Ερωτηθήκαμε στο Quora πώς θα μοιάζει το Google το 2030. Δεδομένου ότι αυτό είναι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος αυτή τη στιγμή, πήραμε λίγο χρόνο για να απαντήσουμε πλήρως.
Ο Larry Page, ένας από τους δύο συνιδρυτές της Google, είπε κάποτε ότι η Google δεν έχει να κάνει με τη δημιουργία μιας μηχανής αναζήτησης. Όπως το έθεσε: «Ω, αυτό που φτιάχνουμε πραγματικά είναι ένα AI». Η Google τώρα ασχολείται με την ανάπτυξη του παγκόσμιου εγκεφάλου που θα φροντίζει κάθε άνθρωπο, πάντα και παντού.
Μέχρι το 2030, η Google θα έχει αυτόν τον Παγκόσμιο Εγκέφαλο και θα φροντίζει όλους μας. Και αυτό είναι πιθανότατα το καλύτερο και το χειρότερο πράγμα που μπορεί να συμβεί στην ανθρωπότητα.
Για να εξηγήσουμε αυτόν τον ισχυρισμό, επιτρέψτε μας να σας πω μια ιστορία για το πώς θα εξελίσσεται η μέρα σας το 2030.
2030 – Ένας κόσμος Google
Ξυπνάτε το πρωί, 1η Ιανουαρίου 2030. Έχει παγωνιά έξω, αλλά είστε ζεστά στο δωμάτιό σας. Γιατί; Επειδή το Nest – το κλιματιστικό που βασίζεται σε AI – ξέρει ακριβώς πότε πρέπει να ξυπνήσετε και θερμαίνει το δωμάτιο στο οποίο βρίσκεστε, ώστε να απολαμβάνετε την τέλεια θερμοκρασία για να ξυπνήσετε.
Και ποιος απέκτησε την Nest πριν από τρία χρόνια για 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια; Η Google το έκανε.
Βγαίνετε στο δρόμο και δίνετε εντολή σε ένα αυτόνομο ταξί για να σας μεταφέρει στον χώρο εργασίας σας. Ποιος προγραμμάτισε αυτό το αυτόνομο αυτοκίνητο; Η Google το έκανε. Ποιος απέκτησε τη Waze, την εφαρμογή πλοήγησης crowdsourcing; Σωστά: η Google το έκανε.
Μετά το γεύμα, κάνετε μια βόλτα γύρω από το τετράγωνο, με το Google Glass 2.0 στα μάτια σας. Τα έξυπνα γυαλιά σας γνωρίζουν ότι είναι μια κρύα μέρα και ξέρουν ότι σας αρέσει το καυτό κακάο και γνωρίζουν επίσης ότι υπάρχει ένα κατάστημα κακάου ακριβώς γύρω από την στροφή που έχουν συστήσει οι φίλοι σας νωρίτερα. Έτσι, σας προτείνει να πάτε εκεί – και αν συμφωνείτε, η Google κερδίζει μερικά λεπτά από οτιδήποτε αγοράζετε στο κατάστημα. Και ποιος εφηύρε το Google Glass …; Σίγουρα έχετε πιάσει το νόημα.
Μπορούμε να συνεχίσουμε, αλλά η βασική ιδέα είναι ότι ολόκληρος ο κόσμος πρόκειται να συνδεθεί τα επόμενα είκοσι χρόνια. Πολλά στοιχεία θα έχουν αισθητήρες μέσα και πάνω τους και θα συνδεθούν με το cloud. Και η Google δεν πρόκειται μόνο να παράγει πολλούς από αυτούς τους αισθητήρες και συσκευές (όπως ο Google Assistant, αυτόνομα αυτοκίνητα, το Nest κλπ), αλλά θα αναθέσει επίσης έναν ψηφιακό βοηθό σε κάθε άτομο, που θα κατανοήσει καλύτερα τον χρήστη απ’ ό, τι κατανοεί τον εαυτό του ο ίδιος.
Το πλεονέκτημα
Πιθανότατα δεν χρειάζεται να εξηγήσουμε γιατί ο κόσμος που ονειρεύεται η Google θα κάνει τη ζωή μας πιο ευχάριστη. Ο τέλειος συντονισμός και βελτιστοποίηση των καθημερινών μας συναλλαγών θα διασφαλίσει ότι θα πρέπει να επενδύουμε λιγότερους πόρους (ενέργεια, χρόνο, συγκέντρωση) για να επιτύχουμε ένα υψηλό επίπεδο ποιότητας ζωής. Το βλέπουμε κυρίως ως καλό πράγμα.
Ποιο είναι το πρόβλημα;
Το μειονέκτημα
Ο ψηφιακός κόσμος υποφέρει από αυτό που ονομάζεται «Το φαινόμενο του ενός νικητή». Βασικά σημαίνει ότι υπάρχει χώρος μόνο για έναν μεγάλο νικητή σε κάθε τομέα. Έτσι, υπάρχει μόνο ένα Facebook – το δεύτερο μεγαλύτερο αγγλόφωνο κοινωνικό δίκτυο είναι το Twitter, με μόνο ~ 319 εκατομμύρια χρήστες. Αυτό δεν είναι τίποτα σε σύγκριση με τα 1,86 δισεκατομμύρια χρήστες του Facebook. Ομοίως, η Google ελέγχει το ~ 65% της αγοράς αναζήτησης στο διαδίκτυο. Αυτός είναι ένας τεράστιος αριθμός όταν συνειδητοποιείτε ότι οι ανταγωνιστές όπως το Yahoo και το Bing – μεγάλες και καθιερωμένες υπηρεσίες – ελέγχουν το περισσότερο από το υπόλοιπο ~ 35%. Έτσι και πάλι, ένας μεγάλος νικητής.
