εκατ. οχήματα λιγότερα από όσο αρχικά αναμενόταν.
Τα προβλήματα με τη διαθεσιμότητα μικροτσίπ αποδίδονται κατά κύριο λόγο στην πανδημία. Όπως και οι αυτοκινητοβιομηχανίες έτσι και η εταιρείες κατασκευής ημιαγωγών αναγκάστηκαν να αναστείλουν για κάποιο διάστημα τις δραστηριότητές τους λόγω της πανδημίας με αποτέλεσμα η παραγωγή να μειωθεί σημαντικά.
Ταυτόχρονα, μεγάλη ποσότητα διαθέσιμων μικροτσίπ απορροφήθηκε από εταιρείες ηλεκτρονικών –από κινητά τηλέφωνα μέχρι παιχνιδομηχανές και τηλεοράσεις- επειδή τα προϊόντα αυτά ζητήθηκαν πολύ από τους καταναλωτές που αναγκάστηκαν να μείνουν κλεισμένοι στο σπίτι μετά τις επιβολές περιορισμών.
Μόνο η Sony, για παράδειγμα, εκτιμά ότι πούλησε 4,5 εκατ. παιχνιδομηχανές πέρσι. Αρνητικά επίσης για τις αυτοκινητοβιομηχανίες επέδρασε και το Brexit, καθώς στη Βρετανία υπήρχε πολύ μεγάλη παραγωγή οχημάτων.