Σημαντικές ελλείψεις εργατικού δυναμικού στον κλάδο της Πληροφορικής (IT) παρουσιάζει η Ιαπωνία, η οποία αναμένεται να διαθέτει, μέχρι το 2030, 27.000 θέσεις εργασίας στους τομείς της Τεχνητής Νοημοσύνης (Artificial Intelligence) και του Διαδικτύου των Πραγμάτων (Internet of Things), τις οποίες δεν θα μπορεί να καλύψει.
Σύμφωνα με τη Nikkei Asia, παρόλο που η Ιαπωνία θεωρείται μία από τις χώρες που διαθέτουν έναν σημαντικό αριθμό εργαζομένων στον κλάδο της πληροφορικής, μετά τις ΗΠΑ, την Ινδία και την Κίνα, οι εργαζόμενοί της δεν διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες, ώστε να μπορούν να καλύψουν θέσεις σε τομείς, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things).
Πιο συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι στον κλάδο της Πληροφορικής που ασχολούνταν με τη συμβατική τεχνολογία, όπως τη δημιουργία ιστοσελίδων ή εφαρμογών, αποτελούσαν το 90% του συνόλου, το 2018. Αντιθέτως, οι εργαζόμενοι που ασχολούνταν με τη τεχνολογία αιχμής, σε τομείς όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και οι «έξυπνες» συσκευές, που συνδέονται με το Internet, καλύπτουν το υπόλοιπο 10%, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, Εμπορίου και Βιομηχανίας.
Προβλέπεται, ακόμη, ότι η έλλειψη εργατικού δυναμικού που ασχολείται με τη τεχνολογία αιχμής, θα είναι 13 φορές πιο έντονη το 2030, με το γεγονός αυτό να καθιστά κάτι περισσότερο από αναγκαία τη ζήτηση ταλέντων, σε σημείο που η απλή διδασκαλία δεξιοτήτων ψηφιακής μετάβασης στους εργαζόμενους δεν θα καταφέρει να καλύψει το κενό που θα δημιουργηθεί από την προσφορά 270.000 θέσεων.
Οι απόφοιτοι με πτυχίο στις φυσικές επιστήμες, τα μαθηματικά και τη στατιστική, το 2018, ήταν 29.000 στην Ιαπωνία, με τις ΗΠΑ να διαθέτουν τον δεκαπλάσιο αριθμό αποφοίτων στις συγκεκριμένες επιστήμες. Ταυτόχρονα, ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των αποφοίτων στους τομείς αυτούς, από το 2014 μέχρι το 2018, παρουσίασε μία πτώση 0,4% στην Ιαπωνία, ενώ η μέση ετήσια αύξηση στη Γαλλία και την Ιταλία έφτασε το 10 και 7%, αντίστοιχα.
Η συμβολή των Πανεπιστημίων
Πανεπιστήμια της χώρας προσπαθούν να αντιμετωπίσουν αυτή την κατάσταση, με το Πανεπιστήμιο Σίγκα, στο Τόκιο, να ξεκινάει συνεργασίες με τη Daihatsu Motors και άλλες εταιρείες, ενώ τμήμα του Πανεπιστημίου του Τόκιο προσφέρει μαθήματα σχετικά με την επιστήμη των υπολογιστών, το σχέδιο και το μάρκετινγκ. Παράλληλα, ο καθηγητής Kaoru Kawamoto τονίζει την ανάγκη αλλαγής του περιεχομένου του συστήματος εκπαίδευσης, ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες της κοινωνίας.
Παράδειγμα προς μίμηση θα μπορούσαν να αποτελέσουν οι ΗΠΑ, όπου τα Πανεπιστήμια διαθέτουν συμβουλευτικές υπηρεσίες, που δίνουν πληροφορίες σχετικά με τις ανάγκες των επιχειρήσεων και της αγοράς εργασίας, ευρύτερα, υποδεικνύοντας, έτσι, το πώς θα μπορούσε να υπάρχει συνεργασία των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων με την αγορά.
Σημαντικά βήματα γίνονται και από την Ιαπωνία, όπου βιομηχανίες προσπαθούν να εκπαιδεύσουν και να προσλάβουν εργαζομένους που θα ασχολούνται με τεχνολογία αιχμής, με τη Daikin να ιδρύει Πανεπιστήμιο εντός του χώρου της, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Οσάκα, για να εκπαιδεύσει 1.500 επαγγελματίες σε τομείς όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων, ενώ η Z Holdings, μητρική της Yahoo Ιαπωνίας, θα αυξήσει το εργατικό της δυναμικό που ασχολείται με την Τεχνητή Νοημοσύνη κατά 5.000 μέχρι το 2025.
Οι παραπάνω διαδικασίες αποσκοπούν στον «εκσυγχρονισμό» των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της Ιαπωνίας, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σύγχρονου κόσμου και της κοινωνίας, μίας κοινωνίας που μένει συνεχώς «συνδεδεμένη» και εξελίσσεται διαρκώς τεχνολογικά. Με τους παραπάνω τρόπους, θα μπορέσουν να καλυφθούν, μελλοντικά, οι νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν σε τομείς όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και το Internet of Things, ενώ, παράλληλα, θα βελτιωθεί και η ανταγωνιστικότητα της Ιαπωνίας.