Το Facebook δήλωσε ότι οι χρήστες πέρασαν κατά εκατομμύρια ώρες λιγότερο στην πλατφόρμα τους τελευταίους μήνες του περασμένου έτους και ότι οι καθημερινοί ενεργοί χρήστες της Βόρειας Αμερικής είχαν μειωθεί για πρώτη φορά ακόμη και προτού προβεί στις ριζικές αλλαγές που πιστεύει ότι θα ενθαρρύνει την εστίαση σε «ουσιαστικές συνδέσεις» αντί για απλή περιήγηση.
Η είδηση οδήγησε αρχικά τις μετοχές του 5 τοις εκατό χαμηλότερα στις τελευταίες συναλλαγές, καθώς οι επενδυτές εξέταζαν τις συνέπειες ενός λιγότερο συναρπαστικού Facebook.
Ωστόσο, οι μετοχές ανέκαμψαν κατά τη διάρκεια της κλήσης κερδών, καθώς η εταιρεία προσπάθησε να πείσει τους αναλυτές ότι η μείωση της παραμονής δεν θα έπληττε υποχρεωτικά την αύξηση των εσόδων.
Ο χρόνος στον ιστότοπο μειώθηκε περίπου κατά 50 εκατομμύρια ώρες κάθε μέρα το τελευταίο τρίμηνο, περίπου το 5%. Ο αριθμός των χρηστών στις ΗΠΑ και τον Καναδά που συνδέονται καθημερινά μειώθηκε κατά 700.000 στα 184 εκατομμύρια.
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος, προωθεί τον μετασχηματισμό της ροής ειδήσεων αυτόν τον μήνα, η οποία προειδοποίησε ότι θα χτυπήσει επίσης την παραμονή.
Ο κ. Ζούκερμπεργκ είπε ότι το 2017 ήταν ένα «ισχυρό» αλλά «δύσκολο» έτος για την εταιρεία.
«Το 2018, εστιάζουμε στο να διασφαλίσουμε ότι το Facebook δεν είναι μόνο διασκεδαστικό, αλλά και καλό για την ευημερία των ανθρώπων και για την κοινωνία», ανέφερε. «Με την εστίαση σε ουσιαστικές συνδέσεις, η κοινότητά μας και οι επιχειρήσεις μας θα είναι ισχυρότερες μακροπρόθεσμα».
Ο κ. Ζούκερμπεργκ δήλωσε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι αναμένει να πέσει ο χρόνος που δαπανάται στην εφαρμογή. Αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ένα χτύπημα στα έσοδα εάν η τιμή των διαφημίσεων αυξηθεί ή το Facebook βρει νέα μέρη για να βάλει διαφημίσεις, για παράδειγμα, στο Instagram και το Facebook Messenger.
Νέοι χρήστες εξακολουθούν να συρρέουν στον ιστότοπο, με τον αριθμό καθημερινών ενεργών χρηστών να αυξάνεται 14% ετησίως σε 1,4 δισεκατομμύρια. Για τον Δεκέμβριο του 2017, ενώ οι μηνιαίοι ενεργοί χρήστες έφτασαν τα 2,1 δισεκατομμύρια στο τέλος του Δεκεμβρίου 2017, 14% υψηλότερα από το προηγούμενο έτος.
Οι μετοχές της εταιρείας, οι οποίες έχουν μείνει πίσω από την ευρύτερη άνοδο της αγοράς τους τελευταίους τρεις μήνες, αυξήθηκαν κατά 3,5% στα $193,50 δύο ώρες μετά τη δημοσίευση των κερδών της.
Το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο στον κόσμο δήλωσε ότι τα μειωμένα κέρδη ανά μετοχή είχαν μειωθεί κατά 77 σεντς λόγω των επιβαρύνσεων που σχετίζονται με τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις των ΗΠΑ, πέφτοντας στα 1,44 δολάρια ανά μετοχή.
Χωρίς την προσαρμογή, η εταιρεία θα είχε βγάλει 2,21 δολάρια ανά μετοχή το τρίμηνο, ξεπερνώντας τις προσδοκίες για 1,95 δολάρια. Το καθαρό εισόδημα ανήλθε σε 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια κατά τους τρεις μήνες μέχρι τον Δεκέμβριο, αυξημένο κατά 19% ετησίως.
Οι πωλήσεις ήταν 13 δισεκατομμύρια δολάρια, υψηλότερες από τις προβλέψεις συναίνεσης για 12,6 δισεκατομμύρια δολάρια και 47 τοις εκατό υψηλότερες από την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Οι επενδυτές ανυπομονούσαν να ερωτήσουν στελέχη για το πώς οι αλλαγές στη ροή ειδήσεων του Facebook, που έχει σχεδιαστεί για να το γεμίζει με περιεχόμενο από φίλους και συγγενείς και όχι από εκδότες και επιχειρήσεις, θα επηρεάσουν τα οικονομικά της εταιρείας.
Το τελευταίο τρίμηνο, το Facebook προειδοποίησε για το χτύπημα της μελλοντικής κερδοφορίας από την πρόσληψη 10.000 συντονιστών. Αυτά αναπτύσσονται για την αντιμετώπιση θεμάτων που προέρχονται από το βίαιο και τρομοκρατικό περιεχόμενο σε ψευδείς ειδήσεις και ρωσική παραπληροφόρηση.
Τον Οκτώβριο, το Facebook υπολόγιζε ότι το κόστος του θα αυξηθεί κατά 45 με 60 τοις εκατό το 2018, χτυπώντας τα περιθώρια κέρδους καθώς προβλέπει επίσης επιβράδυνση της αύξησης των εσόδων.
Αλλά οι αναλυτές δήλωσαν ότι το πραγματικό κόστος της κρίσης με τη Ρωσία θα μπορούσε να είναι η αυξημένη ρύθμιση για το Facebook.