Και ποιο είναι το πρόβλημα, ρωτάτε;Μια αγορά ενός νικητή τείνει να δημιουργήσει μαλακά μονοπώλια, στα οποία μια εταιρεία μπορεί να προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες και έτσι είναι απλά μπελάς να φύγετε για άλλες υπηρεσίες. Η Google δημιουργεί ένα τέτοιο μαλακό μονοπώλιο. Φανταστείτε πόσο δύσκολο θα είναι να ξυπνήσετε αύριο το πρωί και να μεταφέρετε τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας σε έναν από τους ανταγωνιστές της, να μεταφέρετε όλα τα έγγραφά σας εκεί, να πουλήσετε το smartphone με βάση το Android (Google OS!) και να το αντικαταστήσετε με iPhone, να ξυπνάτε στο κρύο το πρωί επειδή έχετε αλλάξει το Nest για κάποια άλλη συσκευή που δεν είχε το χρόνο να μάθει ακόμα τις συνήθειες σας κλπ.
Μπορείτε να φανταστείτε να κάνετε αυτό; Είναι βέβαιο ότι μερικές ενθουσιώδεις ψυχές θα το κάνουν, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της ανθρωπότητας δεν ενδιαφέρεται αρκετά βαθιά ή δεν έχει καν τις επιλογές να σταματήσει να χρησιμοποιεί τη Google. Πώς σταματάτε να χρησιμοποιείτε τη Google, όταν κάθε αυτόνομο αυτοκίνητο στο δρόμο διαθέτει μια κάμερα Google; Πώς διακόπτετε τη χρήση της Google, όταν ο ιστότοπός σας εξαρτάται από το γεγονός ότι η Google δεν την απαγορεύει; Πώς σταματάτε να χρησιμοποιείτε τη Google όταν σχεδόν κάθε smartphone εκτός iPhone βασίζεται σε ένα λειτουργικό σύστημα Android; Αυτός είναι ένας κόσμος της Google.
Και το γνωρίζει και η Google.
Πρόσφατα, σε περίπου 200 άτομα απαγορεύτηκε η χρήση υπηρεσιών Google επειδή εξαπάτησαν τη Google μεταπωλώντας το smartphone Pixel. Αυτοί οι άνθρωποι ξύπνησαν ένα πρωί και ανακάλυψαν ότι δεν μπορούσαν να συνδεθούν στο Gmail, ότι δεν είχαν πρόσβαση στα Google Docs τους και αν ζούσαν στο μέλλον θα είχαν βρει πιθανώς ότι δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα αυτόνομα αυτοκίνητα της Google και άλλες εφαρμογές στον δρόμο. Καταδικάστηκαν ουσιαστικά σε ψηφιακό θάνατο.
Τώρα, η δημόσια αντίδραση προκάλεσε το Google να υποχωρήσει και να επαναφέρει τους λογαριασμούς αυτών των ανθρώπων, αλλά αυτό το επεισόδιο σας δείχνει τη δύναμη που αρχίζει να συσσωρεύει η Google. Επιπλέον, η Google δεν χρειάζεται να απαγορεύει την πρόσβαση με τέτοιον άμεσο τρόπο. Φανταστείτε, για παράδειγμα, ότι ο ιστότοπός σας υποβιβάζεται από τη μηχανή αναζήτησης της Google (η οποία κανείς δεν ξέρει πώς λειτουργεί) απλά επειδή μιλάτε εναντίον της Google. Η Google μπορεί από τον νόμο να το κάνει αυτό. Έτσι ποιος θα σταθεί και θα μιλήσει κατά της Google; Όχι εμείς, αυτό είναι σίγουρο. Λατρεύουμε τη Google.
Για να συνοψίσουμε τα πράγματα, η Google δεν υποχρεώνεται από τον νόμο να εξυπηρετεί όλους, ή ακόμη και να είναι «δίκαιη» στις συστάσεις της σχετικά με τις υπηρεσίες. Και καθώς συγκεντρώνει περισσότερη δύναμη και γίνεται πιο διαδεδομένη στην καθημερινότητά μας, θα χρειαστεί να βρούμε μηχανισμούς για να διασφαλίσουμε ότι όλες οι υπηρεσίες που παρέχονται από τη Google ή παρόμοιες εταιρείες θα παρέχονται σε όλους, δε θα επιτρέπουν στους ανθρώπους να μένουν εκτός του συστήματος και θα επιτρέπουν στους χρήστες να είναι σε θέση να μιλήσει εναντίον της Google και άλλων μονοπωλίων.
Έτσι, τελικά, θα είναι να είναι ένας κόσμος της Google, και μας αρέσει η Google. Τώρα παρακαλώ μοιραστείτε αυτήν την απάντηση, αφού δεν είμαστε βέβαιοι ότι η Google θα το κάνει!
Σημείωση: όλα αυτά δε σημαίνουν ότι η Google είναι «κακή» ή κάποια παρόμοια ανοησία. Δεν είναι καν μοναδική – εάν η Google πέσει αύριο, η Amazon, η Apple, το Facebook ή ακόμα και το Snapchat θα πάρουν τη θέση της. Αυτή είναι απλώς η φύση του κόσμου αυτή τη στιγμή: οι ψηφιακές τεχνολογίες δημιουργούν μεγάλους νικητές.